• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

    Parnassia, de nada!

    Lappis, jo, jag har ju noterat PM-pratet här i tråden och jag tänker minsann se till att gå på själva fin-restaurangen med framöver. Men gärna på bistron omigen också. Det var så himla trevligt, och flagga på bordet och gratulationer från personalen och "då ska vi väl börja med lite champange" osv.

    Det är så oerhört gott att få äta och dricka sådant som är ihopsatt med stort kunnande, så att smakerna lyfter fram varandra. Måtte jag få göra om det utan att var igensnorad!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Oupsie

    PB, vad kul att du blev nöjd med din helg och PM låter ju väldigt trevligt. Kanske ska ta en tur dit någon gång om jag får tillbaka mina smaklökar när jag inte är gravid längre.

  • Oupsie

    Har sån huvudvärk idag... ska gå och vila lite. Hej så länge i tråden!

  • smint

    oupsie: Nja tror inte det är några direkta förlossningsstarts känslor, men visst känns det mer i ljumskarna och ryggen nu så kanske har den fixerat sig nu,..  men man vet ju aldrig

     

  • Klockarbol
    Lapinette skrev 2011-01-10 14:28:19 följande:
    Här kommer en uppdatering från mugglan som inte  lyckats logga in på bt. Det blir op imorgon, tid vet de inte än.
    Då fortsätter jag att hålla andan och väntar till i morgon med att bestämma mig för om dagen är bra eller dålig. Väljer nog att tro att op-tid är något bra och sänder intensiva tankar om hopp till vem/vad som nu än kan tänkas lyssna.

    PB - Det låter som att ni har haft en bra helg och du har fått ha en bra födelsedag förkylning till trots! Det glädjer mig mer än du kan ana och du är värd allt det goda och mer därtill HjärtaBS - Tack för visa ord.
    Jag försöker bryta mönster och hitta ett sätt att inte tillåta depressionen att köra över mig helt (vet inte om det kan funka men tänker försöka iaf, att bli lika dålig som förra gången vill jag gärna undvika).
    Era tankar ger mig möjligheten att hitta nya tankesätt för mig själv, nya verktyg att använda i stunder då det är lite lättare att andas.
    Jag har även, efter någons förslag minns ej vem, faktiskt försökt att gå en liten promenad varje dag medan det är dagsljus. Ibland blir det bara 20 meter till brevlådan men ändå!

    Vad gäller mina kaliumvärden är jag lätt förvirrad just nu - förra doktorn var väldigt tydlig med att det skulle tas nya prover per omgående medan nuvarande doktor inte alls verkar tycka att det är så viktigt utan att "vi skulle titta på det 9 feb när det är dags för rehab-möte". Det är 2,5 vecka efter att jag slutat äta tabletterna men å andra sidan har jag ju ingen aning om hur fort kaliumvädet kan ändra sig så det blir väl bra till slut antar jag?

    Reumatologen ska ha skickat förslag på behandling/utredning till min förra doktor som ju har slutat på den företagshälsovården så min chef skulle efterlysa brevet så det inte kommer på villovägar.

    Annars har jag rätt rejält ont i händerna men är tacksam för att jag kan gå som folk igen!

    I morgon ska jag till Neurofysionånting och mäta nervimpulser. Sen ska familjen sammanstråla på någotvis och fira äldsta dotterns 19-årsdag med att äta på restaurang.
    Den som fyller får välja och hon har valt en asiatisk restaurang som har bra sushi. Omtänksam som hon är (eftersom jag avskyr sushi med eftertryck!) så valde hon inte en ren shushirestaurang utan det finns lite smaskens åt mig också!

    Yngsta dottern har redan valt restaurang (kinakrog med karpdamm...) och påtalar med eftertryck att hon "minsann inte fick välja ställe förra året!"

    Vi gjorde överrasknings-födelsedagar till bägge förra året, äldsta fick åka runt, runt i rondeller i en halvtimme sen åkte vi till Aspudden och tatueringssalongen där jag själv tatuerade mig på min 18-årsdag och gav dotra en tatuering sedan asiatisk restaurang i Sthlm.
    Yngsta fick ett museibesök med tema våra stora rovdjur och diverse pysselfix och sedan restaurang på hemorten. Mycket lyckat faktiskt!

    I år har vi bokat biljetter till Den lilla sjöjungfrun på Dramaten på yngstas födelsedag och tanken var ju att äta i Sthlm men vi kanske får åka hem till karpdamms-haket istället
  • smint

    klockarbol: Vilka härliga födelsedagar ni hittar på.. Gå på restaurang när man fyller år tycker jag är grymt. Det skall jag införa för våra barn också när dom blir tillräckligt stora.. frågar man T nu vad vi skall äta om man är ute så säger hon antingen kyckling eller pannkakor.. kyckling innebär mc donalds och det är väl jag så där halvförtjust i ;)  Men om några år så.. fasen vad  meckigt med läkarna osv.. hoppas det går bra i morgon iaf.

    Ja hoppas också att eftersom det blir OP för mugglan i morgon så ser jag det också som något positivt. Håller alla tummar jag har..

    Fick sms precis att vagnen nu landat på posten här ute. Underbart, nu skall vi bara få hem den. Och så skulle tydligen vinterhjulen pumpas.. men man blir som ett barn på julafton när det skall komma en ny vagn hem   
     

  • _koko_

    Åh, jag tycker också det låter positivt att det blir operation. Hoppas hoppas!!

    Klockarbol - Kalium har jag ingen koll på, men vad läskigt det lät när apoteket pekade med hela handen! Då fattar man att det är på allvar... Mitt ledonda har av någon anledning försvunnit de senaste dagarna, jättekonstigt men väldigt skönt förstås! I torsdags/fredags hade jag så ont att jag knappt kunde lyfta saker och nu ingenting?! Och några b12 har jag inte lyckats få i mig, har köpt tabletter men de har blivit stående... Tänkte nog att jag skulle boka läkartid och ta prover innan jag började igen så jag vet vad jag ligger på initialt, men det blir aldrig av så nu ska jag nog börja ändå.

    I morgon bitti ska jag försöka få en tid för lillebror på barnläkarmottagningen här, vilken sannolikt kommer vara omöjligt men jag måste försöka. Han blir nämligen inte bra i magen trots att han får laktosfritt nu sen två veckor tillbaka. Bättre har han blivit, men inte bra. Vårdguiden tyckte det var hög tid att prata med en barnläkare och antagligen också en dietist för att komma till rätta med det. Har mailat vår bvc-sköterska också för att se om vi kan gå genom dem.

    Sen måste jag boka tandläkartid till conny också. Ni som har äldre barn, är folktandvården bättre än privata tandläkare på att bemöta barn? Tänkte att de kanske har mer erfarenhet av just barn? Generellt alltså.

    På söndag är det vår tur att ha Det Första Barnkalaset. Ser nästan fram emot det lika mycket som conny tror jag.
    Så länge de är så små att föräldrarna är med på kalaset känns det bara roligt, sen får man väl se om det mest handlar om att överleva.

  • _koko_

    Hej till nykomlingen förresten!

    Och jag håller med om att klockarbols födelsedagsfirande låter som något att ta efter! Och dina tankar kring vägval låter tunga men du har fått kloka svar.

    Vi har förresten vår första bakhjulsdrivna bil och man kan ju "leka" en hel del med en sån (handbromssladda kan man dock inte, vilket min sambo lärde sig den hårda vägen )... Fast innan jag fattade hur försiktigt man måste gasa i kurvor blev det en del omedvetet sladdande med hjärtat i halsgropen...

  • kängu

    Åh det låter försiktigt positivt att det går att operera!! Hoppas att allt går så bra det bara kan imorgon..

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!