• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Klockarbol

    Vilken vacker bild PB

    Jag hatar verkligen mitt liv nu. Fy f-n så värdelöst.

    Jobbets julmiddag var i kväll och dagen tillbringades med att svara "Nej, jag kommer inte i kväll - jag är inte så pigg"

    och det strax efter att jag har fått stå där och säga "Jo, jag har gått ner i vikt, jag är inte så pigg"

    Ska jag hänga en skylt runt halsen kanske?

    "Ja, jag vet att jag ser förjävlig ut."
    "Ja, jag har ont och mår skräp"
    "Ja, jag magrar och inte frivilligt"
    "Ja, jag är halvtidssjukskriven av en anledning"
    "NEJ, jag är inte intresserad av något annat änn att jobba mina timmar och sen åka hem"
    "Varför? Prova och läs skylfan från översta raden"

    Eftermiddagen tillbringades med yngsta i knät fixandes ny rosa inredning i mitt virtuella café på fb.
    Kvällen tillbringades surfandes på butiker i London där äldsta ska shoppa hem årets julklappar.
    Efter det satt han på andra sidan bordet och såg miserabel ut efter att jag sagt att jag måste köpa kläder som inte hänger på kroppen.
    Sen tillbringade han 45 sekunder med att säga att han är sååå ledsen, det är sååå tragiskt och att han önskar att han aldrig varit så dum. Sen förkunnade han att han ska skotta hos svårmor i morgon och att han skulle gå och lägga sig.

    Jaha.

    Jag upplyser bitskt om att jag även idag undrar vad f-n han vill med mig och varför.

    Han tittar förvånat på mig och säger - "Men det har jag ju redan sagt, det sa jag ju häromdagen!?"

    Jamen så fint då, då vet jag ju och tilliten är återställd som om man hade vridit om en strömbrytare. Eller?

    Jag är så trött och så ledsen och så fruktansvärt ensam.

    Och jag vet att jag själv har stängt mina vänner ute. Och jag vet att mina kollegor visar omsorg med sina frågor. Men ändå.

  • viktualia

    Klockarbol - jag inser att jag har svårt att sätta mig in i din sits. Alla mina katastrofer hittills i livet har jag vädrat med omgivningen, självklart inte med alla men ändå. Förstår att det elände som du är mitt i, är tungt att sätta ord på och även om du har ryggen helt fri så förstår jag att det ligger nära till hands att känna skam. Men det låter ändå som att du behöver vädra detta med åtminstone NÅGON IRL-vän, att bära lasset själv är för tungt. Även om både familjerådgivning och psykopat är inkopplade.... KRAM på dig!!

  • passionsblomman

    Klockis, du vet att det inte är bra med De Stora Hemligheterna, dem som äter en medan man försöker leva som om allt vore OK. VEM kan du berätta för? Jag är ju i en lite liknande situation fast helt annat, men jag känner igen att man inte vill blotta sig för världen och hela den grejen. Men det är ändå-mitt i smärtan och snorgråten -ganska befriande att säga som det är. Till några.

    Det är helt förfärligt vilken jobbig vändning allt så plötsligt tog för dig. Jag önskar så att det gick att fixa med ett simsalabim. Istället får jag välja att tro att du kommer att få styrka och kraft att välja steg för steg och komma igenom det här. Jag skickar min största kram och -som min granne säger;"tankar dig lite".

    Nu ska jag btw gå över och tacka henne för ostkakan.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snaily

    Klockarbol
    Håller med Vickan och PB om att din situation låter alldeles för tung och jobbig för att du ska behöva hantera den alldeles ensam. Hoppas du kan hitta någon som kan vara ett stöd för dig!
    Stor kram!

    Konstaterar annars bara att jag är totalt uttråkad vid det här laget. Jäkla snigelkropp att vara seg.

  • smint

    Klockarbol: Sjukt många kramar till dig. Och säger som de andra, tror du skulle må bra av att tala om vad som hänt för en nära vän iaf. Det är för mycket att hålla för sig "själv"

    Snaily: Åh stackare, och ni har väl jättekallt också förstås, annars får ni försöka hitta på så mkt som möjligt nu... 

    Blev en fin flaska vin, lite god ost och choklad till födelsedagsbarnet igår. Hon blev mycket glad. Blev dock lite sent i säng för dottern. så idag sov vi rätt länge.. hade det inte varit för att hon skall till farmor ikväll och dom skall iväg på någon årlig stillsam middag så hade vi skippat middagsvilan, men då hade hon behövt sova tidigt och det funkar inte.. så sambon fick henne att sova till slut.

    Är inte alls sugen på att gå på fest idag, men får väl gå med en stund, är så täppt i näsan och mosig.. Men i morgon är vi barnfria fram till 17 så då får jag vila..

     

  • passionsblomman

    Nu kan jag klistra!
    Jag testade med ctrl+v och då kom det upp en ruta där man skulle tillåta klistrande så att säga. Men att bara högerklicka och välja klistra in, gjorde inte att man fick upp den rutan.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Liten med Mindre

    Jösses - det känns som det var år sen jag hann skriva.

    Först o främst - Tinga, superduperskoj att vikten går uppåt för killarna! Är det fortfarande keldasoppa och näringslösning som är "the shit"?

    PB - stora varma kramar. Skönt att du fick en förstående läkare, som faktiskt lyssnade! Och att maken glömde godis är kanske inte oförlåtligt - men nästan...

    Klockis - kramar till dig med!

    Nenne - skoj att du ska går kursen i Photoshop! Verkligen bra kurs tycker jag. Jag bangade ju tyvärr deras andra kurs - hade ingen ork kvar när jag väntade lilleman. Och nu får det vara.

    Telis o lille T - hoppas verkligen att ni får hjälp med det onda i rumpan. Att ha ont när man är lös i magen är ju verkligen inte normalt. Hjälper inte xylocain heller?  Måste vara någon form av sårigheter i öppningen, annars skulle det ju göra ont jämt. Min tarmsjukdom gör ju att det kan blöda, men hittills har det inte gjort ont förutom efter långvarig medicinering. Så det borde inte vara något ditåt i alla fall.

    Vad gäller mat för att hålla magen lös så påstod aupair-familjen jag jobbade i att citrus är lösande också. Har inte direkt märkt av det, men det är ju värt att pröva. Lilleman slukar morgongröt i en faslig  fart när jag häller apelsinjuice på den.

    Funderar också över vad Sweets lillskrutta skulle kunna äta. Mindre har börjat uppskatta att äta hela katrinplommon - har inte fått i henne puré på evigheter. Fast hennes bajsande har ju gått bättre sedan i somras - då var det riktigt illa. Sen köpte vi shots med Proviva nu när vi var magsjuka - är ju både vätska och bra baciller för piggare mage. Och att dricka med sugrör är ju ljusår mycket roligare än att bara dricka ur mugg...

    Sist en notering som jag gjorde när lilleman var hård senast - minst 85% av all barnmat innehåller ju morötter som lär vara stoppande. ska man behöva göra egen mat för att bebisen ska ha fart i magen?

    Vad gäller oss så håller vi på att hämta oss från evighetslånga förkylningar, hostor och magsjuka som alla i familjen nu varit igenom. Hoppas det håller sig borta.

    Och jag måste åter få slå ett slag för AW's sova hela natten-kur. Nu var kanske lilleman ingen svårartad sovstrulare - men han har sovit igenom både sin egen och syrrans magsjuka och hosta med bara några få uppvaknanden. Inte ens när hon kräktes ner sin säng gjorde han någon jätteaffär av det hela, en lugnande hand och ramsa och sen somnade han om. Förundrad! De sover tillsammans sen några veckor, och det är mysigt att lägga dem ihop, även om jag sovit som på nålar första dagarna av rädsla att någon ska väcka den andra.

    Nu ska vi försöka ladda inför jul, går julshoppandet bra på onsdag (har önskat barnvakt), så kanske jag hinner luncha med.

  • Telis

    Vilken deprimerande dag med självmordsbombare här i Stockholm.   Låt oss hoppas att det var en ensam galning. Och tacka gud för att han inte lyckades skada fler!

  • passionsblomman
    Telis skrev 2010-12-11 23:11:05 följande:
    Vilken deprimerande dag med självmordsbombare här i Stockholm.   Låt oss hoppas att det var en ensam galning. Och tacka gud för att han inte lyckades skada fler!
    Ja men FY tusan! Jag satt och bara stirrade på dataskärmen. Sambon jobbadee där i närheten förr och FAN vad många liv det kan förstöra när någon gör något sådant där!
    Fatta chocken om DET vore vad som gjorde att man inte fick hem sin partner efter jobbet den dagen! Jag är helt tagen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Har ni-för att kasta sig över till något helt annat-sett att alla gamla trådar nu plötsligt är öppna igen? teoretiskt skulle vi alltså kunna förvirra hela världen genom att skriva lite i alla möjliga av våra trådar samtidigt... Och fylla hela jäkla forumet sida upp och ner med bara våra trådar... Undra om det är alla trådar ever eller bara vissa som är öppna? Täk om ni kan kommentera er själva i backspegeln ända tillbaka till första tråden? Förvånad *drar iväg i tankegången*


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!