• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

    Aha, så de är lika stora i början, nu när ni säger det tror jag att jag hörde det förra gången jag var gravid faktiskt!

    Vänner, varför en onsdag?

    Själv räknar jag med att gå över som förra gången. Var det inte någon som sade att killar oftare kommer tidigt än tjejer, i så fall finns det ju stor chans att du är klar långt för mig Telis!

    Fodrade gummistövlar, är det verkligen varmt nog mitt i vintern?

    Cicci, vad roligt med fynd! Tror dock inte jag orkar ta mig in till stan för någon shopping.

  • start september

    Grattis Telis, Vänner och BS till bra UL/VUL!

    Muggles, sorg ser så olika ut och det går nog inte att jämföra med sorgen efter din mormor. Är man ledsen måste man få vara det och att få prata med någon låter jättebra. Visst pratade du med någon efter förlossningsdepp också och kände att det hjälpte? Förstår Moa att ni är ledsna förresten?

    Angående bilstol: Vi har haft lilla tjejen bak med spegel från början - har funkat bra, jag hade ändå varit en trafikfara om jag försökt pilla med nappen etc när hon var liten. Jag vill dock ptova att ha henne fram när jag kör längre stäckor själv, tänker att jag kanske kan roa genom att sjunga etc om hon ser mig.

    De stolar som fästs med Isofix är alla maximerade till 18 kg, själva Isofix är inte godkänd för mer.

    Filur namnlappar var jättebra tyckte jag.

    Här avbröts inskolningen av en seg förkylning med allehanda elände så hon har fått vara hemma ett tag och nu är det helg. Känns som det blir börja om igen tyvärr. Fasar lite för hösten, det känns som hon har rätt lätt för att bli sjuk, vi har haft ett gäng snuvor redan när vi var hemma.

  • Ore

    Cicci: Grattis till shoppingfynd

    Vänner: Skönt att VUL gick bra! Angående profylaxkurs så har jag googlat litet efter en sådan här i närområdet, men inte hittat någon. Ska fråga BM nästa gång, glömde det senast jag var där.

    Lösgodis låter gott... Men jag blir bara irriterad varje gång jag står vid hyllan i affären, eftersom minst hälften av mina favoritsorter inte finns längre. De bytte leverantör för ett tag sedan, och då försvann många sorter. Romerska bågar, Haribo persikor, dumlekolor, de godaste skumbananerna och en del andra. Så min konsumtion av lösgodis har gått ner drastiskt, idag blir det vindruvor istället

    September: Trist med sega förkylningar, hoppas att ni snart gått igenom de tillgängliga bacillerna och sedan är immuna resten av hösten

  • Frejis

    Telis ? jättestort grattis till ett fint RUL och till din lille Televinkenkille Hoppas också att ni får en superbra resa och att du tar hand om dig och Televinken lite extra under tiden.

    Vänner ? jättegrattis till ett bra UL!

    Muggles ? tack för den praktiska info om ont i ryggslutet och de första centimetrarna, kan vara bra att veta ifall det händer.
    Tänkte på att det faktum att du känner dig så ledsen inte behöver vara direkt kopplat till MA; det rör ju säkert om en massa känslor och minnen som finns i det undermedvetna och som man själv aktivt inte vet om. Jättebra iaf att du har tagit tag i det hela och kontaktat MVC, det är starkt.

    Brudsommar ? hoppas att ni får lite helg. Tyckte att det lät som ett bra tips att ni delar på en så att den andra får sovmorgon fast det kanske inte fungerar så rent praktiskt.

    Snaily ? måste kolla på din nya lugg Tycker att det såg fint ut, du och Korven är riktigt snygga och förberedda inför utställningen. När jag ställde ut taxen var utflykterna till utställningarna det roliga. Och så träffar man många nya människor som man inte hade träffat annars, och får fina rosetter om man har lite tur.

    Föräldrautbildningen var en ganska trevlig tillställning även om det inte gav så extremt mycket ny information. BM som höll i den var väldigt gullig och har faktiskt fått sitt andra barn med snitt så att hon visste vad hon talade om. Vi var däremot inte så många, sammanlagt nio personer, och fick göra en liten övning om vår framtida relation som gick ut på att kolla om mannen och kvinnan hade samma bild av den. En annan övning handlade om att hålla nyfödd bebis och olika amningsställningar? det kändes helt främmande för mig medan maken skötte det hela galant. Men det visste jag redan så att det var ingen nyhet

    Sprickfärdiga av middagen på thailändsk restaurang och en lång promenad i duggregnet ska vi nu se på lite teve. Om jag inte var gravid skulle jag göra som Cicci och dricka ett glas rött (har precis upptäckt att maken syndar med ett glas rött här framför mig , han medger dock att han känner sig osolidarisk), men nu känner jag som Vänner, ?snark?.

    Trevlig kväll och kramar till alla

  • viktualia

    Tjoho!

    Först ego: Jag försökte after worka... höll på att somna redan kl 19 och tog bussen hem... *skruttigt*

    Joo jag inser att jag måste ringa BM.... nu har en vecka på jobbet gått och imorse var jag otroligt nära att spy på bussen...

    är verkligen APTRÖTT...

  • _koko_

    Oj, har läst ikapp och är nu nästan för trött för att kommentera något...

    Men Telis!!! - Jag smäller av, conny var också en dag äldre enligt RUL!!! Som sagt, televinken kommer den 17e januari och skulle det bli en vanlig förlossning kmomer den gå fort och bra! STORT grattis till bra resultat och att han visade upp sig. Ha en riktigt riktigt skön semester nu - den sista som 2 OCH den första som 3 i familjen.

    Grattis också till vänner!

    Sen får ni förlåta, men nu måste jag gå och lägga mig. Är helt slut i kroppen efter en heldag på stan.
    Sov gott!

  • BrudSommar2006

    September, tur att vi inte har isofixfästen i alla fall då, vi har det nämligen bara på en plats i bilen och det tyckte vi inte var tillrckligt flexibelt. Vi hade en period med ständiga sjukdomar här också, tyckte väldigt synd om lill-Iris!

    Ore, de där profylaxkurserna finns väl tyvärr inte överallt och de har koncentrerat sig på att etablera sig på ett antal större orter i landet vet jag. Gissar att din BM inte vet något om kurserna eftersom de är privata och inget som rekommenderas av mödravården generellt.

    Lösgodis, hm, länge sedan jag åt det, jag gillar lösgodis mest när jag åker långa bilresor, typ på semestern. Möjligtvis någon gång vid skrivbordet på jobbet också. Äter typ aldrig hemma.

    Frejisk, själv minns jag inte något om ont i ryggslutet faktiskt men antingen har jag glömt eller så är det olika, jag tror att jag bara hade ont i magen faktiskt.

    Vickan, ring, ring! Säg att du faktiskt inte klarar att stå ut längre, hon måste ju ge sig, människan. Fattar inte att hon sade nej första gången!

  • viktualia

    hoppsan... det blev BARA egoinlägg igår kväll.. säger en del om hur trött jag var.... planen var ju att...

    ... gratulera Telis till Televinken!!!

    .. att impas över Ciccis bröllopsdagsfirande!

    ...och att konstatera att Vänner fått en BM som engagerar sig "rätt" mycket mer än min...

  • muggles

    Är bara inne och kikar efter Telis resultat - grattis till en perfekt Televink!!! Vinkade han?

    Vi har Moas 2-årskalas idag så hinner inte mer nu...

  • viktualia

    *vinkar till Mugglan*

    Glömde förresten en sak till: FruLlan mfl kommenterade min oro om mammagrupper och risk att inte hitta nån som är jämngammal/som jag har nåt gemensamt med.

    Det är klart att jag tänker gå dit och noga kolla läget! Jag menade INTE att jag skulle bosätta mig hos mina päron "istället" utan mer att det skojigt nog är så att jag har flera vänner hemma i min hemstad som väntar barn ungefär samtidigt som jag. Dessutom härjar jag just nu lite på det lagom hemska FL och jag tror faktiskt att jag lyckats få napp på åtminstone en blivande mammakompis som dessutom bor rätt nära mig.

    Och FruLis - du har ju helt rätt i att det kan finnas ett gäng 30+ nissar i din bransch och grannbranschen här i stan som väntar barn. Så jag sätter GENAST igång att hoppas på det!!!

    Snaily - för jag bor ju inte ALLS i nån lika öde håla som du... jämförelsen haltar ju helt... den här kommunen har ju 30 000 invånare och ligger ju väldigt nära två klart större städer..

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor