• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • kängu

Jag har världens tåligast vovvar- de har fortfarande inte varit ute på morgonpromenad
    Ligger snällt o sover i varsin fåtölj. Men nu är det dags!

• Ore

Kängu, jag lär nog hamna där vad det lider... Men jag försöker intala mig att det är en övergående fas... På max ett decennium eller så??? För tyvärr måste jag ju erkänna att jag är ohyggligt mycker mer morgonpigg än vad maken är, och att det inte alls är orimligt att jag tar hand om tidigt vaknande barn. Han får då å andra sidan ta "upp mitt i natten"-vändor, så snart behovet av mig inte finns, för sånt hanterar han mycket bättre...

Och mer egopladder från mig: Det maken har klämt ur sig som argument, har fått mig att förstå att han faktiskt, på allvar, inte ser vad han kan göra under en förlossning som kräver förberedelse. Han ser mer praktiska grejer, bedömningar av hur långt det är kvar, när sprutor kan ges osv - och det fixar ju personalen. I övrigt vet han ju att han ska vara med och stötta mig, men han menar att han redan övat sig på att hålla mig i handen, och han har hejat på mig när jag sprungit tills magen vänder sig ut och in på upplopp... Så jag kan faktiskt, litet grann, förstå varför han inte ser någon anledning att gå. Jag kan däremot fortfarande INTE förstå varför han sätter sig på tvären när jag flera gånger upprepar att det är ett absolut krav från min sida att han följer med. Även om vi under husbyggnadsprojektet inte riktigt haft tid att fixa med allt som behövs göras ihop, utan istället fördelar saker mellan oss och litar på att den andra gör research tillräckligt bra och att vi bara sedan tar viktiga beslut tillsammans utifrån den info vi ger varandra...

• Mrs  B

AM
    Kompisen ska maila mig det rätta receptet idag, men tror att det är samma som du hittade när du googlade. Jag har iaf köpt ingredienserna till just det receptet nu på Maxi.

Cicci
    Jag gillar det kungliga sättet ni har.
    Och röstar fortfarande på Louise.
    Trevligt kväll ni hade igår.
    Ser fram emot våran om ca en månad.

Ore
    Låter iaf som ett roligt och spännande projekt med trädgården men visst är det svårt att veta exakt vad man vill.

• muggles

Ore: men är det verkligen bara förlossningen ni ska diskutera på föräldrautbildningen? Jag tror det finns annan matnyttig info han kan ha nytta av där också. Han kommer att få en chock när han följer med på förlossningen om han tror att det bara handlar om att hålla handen och heja på... Han kommer förmodligen känna att han tappat kontrollen fullständigt och känna sig helt onyttig. Han har inte greppat att en förlossning är en väldigt stor grej - kanske det läskigaste (och häftigaste) vi nutidsmänniskor är med om. Vi är sällan med om när liv kommer till el när liv släcks, så det här är en stor grej. Men du kan ju inte tvinga honom. Dock tycker jag det är lite okänsligt av honom att inte komma med av den enkla anledningen att du ber honom och tycker att det är viktigt för DIG.

• Mrs  B

Telis
    Här omkring finns bara simskola för yngre lördagar och söndagar, mycket för det är privatpersoner som håller i grupperna. (De jobbar ju annars).

Max simmar kl 9.15 och Malte 8.30. Vi åker hemifrån 8.00 och kommer hem strax innan 11.

Telis
    Lycka till idag!

Malte vaknar just nu 5.30-6.00, men vi plockar inte upp honom förrän 7. Sen kommer Max upp vid 7.30-8.00.
    Sovmorgon, vad är det??????

• Mrs  B

Ore
    Kan ni inte kolla upp vad som ska diskuteras vid varje tillfälle och välja de gånger han ABSOLUT måste följa med???
    Mötas halvvägs....
    Funkade bra för oss.

• muggles

Nu har jag kontaktat Mvc för att få prata med en barnmorska om missfallet. Har fått rådet av flera (bla mamma) men tyckte först inte att det behövdes. Men det kan nog vara bra. Tänk att man ska behöva springa till psykolog/kurator för minsta lilla nu för tiden - man är allt klen!

• Mrs  B

Här kommer receptet på Vit kladdkaka:

Vit chokladkaka

100 g vit choklad
    100 g smör eller margarin
    2 dl strösocker
    150 g Kesella lätt
    2 ½ dl vetemjöl
    Saft från halv lime/citron (Jag brukar ta några droppar limekoncentrat.)
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    ½ tsk salt

Smält chokladen i vattenbad och smält smöret på svag värme i kastrull. Rör socker och Kesella till en jämn smet. Tillsätt smöret och chokladen och blanda noga. Tillsätt fruktsaften. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner i smeten lite i taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200ºC.

Enligt receptet så ska den göras i bröad form med löstagbar kant men det går lika bra i en vanlig pajform.

• BrudSommar2006

Ore, nu har jag för mig att det bara var ett par gånger ni ska gå och då tycker jag faktiskt att han kan ställa upp om det så bara gäller förlossningen, men jag har för mig att det gällde en del annat också. Sedan, gud förbjude, men om någonting skulle hända under förlossningen så att du, säg, är medvetslös eller nedsövd måste han fatta alla beslut för din räkning. Då är det bra att vara välinformerad. Alternativ två är att du har så jäkla ont så du kan inte resonera dig fram till bra hjälp eller bedövning med personalen själv och det är inte säkert att de kommer rusande och erbjuder dig bedövning eller hjälp eller vad det nu kan vara du vill utan det får man kräva själv och då måste han ju också vara välinformerad så att han kan föra din talan.

Sedan är det ju självklart mardrömsscenarion som förmodligen aldrig inträffar men det är väl bra att vara informerad och beredd?

• BrudSommar2006

Muggles, bra gjort, inte bra att gå själv och älta, bättre att få hjälp att bearbeta kan jag tänka!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor