• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • snaily

Hej!
    Äntligen läst ikapp! Haft för mycket att göra på jobbet, men nu är det FREEDAAG! Ja, nästan iaf - jag är ledig imorgon! *barnsligt glad*

Mugglan
    Skönt med mamma som pysslar om dig, hoppas du inte känner dig helt kvävd där under deppmanteln... Bra att "det" verkar kommit ut med medicinernas hjälp! Hoppas kropp och själ återhämtar sig snart. KRAM!

Ore skrev 2009-08-19 13:47:21 följande:
    Läser ikapp... BS: Det finns även en form av MA, där barnet "tillbakavecklas" men kroppen inte fattar det. Min mamma hade en sådan graviditet, efter att jag fötts. Hon var gravid, men det upphörde, och utan att något kommit ut så fortsatte symptomen men på UL i v. 17-18 någonting så fanns det ingenting, inte ens ett dött foster...?
    Tror det var denna typ av MA som min syster hade för några år sen - det var en tom fosterblåsa vid UL, tror också det hade gått mer än 12 v, men det var nog inte mola för hon blev gravid ganska snart igen efter det där. Läskigt var att hon höll på att förblöda när missfallet till slut satte igång, blev ambulans i ilfart till sjukhuset som bara låg 1 km bort som tur var.

Ore - du är ju inte avstängd än! (Har läst tråden och hejar som vanligt på dig!)

Grattis i efterskott på bröllopsdagen Cicci!

BS - men vilken liten envis rackare i magen!

Blev också sugen på kladdkaka pga Koko men inhandlade chokladpraliner istället som snart ska avnjutas, slurp!

Liten, bättre huslycka nästa gång!

Telis - vinka till Televinken från mig imorgon

Tack alla gulliga för engagemang i mitt i-landsproblem med kopplet! (Extra till Telis, AM och Oupsie) Med sånt snyggt koppel måste han ju nästan vinna utställningen, tycker ni inte? Fast har fått veta att vi är först av alla ut i utställningsringen (står 1 på nummerlappen) så där sket sig min plan att kolla hur alla andra gör innan det är vår tur...

Nej, pralinerna väntar!
  • Fru FruLLan

Godkväll i tråden. Ser att iallafall kokosen är inne för tillfället så jag har ju inte missat er alla.

Mugglan gumman
    Vad otroligt ledsen jag blir över att se att du har en dålig och deppig dag. men det är ju inte alls konstigt med tanke på vilket skit du har behövt uppleva. Faaaaan. varför skall det vara så orättvist??? Inte för att det skulle vara mer rättvist om nån annan fått uppleva ett missfall. Men faaan. Stor kram och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. men det känns tryggt att du har både mamma och maken där somn stöd. Stor varm kram och hopppas att morgondagen känns lite bättre. fast jag håller med kokosen som skrev att du skulle gråta ut. För det tror jag på, lipsill som jag är.

Just det angående det som du skrev om att jämförsa sig med andra, som att flera blivit gravida när du blev. Ja det tror jag är helt normalt och näst på oundvikligt. Skulle jag också göra garanterat och jag förstår att det gör ont. Kram igen.

Vickan. Urs, äta frukost tre gånger. Nog för att jag tycker att frukost är super gott och en av dagens bästa stunder. men att behöva göra det tre gånger... näe. Stackare som mår så urrisigt hoppas det vänder snart.

Angående det du skrev om umgänge i hålan så skulle jag nog inte förkasta mamma grupper och dyligt i hålan. Alla mammor där behöver ju inte vara superunga eller konstiga på nåt vis. När jag jobbade i hålan så var det ett par super trevliga tjejer i min ålder på det företaget som var på smällen.- Så det finns 30+are som är kanon bra i hålan som skaffar bra. Och det kan vara kul att ha kompisar i samma sits att dra barnvagn med och leka med när barnen börjar bli intresserade av kompisar vilket är ganska tidigt. Att du funderar på att dra hem till föräldrarnas stad varje gång du behöver umgänge tycker jag låter helknasigt., Det är ju där ni bor som ert barn behöver kompisar och det är ju inte fel att skaffa tidigt i livet. och vem vet det kanske finns nån super trevlig brutta eller snubbe där som du kan ha jätte utbyte av. Så ge det hela en chans!

Kängu: Läste att du saknade lite umgänge på dagarna. Vad trist! Är du inflyttade där du bor? Hoppas att du kan hitta lite andra mammor att hänga med typ genom mamma grupp eller andra aktiviteter.
    Ska förresten inboxa dig angående roffes namn

Ore: KLART din man ska m,ed på föräldragrupp! Min man var ganska skeptisk till sånt när vi väntade borren. Han hade hört nån på jobbet som hade fått sitta i en ring och hålla i en blå plast delfin och berätta vad de kände under en föräldrautbildning. så han var ytterst skeptisk kan jag säga... Men han förljde ju mer för det rör saker som vi kanske kunde ha nytta av. Och det blev bra(han slapp delfinen )
    Jag tycker att det är din makes "skyldighet" att förlja med om du vill att han ska gå dit! Så det så.
    Kånkar du runt på hans unge så kan han allt följa med dit!

Nån undrade om barns vikt. ha ha ha Borren är en riktig liten räka. han fyller två om en månad men väger bara 11 kg. Han äter som en häst och äter allt! Och älskar smör. Men det fastnar inte verkar det som. En bidragande orsak kanske dock är att han inte äter godis och vi inte äter så mycket bullar och kakor kanske annat än på helger och när andan faller på....
    Men han är heller inte så jätte lång. En sparris helt enkelt

Annat är det med Roffe han gillar tutte och ligger bra över nomalkurvan. Det har aldrig någosin borren gjort.

Hmmmm vad var det mer jag skulle kommentera...

Just det.
    Var är nenne? har hon semester?

Lycka till på UL i mogo0n telis! och ha en trevlig semester!

Trevlig semester även till lappis!

• Fru FruLLan

skaffar barn skulle det självklart stå!

• Frejis

Och här har vi vinkat av några gäster - alltid trevligt med besök

Liten - så ni ska släppa huset nu? Kanske lika bra, det kommer nog ett ännu bättre hus snart när försäljningarna kommer igång. Rolig jämförelse med att bli gravid.

Har också googlat på vit kladdkaka - mm, det låter gott fast inte så gott att jag skulle ställa mig och börja baka

Vickan - tycker nog att du borde ringa din BM och begära att få ett recept på de där tabletterna så att hon inte har något annat val än att ge dem till dig. Jobbigt att må så här illa så länge!

På tal om föräldrautbildningen ska vi på en sådan imorgon bitti. Det blir en kortare version för sådana som har ett snitt inplanerat. Får se vad de ska prata om imorgon.

Lappis, hoppas att du får en trevlig resa och en superbra helg i Frankrike.

Telis, önskar dig verkligen lycka till på RUL imorgon. Det första jag gör när jag har tillgång till datorn är att kolla om du har varit här med en liten rapport.

En fråga eller en fundering som jag har: är det normalt att känna lättare mensvärk i flera timmar förutom lite onda sammandragningar som kommer då och då?

• Ore

Vickan: Tycker nog att om man får äta frukost tre gånger innan man får behålla den så bör inte BM konstra angående receptbelagda piller mot illamående... Så ring och ställ krav på det, tycker jag.

Angående tider hos MVC låter det jobbigt att hela tiden behöva åka tidigt från jobbet. Jag har knappt en halvtimmas åktid med bil, men har lyckligtvis inga större problem att få tider sent på em eller tidigt på morgon...

Frejis: Praktiskt att det finns en egen kurs för de med redan inplanerat snitt

Snaily: Kanske är bra för en otålig liten korv att vara först ut? Hoppas utställningen går bra, och att både korven och kopplet bländar domarna (eller vad de nu kallas?)

Ego: Här blev det inte kladdkaka, men väl ostkaka. Och i övrigt så kan jag berätta att när jordhögarna som legat på vår tomt försvann, så blev trädgården ännu större... Ojojoj... En diskussion som maken och jag har (betydligt mer sansad än diskussionen om föräldrakurs ) är hur vi ska utnyttja trädgårdsdesignern vi har fått i present. Ett antal rådgivningstillfällen, där vi räknar med att hinna fixa en hel del mellan varje rådgivning, eller en färdigplanerad trädgårdsritning med en gång... Det senare ställer mer krav på att vi ganska snart vet vad vi vill med trädgården. Men vad 17, vi får ju plats med typ allt man kan tänkas vilja ha, utom golfbana möjligtvis...

• Ore

Frullan: Tror att det är exakt en sån grej som delfin-scenariot som är makens största fasa med föräldrakurs

15 dagar kvar, men han ska med om jag så ska behöva leja in folk som släpar dit honom. Typ...

• Frejis

Ore - dessutom är den här kursen som vi ska gå på betydligt kortare än den vanliga kursen. Endast en gång fast en hel förmiddag.

Ostkaka låter gott tur att jag har ätit wienerbröd så jag känner mig rätt så nöjd och Bumsis med som rockar vilt i magen.

Hm, när det gäller trädgården kan det vara bra med flera rådgivningstillfällen så att man hinner göra något och får nya frågor och idéer till nästa gång. Ni vet väl ungefär hur ni vill ha det och förhoppningsvis inte alltför olika saker

• Frejis

Snaily - när ska Korven ställas ut? Hur många valpar ska vara med? Tycker just att det är så gulligt när valpar försöker klara av de obligatoriska moment i utställningsringen :)

Dags att gå och lägga sig. Maken sitter här och säger att vi måste iväg till den här utbildningen tidigt imorgon och jag skulle kunna sitta här halva natten.
    ---
    Nåja, god natt!

• snaily

Frejis
    Hoppas morgondagens utbildning blir bra! Vilken vecka är du i nu? - vad fort tiden går, snart är ni föräldrar!
    Utställningen är lördag nästa helg, ingen aning om antalet valpar, drygt 60 hundar totalt tror jag det var. Det ska bli skoj med en liten helgutflykt ("liten" = 46 mil enkel resa ), vi ska bo i en stuga där och på kvällen efter utställningen är det kräftskiva.

Ore, säg till om du behöver ledsagare/bärare åt maken när det är dags för föräldrautbildningen, jag kan skicka ner maken i så fall med kopplet i högsta hugg!

Ser fram emot en lyxig ledig dag imorgon med långfrukost, sen frisören och sen massage!

Godnatt!

• kängu

Snaily, lyxig dag du har framför dig!

Frullan, ja nu drar ÖF igång om två veckor härute så förhoppningsvis hittar jag lite trevligt folk där! Vi är rel. nyinflyttade på en liten ort, så är därför jag inte känner någon.

Frejis, hoppas föräldrautbildningen blir bra!

Själv är jag uppe med tuppen (eller Ru rättare sagt ) i vanlig ordning. Nu har han somnat om och jag funderar på att gå och lägga mig... men å andra sidan är det också skönt att ta en långdusch. Svårt val Idag står städning, handling etc på schemat. Om Ru verkar vara på gott humör ikväll kanske vi går ut och käkar. Finns en mysig restaurang här i hålan som vi tänkt prova.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor