• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • fru AM

Muggles: Inget klent i att prata om sånt här med utbildat folk. Som sagt - det är ett tecken på styrka att KUNNA prata om det. Kram!

Ore: Den föräldrautbildningen vi var på (som jag tyckte var väldigt givande) var samma som Cicci nämnde: stormöte med 300 i publiken och en driven barnmorska med 25 års erfarenhet. Hon pratade bl a om smärta, gav oss tre viktiga saker att komma ihåg inför förlossningen, berättade om förlossningsförloppet, om den första tiden med bebis. Vi tittade inte på några förlossningsfilmer eller kramade någon delfin och pratade om känslor. Skulle något sånt dyka upp på kursen - om du nu får med dig maken - så kan man ju säga ifrån!

• Ore

Jag har redan fått föräldrakursplanen, och den är mest inriktad på förlossningen. Tillfälle 1: Förlossningen - vad händer, tillfälle 2: Smärta - hur hanterar man den, tillfälle 3: Akut kejsarsnitt och andra komplikationer, tillfälle 4: Amning och tiden efter.

Och det lär inte vara någon 300-personers-samling i Aulan... Det är fyra blivande mammor med respektive - så kan det vara i en liten håla

Förlossningen vill han ju vara med om, det är inte så att han ser det som en liten grej som jag ska göra utan honom, men han ser inte att han själv kan tillföra något rent praktiskt som inte sjukvårdspersonalen gör. Vet att hans pappa har berättat att det var helt överfullt på BB när min man föddes, och att han då (svärfar) fick litet grejer han skulle hålla koll på för att personalen inte hann allt. När makens bror beskrivit vad han gjorde under förlossningen så är det mest det här med att vara ett stöd, och vara någon att hålla hårt i handen som har framgått. Ska dock nämna det som du skrev, BS, se om det har någon effekt.

Annars tycker han väl någonstans att han kan använda tiden bättre genom att bygga hus, så att vi allihop kan flytta in så snart som möjligt...

Muggles: Tror inte vi är klenare nu för tiden, det är bara det att man inte fungerar lika bra om man går och bär på alla bekymmer - vilket man antagligen gjorde tidigare... Och nu för tiden är det mer eller mindre ett krav att man ska vara högpresterande, så se en tid hos psykolog som en investering för att du ska fortsätta må bra, inte en åtgärd för att du mår vansinnigt dåligt... Kanske skulle du med tiden må bra ändå, men du kanske kommer genom det snabbare med litet hjälp...

• Fru E

Hej hopp!

Har nyss vinkat av besöket från Stockholm med en 8 månaders go tjej

Vit kladdkaka är otroligt gott och inte alls lika sött som det låter. Jag har gjort den med kesella flera gånger och stoppar ibland något bär i kladdkakan eller serverar den med kesella blandat med bär, MUMS!
    Vi bakade tidigare idag en kladdkaka med kolasås i mitten, gudomligt god!!

Annars har min MC-hjälm kommit och jag är grymt nöjd! Nu väntar bara att vi hittar en snygg hoj med vilket vi ev kanske gör redan i helgen (får ju slösa mina pengar på något nu när mc:na blir våra barn)

EGO-nog bara att konstatera att BOM blir inom de närmsta dagarna eftersom spottingsarna ökar och boobsen gör svinont. Men för tidigt för tant än är bara på dag 22 idag.....vilket jag inte får att stämma med när jag tror att jag hade ÄL

Telis-hur gick det på RUL????

Ore-tycker med att maken din gott kan följa med eftersom man är två om barnet!

Snaily-viktigt med rätt accessoarer

Muggles-tror det är viktigt att du tillåter dig själv att sörja nu ett tag så att alla känslor kommer fram så de bearbetas. Lätt annars att stänga dem inom sig och må skit. KRAM

• fru AM

Ore: måste bara berätta vad min make gjorde under förlossningen (Livia) och som var guld värt: han höll koll på längden på värkarna och tiden emellan och kunde därmed peppa mig något otroligt genom att - när jag var mitt inne i värken - säga att nu är det tjugo sekunder kvar ... . Helt avgörande faktiskt!

Och tips att göra det hade han fått på kusen ...

• fru AM

EA&MJ skrev 2009-08-21 15:37:23 följande:

Vi bakade tidigare idag en kladdkaka med kolasås i mitten, gudomligt god!!
    RECEPT!!!!????

Och - ja, Telis: Hur gick det på RUL???
  • Fru E

Kladdkaka med kolasås:

125 g smör
    150 g mörk choklad (gärna riktig mörk inte block)
    3 ägg
    2 dl strösocker
    2 1/2 dl vetemjöl
    2 tsk vaniljsocker

Kolasås:
    1 1/2 dl vispgrädde
    1/2 dl socker
    1/2 dl sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en springform. Smält smör och choklad, låt svalna lite. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda ner choklad&smör i äggsmeten, rör ner de torra ingredienserna. Häll hälften av smeten i formen och grädda 5-10 minuter. Blanda ingrdienserna till kolasåsen och koka på svag värme ca 15 minuter tills den börjar tjockna. Ta ut kakan och häll över kolasmeten, ställ i frysen tills kolan stelnar lite. Häll över resten av kaksmeten och grädda ytterligare 5-10 minuter. Servera med glass eller grädde.

• fru AM

Du är en klippa EA! Låter ju helt galet gott!

Leker med tanken på att göra kladdkakebuffe på Hektors dop ... Plus en jättestortårta såklart!

• Fru E

Tack tack AM-bakning är mitt liv

Kan ju göra kladdkaka i muffinsformat med så orkar man äta mer!

• fru AM

Oj vad jag hoppas att Telis kommer in snart och säger att allt såg fint ut på RUL! Och att Televinken vinkade!

Livia har idag följt med en kompis hem fån dagis (det slutade med att mamman hämtade med vagn, och inte med bil utan korrekt barnstol) ... Ska bli intressant att höra hur hon uppfört sig. Om en timma ska jag och Hektor iväg och titta på när Storebror spelar fotbollsmatch. Sen är det FREDDAGSMYYYYS.

Kram på er allihop!

• fru AM

EA: kan man frysa kladdkakor (och kladdkakemuffins)? KAn man även frysa tårtbottnar med mousse som fyllning?

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor