• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Oupsie

    Ja, jordgubbar är järnrika. Broccoli och nötter ska vara bra. Avocado?

    En dum fråga kanske, om man ska göra ett FET och inte göra långtidsodling, gör man det då när man har ägglossning?

  • _koko_

    AM - Bra att det finns någon med huvudet på skaft tillgänglig i tråden. Låter ju helt klart som järnbrist! Ha en skön promenad (blir det djurgården kanske? där finns ju skumpiga grusvägar iaf )!

    Ore - Jordgubbar, leverpastej, blodpudding, spenat, vad mer? Jo, undvik mjölkprodukter och koffein i samband med den järnrika maten så tas den upp bättre. Jag dricker God morgons järn- och folsyraberikade juice till frukost (c-vitamin förbättrar järnupptaget) tillsammans med två leverpastejmackor och har fortfarande inte behövt börja med järntabeletter den här gången. Förra gången fick jag börja jättetidigt, men då hade jag dåliga förutsättningar från början (fick ju till och med blodtransfusion efter operationen när jag blev sjuk i v8-9).

    Hur är det med Frejis förresten?

    ctrl-a, ctrl-c...

  • Oupsie

    Hmm, avocado är nog inte så rikt på järn förresten fast det finns folater i som ju ska vara bra att äta om man är gravid. Persilja är rikt på järn också och den kan man ju använda bara som extra krydda på maten.

  • kängu

    Lägger till att man gärna, precis som Koko gör, ska inta citrusfrukter efter eller i samband med järnintag. Det gör att järnet tas upp bättre av kroppen. Din frukost låter mao optimal Koko!
    Jag blev väldigt trött runt v. 22, visade sig då att mitt järnvärde sjunkit rejält. Har ätit järntabletter men slutade för några veckor sen och nu har järnvärdet hållit sig konstant.

    Jag sitter och surfar hus o lägenheter o gud vet allt. Det är ju kul att titta Jag och maken har nog kommit överens om att det är liiiite för mycket "landet" där vi bor. Ingen panik att flytta på sig dock, men så småningom. Skönt att vi är överens! Han har alltid trott att han ville bo typ så som vi gör nu, så det var bra att vi fick testa det. Insåg precis att bostadsbilagan kom med dagens tidning så ska sätta mig o kika i den en stund.
    Sen ska jag ta itu med dagens projekt, ska försöka sy en väska!

    AM- Tack för förklaringen om operationen. Förresten, visst var det du som tipsade om tidningen Eco Queen för ett tag sen? Köpte den igår och måste säga att jag gillar den skarpt!

  • Lapinette

    Oupsie - ett vanligt FET hade inneburit att jag skulle dit på onsdag (då mitt brorsbarn tar studenten). Nu blir det istället lördag. Jag har ÄL idag enligt CvL ... fick haricot igår.

    Just nu smsas det till akupunktören som ska försöka hitta någon ersättare som kan ta hand om mig fredag kväll alt. tidigt lördag morgon. Stackare, kan inte vara lätt att hitta någon som vill jobba då.

  • Oupsie

    Bah, nu försvann det jag skrivit. Måste komma ihåg ctrl + c.

    Tack Lapinette, jag kan inte så mycket om olika behandlingar och alla förkortningar gör mig lite förvirrad. Men jag har snappat upp en del under min tid som smygläsare

    Till exempel om någon pratar om att "slappna av" så upplyser jag, vänligt men bestämt, om att det inte fungerar så

    Ska du göra en akupunkturbehandling så nära inpå FET som möjligt?

  • _koko_

    lappis - Jag blir glad av att du har människor runtomkring dig som förstår hur viktigt det här är och gör allt för att hjälpa dig och maken. Hoppas akupunktören hittar en vikarie!

    kängu - Sy en väska?! Vad för slags väska?

    Sen lunch idag (snart dags), men jag har ätit en massa mellanmål på förmiddagen, så jag klarar mig.
    Sen tänkte jag faktiskt försöka jobba lite, hahaha. Har tillbringat förmiddagen med att beställa en liten pool, ny badblöja och några bollar till conny, skriva här samt filosofera med mina kollegor. Sen fick jag mms från sambon som visst varit och hämtat sand till sandlådan (själva sandlådan köpte och monterade han ihop för flera veckor sedan), jubel!

  • Lapinette

    Oupsie - precis, helst så när inpå. Tror jag var på morgonen innan ET vid min senaste IVF.

  • BrudSommar2006

    Jaha, ni är några som har lyckats hålla er inloggade i alla fall!

    Nenne, vad trist att plusset inte ville hålla sig kvar men det verkar ju lovande i alla fall att det kan bli plus! OM det nu skulle vara så att ni inte lyckas på egen hand alls på grund av makens simmare så är det här ju faktiskt första försökte över huvudtaget där ni haft en chans och tänker man så så ligger ni ju väldigt bra till inför fler framtida försök. Synd bara att de har sommarstängt.

    Fast tur Lapinette att ni hinner få in ett försök innan de stänger för sommaren. Frågade du vad som händer om fler än ett skulle klara sig? Hur är det, varför är det färre som klarar sig när man långtidsodlar? Är det så att det egentligen sätts tillbaka en massa ägg som korttidsodlat som man vet inte kommer klara sig redan från början och att det bara är de som klarar en långtidsodling som har en chans egentligen? Eller är det så att man får fler chanser när man korttidsodlar för att det är fler ägg som har chans att klara sig?

  • BrudSommar2006

    Åååh, jag har ätit en salt napp! Det var så otroligt gott så jag kan inte tänka på annat nu, vill ha mer! Sitter och tittar på mina morötter som ligger här och det känns inte alls lockande nu.

Svar på tråden Livets stora och små frågor