• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM

    Själv har jag precis pratat med läkaren som ska operera mina åderbråck ... inte lika spännande som Lappis FET, jag vet! Men ett stort steg för mig. Operationen blir i höst någongång.

    ctrl + a, ctrl + c

  • kängu

    Härligt med långtidsodling Lappis! Håller tummarna för alla 5 såklart!

    AM, hur går det till när man tar bort åderbråck?

  • Lapinette

    Att alla 5 skulle överleva tror jag inte händer men jag hoppas på att åtminstone en vill hänga kvar.

  • Ore

    Oooh, låter positivt med långtidsodling lappis!!! Hoppas att det ger minst ett kanonägg, och att de/det hinner lära sig att fastna i livmodern och inte i äggledarna (för det är väl där utomkvedes fastnar?) på de extra dagarna

    Ååååh, vad jag ska hålla tummarna. Vad glad jag blev nu, för ett så trevligt besked på måndagsmorgonen (hrm, hrm, förmiddag kanske?)

    AM: När Lappis, Nenne och Telis i höst går och är gravida (hoppas, hoppas det blir så) kommer vi lätt ha tummar över för din åderbråcksoperation. Förstår att det är en stor grej, en operation är en operation, och åderbråck är inte så roliga kan jag tänka mig. (Vet hur jag själv har börjat bli med mina nedrans celluliter, och de syns nog ändå inte lika tydligt som åderbråck).

    Är det förresten normalt att bli jättetrött när man är nästan halvvägs genom en graviditet. Strax före midnatt i helgen så var jag så borta att jag bara var tvungen att åka hem, höll på att somna sittande... Fick daska till mig själv litet på kinderna för att vakna till så att jag vågade köra hem (en knapp kilometer...)

  • _koko_

    Faaaaaaan, glömde ctrl-a ctrl-c i ivern att posta...

    Så, vad hade jag skrivit?

    lappis - Härliga nyheter!! Sjulingar till dig, dvs 5 eskimåer plus tvillingar på det ägget du släppt själv.

    AM - Bra att ta tag i åderbråcket! Har en kompis som gjort en sån operation och det gick jättebra och blev jättefint.

    MSW - Vanligt diskussionsämne. Conny är dock en ljuvlig sjusovare, så det är inte synd om någon av oss, oavsett vem som måste gå upp först.

    kängu - Conny kom BF-5, precis lagom.

    Jag var också duktig och röstade igår. Sen promenerade conny och jag vidare till det lokala fiket och köpte latte och lite godsaker med hem. Fikade på altanen och när conny sen somnat somnade jag också i en solstol. Skööönt!!

    ctrl-a, ctrl-c...

  • _koko_

    Ore - Det sägs ju att man är som piggast mitt i graviditeten, och vid midnatt kan man ju vara trött även om man inte är gravid! Har du sovit och ätit ordentligt på sistone?

  • Page

    Lappis, vad spännande med odlingen! Hoppas att minst en klarar sig!

    AM, åderbråck? Var det inte ett bråck i ärret?

    Såååå irriterande med BT just nu! Finns det inget ställe som vi kan flytta tråden till?

  • fru AM

    Ore: kolla upp järnvärdet hos BM nästa gång - det kan vara det som spökar. Det är helt normalt att järnvärdet sjunker ungefär mitt i graviditeten, så då får man antingen börja knapra järntabletter eller boosta upp värdet m hj a kosten (gjorde jag)

    Kängu: Åderbråcksoperation: "Den nya tekniken innebär att man försluter venstammen inifrån med hjälp av en laserfiber som läggs in från knät. Detta innebär i sin tur att man undviker snitt i ljumsken och att konvalescensen blir kortare." Det enda jag är orolig för att inte ha några blodådror kver i benet efter operationen ... men läkaren påstod att "blodet tar nya vägar" när man förslutit de icke fungerande kärlen ...

    Nej nu måste jag göra något med Hektor. Han skriker som besatt idag och fiser så det står som en dimma i rummet. Han har inte gjort nr 2 sen i förrgår ... Stackarn. See you!

  • fru AM
    Page skrev 2009-06-08 11:04:23 följande:
    AM, åderbråck? Var det inte ett bråck i ärret?
    jag är så bråckfull jag ... Åderbråck har jag haft sedan innan jag fick barn, fast värre nu. Bråcket i ärret är kanske inget bråck utan ev. bara ett hematom ... vi får se. Nu ska jag ut och motionera en väderspänd master Hektor
  • Ore

    Järnbrist hade jag inte tänkt på... Har tid hos BM nästa vecka, tills dess får jag försöka äta järnrik mat...

    Visst ska jordgubbar vara bra...?!

Svar på tråden Livets stora och små frågor