• viktualia

    Barnkarusellen snurrar vidare

    " Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

    Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

    Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

    Tack för att ni finns!

  • Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Ore

    MrsB: Missade ditt inlägg eftersom jag började skriva mitt innan men blev avbruten...

    Det är säkert för att du har mens som du binder litet extra vätska i kroppen, för min del gör det ungefär ett kilo. Så 100 g extra låter som att du egentligen gått ner, enligt mig...

  • muggles

    MrsB: jag har hört att det är normalt att variera i vikt, kanske tom 500 g och särskilt vid tant. Så 100g tycker jag låter som en fullt normal variation. Inget att hänga upp sig på! Visst vill man se resultat snabbt men man får tänka på att man har samlat på sig vikt under en längre tid och då kan det också ta lite tid innan man tappar den igen.

    Nu har jag bokat tid för uttag av spiral. Blev kallad till cellprov så det blev liksom en spark i arschlet. Maken fick lite ågren dock "Usch första året som är så jobbigt". Velig är hans andranamn, fniss. Jag tycker att "nu kör vi". Sedan är jag inte alls säker på att det kommer att bli ngt av det (pga ålder mm), men försöka duger. Jag kanske också har konstig ÄL (med tanke på blödning), vem vet? Det vore nog bra med ett syskon för Moa (och nu är jag faktiskt sugen på ett barn till) men jag ser inte fram emot karpaltunnelsyndromet, foglossningen el förlossningen. Inte heller de första månadernas sömnbrist. Men som sagt, vem vet - man kanske slipper det?!

  • Liten med Mindre

    Muggles - jag tror säkert att vi får små gryn som äter mycket, sover länge och är glada annars.

  • kängu

    Piggis- lycka till med lägenhetsförsäljningen! Hur gick det med bilderna från huset??? *tjatar*

    Liten & Muggles- klart dem kommer bli! Jag har bestämt att min bebis ska brås på mig och hur jag var när jag var liten, dvs. sov hela tiden och skrek aldrig
    Min mor (som jobbar med spädbarn) har varken förr eller senare träffat en så lugn unge...

    Idag är det namnsdag för att av namnen vi funderar på! (Ligger faktiskt högst upp på favoritlistan just nu, den har flyttats runt lite)

  • start september

    Stackars Koko - inte kul. Vi åker också på något smittade av dottern och det tog ett bra tag innan mat verkligen var gott igen. Stanna hemma och ta hand om dig och pyret!

    Muggles - kul att det är dags att plocka ut den! Håller tummarna för att det blir ett Moa-syskon.

  • start september

    Liten och Muggles,

    jag har ju samma problem som jag tror ni har haft med framför allt grövre mat till lilla tejejn. Enbart Hipp sexmånaders funkar. Sempers fem-sexmånaders funkar absolut inte. BVC säger att jag ska försöka med grövre varje dag så att hon vänjer sig, men jag tycker så synd om henne när hon kväljs/klöks. Jag är rädd att maten blir något obehagligt och nu äter hon äntligen ganska bra. Hur gjorde ni för att få in grövre? Smörgårsrån funkar men jag är rädd för att testa vitt bröd. Hon gillar ju att äta själv så smörgås hade varit super tror jag men inte om hon sätter i halsen. Hon är drygt åtta månader nu och behöver verkligen all energi och kan få eftersom hon är fysiskt aktiv varje vaken minut....

  • Ore

    muggles: Kul! Vem vet, det kanske tar sig direkt?

    Angående vikt, och eventuella små viktnedgångar... Min mamma har jobbat på viktväktarna, och hennes metod att muntra upp folk som gått ner 1-2 hekto var att de skulle ta fram ett smörpaket och skära upp 100 g eller 200 g eller vad det nu var. Och tänka att så mycket fett har försvunnit från kroppen sedan förra vägtillfället... Det är en del ändå, om man tänker på det viset

  • tågjäntan

    På tal om viktnedgång; innan jag blev gravid gick jag ner ca 15 kg med viktväktarna. En morgon när jag skulle väga mig hemma så hade jag nästan gått upp i vikt. Men jag gjorde detta innan jag varit på toaletten. EFter att ha gjort både det stora och lilla hade jag på några minuter hux flux gått ner 800g . Så se till, om ni väger er hemma, att göra det vid ungefär samma tidpunkt varje tillfälle.
    Lycka till!

  • Liten med Mindre

    September - det var nog runt 8 månader som jag återintroducerade Sempers 6 månaders mat. Då gick det bättre än runt 6 månader i alla fall, men trögt.

    Vi gav nog mest på kvällen, när hon ändå skulle äta välling ganska snart efteråt. Sen har ju Mindre perioder när hon är sjuk och bara petar i maten - då gav jag henne mat med större bitar än hon annars gillade, för hon åt ju ändå knappt. Och sen fick det vara kvar när aptiten återkom. Fortfarande åker inte mat i stora bitar ner särskilt bra. Hon biter av, tuggar och spottar ut. Och börjar om... Fortfarande blir det så att ny mat serveras mest på kvällen när vällingen kommer strax efter.

    Häll i mycket smör i den mat som trots allt går ner, så får hon energi ändå. Och jag tror bvc har lite rätt - det blir värre ju längre ni väntar, vi väntade lite länge kan jag tycka i efterhand, både med mat med bitar i, och att äta själv.

  • tågjäntan

    För det andra gick jag till viktväktarna "bara" var femte vecka ungefär. Från början för att det kostar en del pengar. Men sedan insåg jag att jag blev mer pushad av att första gången ha gått ner ca 2,4 kg efter ca 5v än att ha gått ner kanske 500g efter en vecka. Det hade jag lixom inte "trott" på (för mig personligen).
    Men jag har förstått att en del behöver den "pressen" och moroten varje veckan och det stöd som "lektionerna" ger.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare