• Chicita

    Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

    Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

    Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

    Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört


  • Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Tårtans underbara värld
    Tårtans underbara värld skrev 2014-04-28 15:06:35 följande:
    Förlat! Jag har inte sett regler. Jag får läsa mig mer svenska! Var kan man hittar reglerna? 
    Och jag är bara amatör bagare. Men det skulle vara trevligt att ha fler anhängare på min facebooksida
  • Chicita
    Tårtans underbara värld skrev 2014-04-28 15:06:35 följande:
    Förlat! Jag har inte sett regler. Jag får läsa mig mer svenska! Var kan man hittar reglerna? 
    Tårtans underbara värld skrev 2014-04-28 15:15:02 följande:
    Och jag är bara amatör bagare. Men det skulle vara trevligt att ha fler anhängare på min facebooksida

    Reglerna hittar du i vänsterspalten på forumet. Men det kan skilja väldigt lite emellan ett tips - och reklam ;) 

    Jag är också amatörbagare och visar gärna upp mina tårtor. 
    Skillnaden är väl att jag inte skriver ut något ställe där dom kan hitta mig och beställa ;) 

  • Chicita

    Har gjort minnestårtor till ett öppet hus i dag. Kollegans mamma gick bort för ett år sen och hon ville ha öppet hus i dag då mamman var välkänd i stan och många sörjer henne.
    Riktlinjerna var: Lila, syintresserad, dansintresserad, varm och kärleksfull
    Hon blev nöjd i alla fall :) 

  • Chicita

    Men vad skumt... Samma tårta kom med 2 ggr, fast jag la upp 2 olika bilder (alltså 2 olika tårtor) 
    Här är tårta nr 2 då

  • Chicita
    daniiel skrev 2014-05-04 13:17:58 följande:
    Chicita - Jag förstår att hon blev nöjd, för tårtorna är verkligen jättefina! Jag älskar spetsmönstret, hur har du gjort det?

    Spetsen är gjord med siliconmattor och ett pulver som vispas ut i vatten.


    Kolla in på kakburken och kika efter magic decor eller sugar veil så ser du hur :) 

    Tack också :) 

  • Nettis1985

    Här kommer mina två senaste verk och jag är så nöjd med bebismagen som var den allra första jag gjorde :D



     




    Bröllopsplanering
  • SofieJohnny

    Jag hittade just en bild på den första tårtan med sp som jag gjorde :)

  • Chicita

    Ser att ni har varit aktiva. Jättefina tårtor Nettis :)
    Men jag har inte fått notifikationer om att det har skrivits i tråden (jag är inloggad på nya-bröllopstorgetsidan för det mesta). 

  • Milli

    Här kommer nu lite bilder från våran bröllopstårta som jag gjorde själv! Den tog sammanlagt 33 timar att göra. Lite svårt att se på denna bilden men det är en ljusslinga runt om hela bordet, bakom duken som blinkade i olika hastigheter, sen är de en vattenfontän som lyser och även tornet upp till slottet lyser också så den var verkligen fin i mörkret Sen är de två stora sockerbuketter på de två tårtorna som går att äta om man bortser från ståltråden. 

    Den bestod utav både vaniljbotten och browniebotten med nötter (varannat lager i varje tårta), citronmousse + jordgubbsmousse, spacklad med smultronsmörkräm. Räckte till alla 100 gäster och blev lite över :) 

    Mer bilder på tårtan samt från våran bröllopsdag finns att se här: millistartorochannat.blogspot.se/2014/06/varan-brollopstarta-som-tog-33h-att.html





  • Milli
    Chicita skrev 2014-06-30 14:16:49 följande:
    Jättefina :) 
    Och grattis i efterskott ;) 
    Tack :)))
  • Chicita

    Min ugn är trasig så jag lånade ugnen hos svärmor förra veckan och bakade bottnar och fryste in eftersom en fd kollega ville att jag skulle baka till hennes sons dop.


    Så det blev 2 tårtor till dom Glad

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm