• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    sötnöten skrev 2014-03-28 19:34:00 följande:

Hej!

Mitt bland alla dessa fina tårtor undrar jag hur ni fraktar era tårtor på bästa möjliga sätt?  

Fin tårta :) 

Är det bara kortare sträckor så använder jag tårtkartonger (köper på kakburken). Dom är dyra, men kan återanvändas.
    Annars kör jag på plastbackar.
    Om det är sådana som är lite kilformade så att botten blir för smal så vänder jag dom upp och ner och ställer tårtan på locket.
    Ska dom fraktas riktigt långt eller om det är varmt (sommar) så lägger jag frysklampar i botten (tejpa fast så dom inte rör sig) och ställer tårtan på.
    Ibland har jag även använt gamla mjölklitar och fryst in vatten i, och sen lagt dom ovanpå (eller bredvid) plastbackarna när dom står i skuffen på bilen bara för att ge så mycket kyla jag kan där. 
  • Ponduss

Hej alla Amatörbagare!

Väldigt fina tårtor ni alla gör! Jag har en fundering, är det nån som har koll på var man kan köpa tårtunderlägg? Såna i lite tjockare papp som kan vara antingen i silver eller guld. Jag har bara hittat där man kan beställa på nätet, men det blir så dyrt då, kanske man kan gå till ett bageri och fråga?  

• Chicita
    Ponduss skrev 2014-03-28 21:09:43 följande:

Hej alla Amatörbagare!

Väldigt fina tårtor ni alla gör! Jag har en fundering, är det nån som har koll på var man kan köpa tårtunderlägg? Såna i lite tjockare papp som kan vara antingen i silver eller guld. Jag har bara hittat där man kan beställa på nätet, men det blir så dyrt då, kanske man kan gå till ett bageri och fråga?  

Jag upplever att det blir dyrare på konditorier... 
    Eller tja beroende på hur många man ska ha och sådär då.
    Och så har dom ofta reklam på sina...

Jag handlar på kakburken (finns även fysisk butik). 
    Du kanske kan sambeställa med någon annan så kommer ni undan med billigare frakt? :)  
  • Milli
    Ponduss skrev 2014-03-28 21:09:43 följande:

Hej alla Amatörbagare!

Fråga konditioerier kan man ju alltid göra men de tar säkert ut för de.. Vart bor du? Finns ju flera tårtbutiker runt om i landet som brukar sälja tårtbrickor. Sen kan de även finnas på större kontor & pappersbutiker. Vi har en i stan där de säljer i stort sett allt, även massa olika tårtkartonger, briskor, askar, folieformar mm och de är typ 10 gånger så billigare att handla där än från ett konditiori/tårtbutik. Själv beställer jag tårtbrickor från england men kartonger köper jag i den butiken jag nämnde här i stan eller på cafe om jag behöver andra storlekar än de dom har..
  • Victoria F

Hej!

Hoppas på lite råd ifrån alla duktiga bagare (bagerskor?) i denna tråd! Ska om ett par veckor göra en födelsedagstårta till min son, och nu har jag fått för mig att jag ska försöka skulptera figurer i sp och dekorera den med. 

Nu till min fråga; hur långt i förväg kan jag göra figurerna? Har förstått att de inte ska stå i kylskåp, utan snarare i skafferi? Kan man förvara dem i burk efter att de stått framme och torkat? Går det bra att placera dem på en tårta som är täckt med någon typ av frosting?

Tacksam för svar! 

• sötnöten

Du kan göra dem upp till en månad i förväg! Förvara dem bara mörkt i en lufttät burk :) (Ja, de ska torka först) Det går jättebra att placera dem på tårtan, men tänk bara på att de inte blir för tunga :) 

• Chicita
    Tårtans underbara värld skrev 2014-04-28 14:20:40 följande:

Jag kan bara visa en stor bild. Men den här är en dummytårta jag har gjort. Ja ville försöka min ny matta.

Med tanke på ditt nick, och att du har en länk till din facebooksida som signatur så känns det som om du är här för att göra reklam för dig.

Jag rekommenderar dig att noga läsa igenom reglerna för sidan.
    Eller att skaffa ett företagsabbonemang (PRO) så att du har möjlighet att kommentera i reklamsyfte också - även om direktreklam bara är tillåten i ren annonsform ;) 

Jag väljer att inte anmäla det här inlägget även om jag tycker att det luktar lite mycket reklam ;) 

• Tårtans underbara värld
    Chicita skrev 2014-04-28 14:56:25 följande:

Med tanke på ditt nick, och att du har en länk till din facebooksida som signatur så känns det som om du är här för att göra reklam för dig.

Jag rekommenderar dig att noga läsa igenom reglerna för sidan.
    Eller att skaffa ett företagsabbonemang (PRO) så att du har möjlighet att kommentera i reklamsyfte också - även om direktreklam bara är tillåten i ren annonsform ;) 

Jag väljer att inte anmäla det här inlägget även om jag tycker att det luktar lite mycket reklam ;) 

Förlat! Jag har inte sett regler. Jag får läsa mig mer svenska! Var kan man hittar reglerna? 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm