• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Brud140816 skrev 2014-03-10 22:49:33 följande:
    Ni får ursäkta att bilden är åt fel håll...Jag ger upp nu Skrikandes
    Näää det kan vi väl inte ursäkta FörvånadFlört
    Fin tårta och det låter gott också Glad
  • meandmylove

Chokladbottnen, hallonmousse och vaniljkräm. Vad tror ni? Sen förstår jag att man måste ha bottnar mitt i för att stabilisera osv. Täcke av marsipan. För sött? Jag är ingen hejare på bakverk och om jag skulle få önska skulle jag vilja ha princess men det går bort. För simpelt.. :(

• Brud140816
    Chicita skrev 2014-03-10 22:51:36 följande:
    Näää det kan vi väl inte ursäkta FörvånadFlört
    Fin tårta och det låter gott också Glad
    Hehe Glad Jag är ganska teknisk i vanliga fall men mac är inte min bästa vän (lånar min blivandes då han ockuperat den andra).

Den var riktigt god! Men ska nog göra med en chokladbotten i mitten då jag älskar choklad. Sen är den rätt syrlig i sig. Vilket känns lite fräscht men jag kan inte släppa tanken på att ha något kladdkakeliknande i mitten... 
  • Brud140816
    meandmylove skrev 2014-03-10 22:59:07 följande:
    Chokladbottnen, hallonmousse och vaniljkräm. Vad tror ni? Sen förstår jag att man måste ha bottnar mitt i för att stabilisera osv. Täcke av marsipan. För sött? Jag är ingen hejare på bakverk och om jag skulle få önska skulle jag vilja ha princess men det går bort. För simpelt.. :(
    Jag föredrar marsipan framför sp, men det är ju lite av en smaksak. Vissa avskyr marsipan...
    Jag tycker att det låter gott! Hallon är ju ganska syrligt. Gäller bara att vaniljkrämen är fast nog, annars lär den rinna ut på sidorna och då blir det svårare att täcka... Men jag såg en tjej som la smörkräm runt om som en mur, då kan det funka. 
  • meandmylove

Jag gillar inte sp! Smakar ju vara socker. Marsipan kan ju vára det godaste som finns. En choklasbottnen med bitar i, en hallonmousse med hela hallon i och en fast vaniljkräm så ska det nog bli bra. Min svågers fru gör tårtorna, utbildad konditor så tänkte lägga fram hur vi vill ha dom. :) tack för feedback!

• Brud140816

Jag håller med! Men min pappa avskyr marsipan (bra tycker jag, för jag brukar få hans Glad).
    Kommer göra en allergivänlig tårta (utan nötter/mandel, gluten och laktos, kanske något mer om gästerna uplyser oss om mer allergier) så den får ha sp. Min pappa får väl ta av den då...

Då lär hon veta vad hon pysslar med Glad Be henne testa att göra en i förväg. Jag hade först tänkt hallon och vit choklad men ändrade mig efter att ha provbakat första vändan. 

• meandmylove

Jag tror inte vi ska ha någon allergitårta. Den enda av 150 gäster jag vet som är allergisk är min tärna, min syrra. Nötter, fisk, äpplen, skaldjur och det mesta men det löser hon själv. Hon pillar av marsipanen bara. Bra förslag om att prova det ska jag kolla med henne när jag träffar henne i veckan! Har hittat en caketopper som hade varit perfekt för 370kr. Mycket för en topper men måste nog ha den.. :P

• Chicita

Sådär då, jag gillar ju inte att kopiera - inte ens mig själv, men jag gjorde ett undantag då senaste tårtan fick så bra respons och en dam så gärna ville ha den till sin dotters 50-årskalas.
    Nu blev det två tårtor, Det blev 50 personer så det hade blivit en väldigt stor tårta annars och den ska fraktas ca 25 mil.
    Envåningstårtan är den som är mer eller mindre kopia av den förra (se tidigare inlägg av mig om ni vill jämföra) och den andra följer bara temat med "hemslöjdskonsulent", vilket var dotterns yrke :) 

• sötnöten

Hej!

Mitt bland alla dessa fina tårtor undrar jag hur ni fraktar era tårtor på bästa möjliga sätt? 

Själv bifogar jag en bild på en tårta till en babyshower jag gjorde för inte allt för länge sedan :)

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm