• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-10-12 23:18:07 följande:
    Klantigt nog hade jag dubbelbokat tårtor till idag så det blev lite slitigt kan man väl säga. Att få ihop en våningstårta och två 12-bitars i vårat lilla kök var en utmaning! Men tårtor blev det :)

Tänk att jag känner igen det där Flört
    Ibland önskar man att man hade ett kylskåp bara för tårtor liksom...

Fina blev dom i alla fall Glad 

Jag har inte hört något alls från dom som beställde den där babyshowerrtårtan som jag la upp bild på för ett tag sen. Jag brukar försöka återkoppla eller i alla fall be dom berätta om dom gillade smaken, om den höll eller om det blev något problem osv. Men inte ett ljud. 
    Ja får väl försöka ta det som något positivt Tungan ute 
    Hoppas att nallen på toppen inte sjönk ihop och blev kutryggig bara *hehe* 
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-10-13 17:08:55 följande:
    Tänk att jag känner igen det där Flört
    Ibland önskar man att man hade ett kylskåp bara för tårtor liksom...

Fina blev dom i alla fall Glad 

Jag har inte hört något alls från dom som beställde den där babyshowerrtårtan som jag la upp bild på för ett tag sen. Jag brukar försöka återkoppla eller i alla fall be dom berätta om dom gillade smaken, om den höll eller om det blev något problem osv. Men inte ett ljud. 
    Ja får väl försöka ta det som något positivt Tungan ute 
    Hoppas att nallen på toppen inte sjönk ihop och blev kutryggig bara *hehe* 
    JA verkligen! Har du också en sån där halvkyl? Helt hopplöst! :P

Tack :)

Jag brukar aldrig höra nåt men jag tar det som positivt ;) Denna gången dock. Dom två sista tårtorna var det hennes man som hämtade och när han kommit hem med dom ringde hon mig och berömde och tackade. Det tyckte jag va jättekul! Hon sa även att jag måste ta mer betalt :P Tycker alltid det är bra om dom återkopplar med feedback annars är det ju svårt att förbättra sig om det skulle beövas! 
  • hanssonamanda

Vi har crome och explorer men inget fungerar :/

• Chicita
    Cakemaker skrev 2013-10-14 10:47:12 följande:
    JA verkligen! Har du också en sån där halvkyl? Helt hopplöst! :P

Tack :)

Jag brukar aldrig höra nåt men jag tar det som positivt ;) Denna gången dock. Dom två sista tårtorna var det hennes man som hämtade och när han kommit hem med dom ringde hon mig och berömde och tackade. Det tyckte jag va jättekul! Hon sa även att jag måste ta mer betalt :P Tycker alltid det är bra om dom återkopplar med feedback annars är det ju svårt att förbättra sig om det skulle beövas! 
    Jag har en hel som tur är Glad
    Men ju större kyl destå mer skräp verkar man ha i den. Jag får alltid lov att rensa kylen om jag har någon lite större beställning Tungan ute
  • Chicita
    frkmaria skrev 2013-10-14 16:13:29 följande:
    Frågar här istället då! Någon som har tips på bokstavsstansar?
    Nästan alla tårt-sidor har någon form av bokstavsstans. Panduro har också Glad
  • frkmaria

Jo alltså. Jag har hittat men jag vill mer bli rekommenderad vilka stansar som är bäst typ och mest prisvärda. Har hittat på bl.a. Kakburken men vet inte vilka jag ska välja! Skrev mer utförligt i en egen tråd men fick inga svar! :)

• Chicita
    frkmaria skrev 2013-10-14 18:47:01 följande:
    Jo alltså. Jag har hittat men jag vill mer bli rekommenderad vilka stansar som är bäst typ och mest prisvärda. Har hittat på bl.a. Kakburken men vet inte vilka jag ska välja! Skrev mer utförligt i en egen tråd men fick inga svar! :)
    Det är helt en smaksak.
    Läs beskrivningarna på hur du ska använda dom. Vissa kan man bara använda på väldigt tunnt utkavlad flowerpaste som man dessutom torkat ut extra med potatismjöl eller florsocker.
    Jag har inte hittat någon som jag tycker är jättebra. Jag har problem med båda mina sorter som jag har nu. Men det kan lika gärna vara att jag inte har lärt mig hur jag ska hantera dom.

Rent generellt kan man väl säga att ju mer snirkliga dom är och ju mindre dom är - destå krångligare är dom att hantera 
  • snowstars

Var på ett bröllop för ett tag sen där de hade en sån här tårta med sugarpaste och smörkräm och allt ;)  Skitbra tyckte jag att få smaka en "riktig" tårta så jag kan jämföra med mina egna. Så nu undrar jag hur tjockt lager ni erfarna tårtmakare brukar ha? När jag har gjort själv har jag gjort så tunt som möjligt och jämnt över hela tårtan. Här var det ingen smörkräm ovanpå och ett centimetertjockt lager på sidorna. Krämen var god så det spelade ingen roll, jag blev bara lite förvånad. 

Funderar också på hur tjock sockerpastan ska vara? För den här var mycket tjockare än vad jag har haft själv de gånger jag har gjort.

Fattar ju att det är en smaksak men jag vill ändå veta  

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm