• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Milli
    Chicita skrev 2013-09-10 21:27:40 följande:
    Jättefina tårtor Milli Glad
    Tack =D
  • Chicita
    AngieH skrev 2013-09-10 23:00:32 följande:
    Biscotti är så bra. Man får många kakor på en sats, de håller länge (de ska ju vara torra!) och det är tämligen enkelt. Dessutom kan man variera. Idag blev det choklad, men tror jag ska prova att byta ut chokladen mot lavendeln jag torkat... Och kanske en variant med citron.

Har ni några andra favoriter?
    Åh just ja... biscotti... det är ju så gott men jag har inte provat att baka sådana...
    Det måste jag ju göra Skrattande 

• Sofie R

Ni som provat att göra tårta med pannacotta, gör ni liksom en helt vanlig pannacotta och bara häller över botten när den är varm? Och penslar ni bottnarna med något för att det inte ska bli torrt (som det brukar kunna bli med gräddbaserade fyllningar)? Jag är lite sugen på att pröva men vill höra mig för innan så det inte blir helt fel :)

• Chicita
    Sofie R skrev 2013-09-12 06:54:42 följande:
    Ni som provat att göra tårta med pannacotta, gör ni liksom en helt vanlig pannacotta och bara häller över botten när den är varm? Och penslar ni bottnarna med något för att det inte ska bli torrt (som det brukar kunna bli med gräddbaserade fyllningar)? Jag är lite sugen på att pröva men vill höra mig för innan så det inte blir helt fel :)
    Jag provade att göra så - hälla det över botten (i en form) när pannacottan var varm...
    Och det skulle jag inte ha gjort om jag tänkt lite längre än näsan räckt Flört 

Det enda som hände var ju att jag blötte upp botten och skapade någon sorts pannacotta-botten  Tungan ute

Så jag vill gärna också veta hur dom gör som använder pannacotta, eftersom jag gärna vill ha det som alternativ till de andra fyllningarna jag gör 
  • Sofie R

Kanske man måste göra den separat i en form och låta den stelna för att sen be till högre makter att den ska lossna hel från formen och fortsätta att va hel under hela resan fram till tårtbotten?

• Chicita
    Sofie R skrev 2013-09-12 16:42:01 följande:
    Kanske man måste göra den separat i en form och låta den stelna för att sen be till högre makter att den ska lossna hel från formen och fortsätta att va hel under hela resan fram till tårtbotten?
    Kanske, eller om man ska ha en fryst tårtbotten och sen hälla den varma vätskan på (men givetvis i en form ändå)?
    Skulle vara intressant att höra hur andra gör Glad 
  • Chicita

Jag googlade lite, och ett alternativ var att frysa in pannacottan så att den "blev som en puck" och så gick ju den att flytta över till tårtan. Men tipset var att vara 2 personer när man gjorde flytten sen Glad

• iserhills

Jag skulle vilja ha en annorlunda bröllopstårta tre våningar med vampyrer och zombies för det är vi så intresserade av eller tycker det är intressant. Vad kan det kosta tro??

eller är det svårt att göra själv??? 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm