• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    iserhills skrev 2013-09-12 22:14:21 följande:
    Jag skulle vilja ha en annorlunda bröllopstårta tre våningar med vampyrer och zombies för det är vi så intresserade av eller tycker det är intressant. Vad kan det kosta tro??

eller är det svårt att göra själv??? 
    Vad det kan kosta... 
    Tja hur långt är ett snöre? Flört 

Det beror på vart ni bor, vem som ska göra den, vad det ska vara för ingredienser osv osv.
    Om du kan göra själv eller inte beror mycket på hur händig du är, kan du skulptera fina figurer i lera så kan du göra det i marsipan/ sockerpasta.
    Att göra en trevåningstårta är inget man gör som första tårta direkt. Innehållet i tårtan är lika viktigt för att den ska hålla formen som själva strukturen. Men det är något du kan få hjällp med här (recept och tips) 
  • Chicita

Sådär då, en beställd baby-showertårta är klar för avhämtning.
    Jag tycker verkligen inte om att göra bokstäver. Oavsett hur jag gör så får jag dom inte riktigt bra tycker jag. Även om jag får ut dom ur formen bra, så knölar dom till sig när jag ska föra över dom till tårtan, men hon ville absolut ha texten It's a girl på tårtan.
    Jag hade tänkt göra en girlang med vimplar och sätta bokstäverna på vimplarna. Men jag kunde inte få det att funka, jag gav upp efter en timmes försök med bokstäverna och gick över till dom här som är lite större (men lite för stora för vimplar på en sån här liten tårta...

• airamo
    Hej! 
    Nu vet jag inte om jag håller till i helt fel tråd :) 
    Jag har inte något tips att dela med mig av med undrar om ni vill hjälpa mig.. 
    Jag ska bara småkakor och har nu fått in "anmälan" om både gluten- och mjölkproteinallergi så jag har köpt mjölmix som är både gluten- och mjölkfri och mjölkfritt smör - så långt är jag med. 
    Men är det bara att byta mjöl mot mjölmix rakt av eller hur funkar det. 
    Har försökt att googla men hittar inget riktigt bra svar, eller så använder jag fel sökord :) 

Hoppas ni har nåt bra tips till en helt novis på ämnet :)  
  • Chicita
    airamo skrev 2013-09-15 12:10:37 följande:
    Hej! 
    Nu vet jag inte om jag håller till i helt fel tråd :) 
    Jag har inte något tips att dela med mig av med undrar om ni vill hjälpa mig.. 
    Jag ska bara småkakor och har nu fått in "anmälan" om både gluten- och mjölkproteinallergi så jag har köpt mjölmix som är både gluten- och mjölkfri och mjölkfritt smör - så långt är jag med. 
    Men är det bara att byta mjöl mot mjölmix rakt av eller hur funkar det. 
    Har försökt att googla men hittar inget riktigt bra svar, eller så använder jag fel sökord :) 

Hoppas ni har nåt bra tips till en helt novis på ämnet :)  
    Jag tror du har kommit rätt Glad
    Min ena svägerska är glutenintollerant och hon säger att man i princip kan byta ut mjölet bara, men att man ibland kan behöva ha lite mer eller lite mindre beroende på receptet och vilken typ av ersättningsmjöl man har. 
    Så mitt råd är att baka en halv eller en kvarts sats precis efter receptet (fast med utbytesalternativen) och provsmaka.  Glad

Tänk bara på att i vissa gluten-ersättningar så kan det vara mandelmjöl. Och då kan inte mandelallergiker (och vissa nötallergiker) äta kakorna istället...
  • airamo

Tack snälla för ditt svar! Då byter jag rakt av och testar :) 

Som "tur", eller vad man nu ska kalla det, är så fick vi veta allergierna så sent så alla andra kakor är redan bakade och bor i frysen så nu tänkte jag göra samma kakor i mindre mängd men mjöl- och mjölkfria. Och som tur är, ja nu är det tur, så har de med gluten- och mjölkallergier inte nöt- och/eller mandelallergi  :D 

Ha en fortsatt bra söndag! 

• Principisessan
    Chicita skrev 2013-09-12 16:56:07 följande:
    Jag googlade lite, och ett alternativ var att frysa in pannacottan så att den "blev som en puck" och så gick ju den att flytta över till tårtan. Men tipset var att vara 2 personer när man gjorde flytten sen Glad
    Jag har gjort pannacottan i en lika stor form. Har först plastat in ordentligt med plastfolie så det inte sipprar ut vätska någonstans, häll i den varma "såsen" och låtit stelna. När den sen stelnat helt har jag lagt den tårtbotten som ska vara under på pannacottan för att sedan vända på hela steken så att det blir åt rätt håll. 

Vet inte om det finns något bättre sätt men det funkar och man behöver inte vara fler än en. :) 
  • Principisessan

ja, och det har ju då varit en form med avtagbar kant (annars sipprar det ju inte ut vätska någonstans förstås :))

• perlan

Vilka fyllningar tror ni kan vara goda tillsammans? Har kontaktat konditor fastän jag bakar mycket själv, känns väldigt onödigt egentligen då det både blir billigare och godare att göra egna tårtor. Som sagt, jag vet hur tårtan ska se ut, då det är hur den ska smaka som är kruxet. Jag älskar choklad medan min sambo gillar bär o lite mer syrligt, så en sådan kombination kanske? Typ chokladmousse ljus/vit och någon bärmousse?

• Chicita

Mörk chokladmousse (gärna med ett tunnt lager chokladganache brett på botten under) och hallonmousse med en puré av färska hallon på botten under moussen.
    Jag har på sista tiden börjat bre på något som känns lite "saftigare" på botten under mousselagret, för jag har märkt hur mycket det gör för smaken Glad 

Spackla med vit chokladsmörkräm så får du in både vit choklad och mörk choklad.
    Om du vill ha det ännu chokladigare så river du choklad fint och blandar i moussen så blir det lite textur i den också Glad 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm