• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Milli

Här är mina senaste tårtkonstverk :)

Var i göteborg på kurs i helgen och gjorde då denna bukett, rosa shimmer och massa glitter

Och denna doptårta gjorde jag i torsdag efter att jag kommit hem från vanliga jobbet (21), den är fylld med kinderäggsmousse och ahlgrens bilarfluff :) Mer detaljbilder och info finns i bloggen..

• Chicita

Jättefint milli Glad

Jag är dålig på att få till quiltningen. Hur gör du för att få rutorna så där bra och tydliga?

• Milli
    Chicita skrev 2013-10-03 10:40:32 följande:
    Jättefint milli Glad

Jag är dålig på att få till quiltningen. Hur gör du för att få rutorna så där bra och tydliga?
    Tack! :) Jag gör quiltingen med ett skärverktyg som jag kör över tårtan kors och tvärs så att de blir tydliga spår =) Man kan ha en linjal emellan för att måtta medans man "kör" eller så använder man quiltingmattan men de är svårt att få ett jämnt avtryck med den så man måste ändå alltid gå över med skärverktyget :) Hoppas du förstod ;)
  • Chicita
    Milli skrev 2013-10-03 11:10:57 följande:
    Tack! :) Jag gör quiltingen med ett skärverktyg som jag kör över tårtan kors och tvärs så att de blir tydliga spår =) Man kan ha en linjal emellan för att måtta medans man "kör" eller så använder man quiltingmattan men de är svårt att få ett jämnt avtryck med den så man måste ändå alltid gå över med skärverktyget :) Hoppas du förstod ;)
    Tror jag förstår Glad
    Det kanske är jag som är lite för rädd för att trycka med verktyget. Jag tycker att jag bara har sönder sockerpastan då liksom...
  • frkmaria
    Milli skrev 2013-10-03 10:14:52 följande:
    Här är mina senaste tårtkonstverk :)

Var i göteborg på kurs i helgen och gjorde då denna bukett, rosa shimmer och massa glitter

Och denna doptårta gjorde jag i torsdag efter att jag kommit hem från vanliga jobbet (21), den är fylld med kinderäggsmousse och ahlgrens bilarfluff :) Mer detaljbilder och info finns i bloggen..

Gud vad duktig du är! Jättefina detaljer, både buketten och tårtan. :) 
  • Förälskade

Vilka tårtor ni gör! Riktig inspiration för mig som planerar att göra vår bröllopstårta! Har ett drygt år på mig att öva.

• Milli
    frkmaria skrev 2013-10-03 19:31:20 följande:
    Gud vad duktig du är! Jättefina detaljer, både buketten och tårtan. :) 
    Tack :))
  • perlan

Hur många är ni som tänker göra egna bröllopstårtor? Jag ville egentligen ha en konditor som gör men har inte fått svar från de två jag har kontaktat som finns här där vi bor så snart skiter jag i det o gör egna.
    Jag bakar ju annars en hel del så jag tror inte det är några större problem att göra egna :)

Vad tycker ni är snyggast? Att göra våningstårta eller ha en ställning för tre tårtor? Någon som i så fall kan tipsa om fina tårtställningar? :) 

• Chicita
    Förälskade skrev 2013-10-03 23:30:17 följande:
    Vilka tårtor ni gör! Riktig inspiration för mig som planerar att göra vår bröllopstårta! Har ett drygt år på mig att öva.
    Det är bara att börja, det finns alltid en anledning att göra en tårta Flört
    Om du (eller andra) vill lära er mer men inte har tid och pengar att gå på tårtkurs så kan jag varmt rekommendera DVD'n som Gunilla (länk i TS) säljer. Den hjälpte mig en hel del Glad
    perlan skrev 2013-10-05 18:18:23 följande:
    Hur många är ni som tänker göra egna bröllopstårtor? Jag ville egentligen ha en konditor som gör men har inte fått svar från de två jag har kontaktat som finns här där vi bor så snart skiter jag i det o gör egna.
    Jag bakar ju annars en hel del så jag tror inte det är några större problem att göra egna :)

Vad tycker ni är snyggast? Att göra våningstårta eller ha en ställning för tre tårtor? Någon som i så fall kan tipsa om fina tårtställningar? :) 
    Jag har redan gjort min Flört
    Så jag räknas väl till dom misstänker jag...

En staplad tårta kräver lite tankearbete. Det är inte bara att göra vanliga tårtor med fluffig fyllning och bottnar dränkta i fruktsaft (som man ju oftast gör annars) för tyngden från tårtorna skulle krossa de tårtor som är under och eventuella stöttepelare (dowelrods) man sätter i skulle glida iväg och inte ge något stöd i slutänden.
    Så man måste tänka lite annorlunda. Skärfasta fyllningar är A och O bland annat Glad 

Ställningar kan man köpa på bland annat kakburken och tårtdecor. Men även på ebay, etsy mm (kolla bara att dom är för tårtor och inte för cupcakes)
    Vad som är snyggast är ju din egen tolkning. Men man kan ju göra staplade tårtor med mellanrum genom att köpa pelare och tårtbrickor och på så sätt få det lite luftigare Glad 
  • perlan

Jag personligen skulle nog föredra en tårtställning, så det lutar åt det. Har aldrig gjort en våningstårta och vet inte om jag skulle våga riskera tårtan på bröllopsdagen så det skippar vi nog :) kan bli minst lika fint med tre separerade tårtor istället tänker jag.

Cupcake stand heter det ju på engelska för cupcakes men tårtor, är det bara cake stand? 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm