• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Cakemaker

Gjorde en snögubbetårta till förskolepersonalens personalrum när vi gick hem för julen :) Saffransbottnar fyllda med vit chokladmousse och spacklad med apelsinsmörkräm. Täckt med sugarpaste som var det enda jag hade hemma :P

• Cakemaker
    Milli skrev 2013-12-24 06:44:40 följande:
    Vilken rolig tårta, jättefin :))
    Haha, tack ^^
  • Kattugglan

Då är det väl dags att lägga upp bilder på årets (eller snarare fjolårets) pepparkakshus. Temat för stora delar av året har varit flugsnappare så jag kände att det enda rätta vore att fortsätta med detta även i pepparkakshuset, så det blev ju inte alldeles traditionellt.

Och så en bild inifrån holken:

Ena holken fick jobbet och den andra står hemma.
  • Nettis1985

Namngivningsceremoni tårtorna jag gjorde till vår son :) Hoppar också in för att samla insperation till kommande bröllopstårta :D

Bröllopsplanering
  • Chicita

Vad kul att få se lite nya bilder Glad

Pepparkaksholkarna var ju jättefräna Kattugglan Skrattande

• lantgrodan

Här hoppar jag gärna in!
    Jag älskar att baka och önskar att jag hade mer tid. Jag studerar på heltid och bakade en hel del tårtor för bara något år sedan, men är nu inne på sista terminen och tiden räcker helt enkelt inte till. Det blir dock ett och annat bakverk för egen vinnings skull. Bland annat dessa egenpåhittade mufinsarna :)
    Eller ja...muffinssmeten har jag följt enligt receptet, men fick för mig att jag ville testa att fylla dem så det gjorde jag :D

Inte den snyggaste muffinsen men god ;) Hoppas den får plats här bland alla underbara tårtor <3
    PS: Driver en fb-sida där jag har lagt ut steg-för-stegbeskrivningar, bland annat på hur man täcker en tårta osv. Jag länkar gärna om ni är intresserade :)

Créme de Lux-muffins 11st

Ingredienser:
    1ägg
    0,75 dl strösocker...
    1/2dl mjölk
    50g smör
    1,5 dl vetemjöl
    1tsk bakpulver
    1tsk vaniljsocker

Fyllning:
    2dl mjölk
    5msk snabbmarsanpulver
    50g hackad vit choklad

Gör så här:
    Rör ihop marsankrämen och låt den stå kallt.
    Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk och rumsvarmt smör. Blanda ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
    Fördela smeten i muffinsformar.
    Ta fram
    Marsankrämen och tillsätt den hackade chokladen. Häll blandningen i en spritspåse (jag använder engångspåsar som går att köpa i de flesta matbutiker). Klipp av spetsen. Tryck ner spritspåsen i muffinsen och tryck ut en klick. Uppreda på alla muffinsar.
    Grädda mitt i ugnen, 200c, 12-14 min.

Muffinsarna fick en väldigt stark vaniljsmak så nästa gång kommer jag ta bort vaniljsocket från muffinssmeten.
    Jag kommer också gör färre muffins med mer smet i så att de fyller ut formarna ordentligt.
    Men så är det när man får knasbakideer som man vill testa

• Chicita

Välkommen in i tråden lantgrodan Glad
    Kul med något annat än tårtor också 
    Låter som goda muffins. Kan vara värt att prova Skrattande 

• snowstars

Behöver tips på tårtfyllningar. Jag fyller år här i dagarna och vill öva på att göra tårta. Dock är man ju lite less på allt sötslisk här efter jul så jag undrar om någon har tips på fräscha fyllningar? Tänkte täcka tårtan med swiss meringue butter cream, smaksatt med citron. Någon?

• lantgrodan

Chicita: Tackar :) Japp, det är dem! Snowstars: Har du testat kombon hallon/lemon curde? Otroligt frisk och god! 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm