• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Fint AngieH Glad
    Det är mycket man inte gör så ofta, men som är väl värt besväret när man väl gör det Glad

Nu har jag gjort klart veckans tårtbeställning. En Blixten McQueen tårta till en 3-årig kille.
    I slutänden blev den inte så lik Millis tårta, jag valde att göra den betydligt enklare än jag tänkt först. Helt enkelt för att jag är så grymt trött efter den här jobbhelgen (fredag - lördag med nästan ingen sömn mellan fredags-kvällspasset och lördags-morgonpasset).
    Men jag är nöjd ändå Glad 

• Chicita
    Milli skrev 2013-09-08 11:25:16 följande:
    Har skrivit ner receptet här: millistartorochannat.blogspot.se/2012/06/rece... använder alltid de som grund och tillsätter ibland olika essencer och smaksättningar.

Tårtan blev ju jättebra :) Har du gjort egen sugarpaste eller är den köpt?
    Tack, då ska jag kolla ditt recept. Det är alltid bra med nya recept att testa Glad
    Jag köpte sockerpasta, har inte haft någon bra assistent förut så jag har inte haft möjlighet att göra egen. Ok det går utan assistent, men jag har problem med skador i axlar och nacke, så om det blir för mycket knådande så kanske jag inte klarar av att göra själva tårtan sen Flört
    Men jag har tänkt att prova att göra egen. Letar dock efter ett vettigt recept där med...

Min plan för tårtan var ju helt annan, men det fick inte vara nötter (och helst inte marsipan) i tårtan och jag fick inte tag i svart sockerpasta. Den jag färgar själv blir ju inte sådär snyggt kolsvart så jag vill inte göra större grejor i den.
    Hade tänkt göra en "väg" nerför tårtan med öken (av kaksmulor eller möjligtvis finriven blockchoklad) på ena sidan och lite träd och buskar och spritsat gräs på andra sidan, Sen en kant på nedersta tårtan - liknande den jag gjorde men jag hade tänkt använda min rut-skärare så dom blev lika stora. Det funkar inte med den egenfärgade sockerpastan då den blir för blöt, även om den får vila Obestämd 
    Jag hade även funderat på att göra den där blåa bilen, vad han nu heter. Men det tog sån tid att göra Blixten så jag hann inte... 
  • Milli
    Chicita skrev 2013-09-08 11:39:39 följande:
    Tack, då ska jag kolla ditt recept. Det är alltid bra med nya recept att testa Glad
    Jag köpte sockerpasta, har inte haft någon bra assistent förut så jag har inte haft möjlighet att göra egen. Ok det går utan assistent, men jag har problem med skador i axlar och nacke, så om det blir för mycket knådande så kanske jag inte klarar av att göra själva tårtan sen Flört
    Men jag har tänkt att prova att göra egen. Letar dock efter ett vettigt recept där med...

Min plan för tårtan var ju helt annan, men det fick inte vara nötter (och helst inte marsipan) i tårtan och jag fick inte tag i svart sockerpasta. Den jag färgar själv blir ju inte sådär snyggt kolsvart så jag vill inte göra större grejor i den.
    Hade tänkt göra en "väg" nerför tårtan med öken (av kaksmulor eller möjligtvis finriven blockchoklad) på ena sidan och lite träd och buskar och spritsat gräs på andra sidan, Sen en kant på nedersta tårtan - liknande den jag gjorde men jag hade tänkt använda min rut-skärare så dom blev lika stora. Det funkar inte med den egenfärgade sockerpastan då den blir för blöt, även om den får vila Obestämd 
    Jag hade även funderat på att göra den där blåa bilen, vad han nu heter. Men det tog sån tid att göra Blixten så jag hann inte... 
    Ja de är väldigt mycket knådande om man gör utan maskin. Har dock inte hittat något bra recept, har väl provat 5 olika mest för skojs skull men köper alltid färdig, vill hellre lägga tiden på roligare saker ;) Brukar köpa mellan 10-20kg Sp åt gången.

Ja de är inte alltid tårtorna blir som man tänkt men oftast brukar man bli nöjd ändå och de är ju de viktigaste ;) 
    Den blå bilen heter kungen. Har gjort den också en gång. Men gör du dekorationerna samma dag du gör tårtan? Då förstår jag att du inte hann/orka göra mer än du gjorde. Jag gör alltid dekorationerna 1-2 veckor före så de hinner stelna till och så går de lite snabbare sen när man gör tårtorna. de tar ju nog lång tid ändå ;)
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-08 12:07:27 följande:
    Ja de är väldigt mycket knådande om man gör utan maskin. Har dock inte hittat något bra recept, har väl provat 5 olika mest för skojs skull men köper alltid färdig, vill hellre lägga tiden på roligare saker ;) Brukar köpa mellan 10-20kg Sp åt gången.

Ja de är inte alltid tårtorna blir som man tänkt men oftast brukar man bli nöjd ändå och de är ju de viktigaste ;) 
    Den blå bilen heter kungen. Har gjort den också en gång. Men gör du dekorationerna samma dag du gör tårtan? Då förstår jag att du inte hann/orka göra mer än du gjorde. Jag gör alltid dekorationerna 1-2 veckor före så de hinner stelna till och så går de lite snabbare sen när man gör tårtorna. de tar ju nog lång tid ändå ;)
    Jag fick beställningen så sent så jag hann inte förbereda något.
    Jag jobbade fredag 15-23 och lördag 07-15,15 och så tar det ca 1 timme hem (sov över på jobbet på natten däremellan, tur att man jobbar på hotell liksom Flört )
    På torsdagen var jag till panduro och "panik"handlade lite färgad sockerpasta till figurerna men hann inte mer än det då jag var tvungen att in till arbetsförmedlingen och lite andra ärenden och fredag förmiddag gick åt till att baka tårtbottnarna...
    Jag brukar göra dekorationerna i början av veckan om tårtan ska levereras i slutet av veckan. Men det fanns inte en chans till det den här gången Flört 

Ibland vet jag inte hur tårtan ska se ut förrän jag börjar också, och då gör jag ju dekorationerna vartefter jag kommer på dom... 

Jag fick i alla fall tillfälle att prova min nya "the mat".
    Och det var helt super. Skrattande
    SP'n var så mycket mer formbar när man la den på tårtan än vad den är när man måste torka ut ytan med majs/potatismjöl för att den inte ska fastna i bakbordet  
  • Cakemaker

Dumma Mej tårtan har blivit riktigt poppis och nu är jag inne på min tredje. denna skulle va större än de andra jag gjort och jag HATAR att forma marsipan så där :P Men men, tårta blev det :)

• Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-08 15:49:24 följande:
    Dumma Mej tårtan har blivit riktigt poppis och nu är jag inne på min tredje. denna skulle va större än de andra jag gjort och jag HATAR att forma marsipan så där :P Men men, tårta blev det :) 
    Hehe så kan det gå om man är FÖR duktig Flört
    Jag gör sällan samma tårta två gånger. Om flera vill ha en tårta med samma tema så varierar jag ändå tårtorna. Och det brukar jag tala om.
    För även om det är min egen tårta jag kopierar så finns det ju en chans att dom inte blir exakt likadana. Och om man har förväntat sig att den ska se ut exakt på ett sätt, tja då kan man bli besviken hur fin tårtan än blev annars
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-09-08 17:58:44 följande:
    Hehe så kan det gå om man är FÖR duktig Flört
    Jag gör sällan samma tårta två gånger. Om flera vill ha en tårta med samma tema så varierar jag ändå tårtorna. Och det brukar jag tala om.
    För även om det är min egen tårta jag kopierar så finns det ju en chans att dom inte blir exakt likadana. Och om man har förväntat sig att den ska se ut exakt på ett sätt, tja då kan man bli besviken hur fin tårtan än blev annars
    Jag har inget emot att göra samma :) Man får bättre teknik gång för gång men utssenedet blir alltid det samma på en sån här "enkel" design. Sen finns det ju vissa grejer jag helst inte gör fler gånger för att det var tråkigt/pilligt/galet tidskrävande men jag gör det ändå...är ju bra att öva ;P Ska göra Babblarna (barnfigurer) 2 gånger här framöver och dom har jag gjort 2 gånger tidigare...inte det roligaste. Funderar på att sluta göra dom då det är så lätt att dom går sönder om man inte monterar dom direkt på tårtan.
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm