• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-08-26 17:19:14 följande:
    Det såg gott ut daniiel 

Tipsa gärna om receptet på brödet och hur du gjorde regnbågssmörkrämen (jag har en teknik själv, men alltid bra att höra hur andra gör) Glad 
    Tack :)

Haha jag satt just och försökte leta fram receptet till brödet. Blev så sugen på att göra det igen :) Lägger in det när jag hittat rätt :)

Jag har tidigare typ "målat" insidan av spritspåsen och lagt i vit smörkräm och sprisat. Det blir ju dock lite mer randigt. Nu färgade vi smörkrämen i olika färger och la ner den med sked i spritspåsen för att försöka få plats med alla fyra färgerna brevid varandra. Lite knepigare, men jag tycker det blev finare :) Med en bättre kräm och större tyll skulle det bli ännu bättre :)
  • Chicita

Jag har "offrat" några billiga plastpåsar, typ 2-liters billiga på rulle...
    Jag delar upp smörkrämen eller grädden eller kristyren eller vad jag nu ska använda i 4-5 olika påsar och sen har jag i färg och gojsar runt. 
    När jag är nöjd med färgerna så knyter jag igen påsarnas öppningar och lägger dom med hörnen mot varandra och tejpar runt så att dom i princip bildar en stor spritspåse. sen klipper jag av dom ihoptejpade hörnen och stoppar ner hela konkarongen i en riktig spritspåse med bra tyll.
    Antingen kan man nu fylla upp den riktiga spritspåsen genom att försiktigt klämma på "paketet" eller om det passar bra i påsen så kan man låta det vara kvar däri som det är...
    Det har funkat rätt bra faktiskt, och då går det ju att ta bara en av färgerna också om man vill göra någon extra dekoration med den eftersom dom inte är sammanblandade Glad

• ThereseV

Någon som vet hur länge en tårtbit klarar sig i kylen efter att ha vart fryst? Jag tog ut den ur frysen i fredagskväll (har jag för mig...) och ställde in den direkt i kylen, sedan glömde jag bort den...Är den helt kört? =(

• Chicita
    ThereseV skrev 2013-08-26 18:48:03 följande:
    Någon som vet hur länge en tårtbit klarar sig i kylen efter att ha vart fryst? Jag tog ut den ur frysen i fredagskväll (har jag för mig...) och ställde in den direkt i kylen, sedan glömde jag bort den...Är den helt kört? =(
    Det borde gå, smaka på den helt enkelt. En tugga dör du inte av och du känner snabbt om den smakar illa och inte är ätbar längre
  • Milli

Jätteroligt att se era skapelser! :)
    Här är min senaste tårta, gjord i fredags :) Kan ni se vem de föreställer? ;) I morgon fyller min minsting 1 år och då blir de en ny tårta och på fredag ska jag göra en annan 1 års tårta..

• Chicita
    Milli skrev 2013-09-02 16:09:00 följande:
    Jätteroligt att se era skapelser! :)
    Här är min senaste tårta, gjord i fredags :) Kan ni se vem de föreställer? ;) I morgon fyller min minsting 1 år och då blir de en ny tårta och på fredag ska jag göra en annan 1 års tårta..  
    Fin Skrattande
    Jag ska också göra en Cars-tårta nu till helgen Glad
    Vad hade du för fyllning? 
  • Milli
    Chicita skrev 2013-09-02 16:48:16 följande:
    Fin Skrattande
    Jag ska också göra en Cars-tårta nu till helgen Glad
    Vad hade du för fyllning? 
    Tack! :) Just de ja de glömde jag skriva, står dock alltid med i bloggen.. De var chokladmousse och fiskarfluff i denna, så spackla jag den med mango och lime smörkräm och täckt med SP :)  Har nog gjort 5 eller om de är 6 cars tårtor men detta var den enda med endast bärgarn :) Har du bestämt hur din cars tårta ska se ut då? Jag visste inte hur jag skulle göra denna förens jag hade täckt tårtan och satt där och skulle dekorera så fick de lixom växa fram ;)
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-02 17:31:25 följande:
    Tack! :) Just de ja de glömde jag skriva, står dock alltid med i bloggen.. De var chokladmousse och fiskarfluff i denna, så spackla jag den med mango och lime smörkräm och täckt med SP :)  Har nog gjort 5 eller om de är 6 cars tårtor men detta var den enda med endast bärgarn :) Har du bestämt hur din cars tårta ska se ut då? Jag visste inte hur jag skulle göra denna förens jag hade täckt tårtan och satt där och skulle dekorera så fick de lixom växa fram ;)
    Jag har mest räknat med att det får bli Blixten i någon form och så hade jag tänkt mig lite liknande din dekorering i övrigt (lite "50's diner / desert") Glad
  • Milli
    Chicita skrev 2013-09-02 17:42:51 följande:
    Jag har mest räknat med att det får bli Blixten i någon form och så hade jag tänkt mig lite liknande din dekorering i övrigt (lite "50's diner / desert") Glad
    Okej de blir nog bra =)
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-02 20:33:24 följande:
    Okej de blir nog bra =)
    Det hoppas jag Glad
    Det är ju svårt att få till alla detaljer så att figurerna blir igennkännbara.
    Tråkigt nog så fick jag inte tag i svart sockerpasta. Och jag tycker inte att det blir helsvart när man färgar själv. Så jag får antagligen måla de delar som ska vara svarta (däcken exempelvis) 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm