• Nove

Vad är egentligen otrohet?

Konstig rubrik kanske, men jag undrar nu ändå var gränsen går?
    Är tillsammans med en man som jag har levat med i snart tio år tillsammans har vi två små barn. Vi har upplevt och gjort väldigt mycket tillsammans och är faktiskt fortfarande otroligt kära i varann på riktigt, han behandlar mig som om jag vore världens mittpunkt.
    I sommras friade han till mig och nu till sommaren gifter vi oss.
    Dock uppkom det ett litet dilemma ikväll, han har erkänt en kyss med en annan kvinna, detta ägde rum igår på en firma fest. Ja som ni alla förstår så bedyrar han att några som helst känslor finns inte och han fattar inte själv vad han pysslade med då vi faktiskt ÄR väldigt lyckliga tillsammans, hur han ens vågar sig på en sådan risk mm. och mm. och ja alkohol fanns ju med i bilden.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska känna, känner mig faktiskt bara underlig och lite konstig och såklart väldigt besviken. Samtidigt som jag inte tvivlar på vårat förhållande och faktiskt inte på honom heller trots allt.

Skulle gärna ha lite reflektioner från er på det här, hur skulle ni tycka om detta? och var går faktiskt gränsen?

• Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?
  • dreams can come true

otrohet avgör du utifrån din relation. Det kan endast du själv känna anser jag. Han har kanske svikit dig(om du anser det) men nu måste du ta ett beslut. Förlåter du honom (behöver inte betyda att du glömmer vad han gjort) så står du för det och bortförklarar inte för dig själv,vänner eller familj. Men gör du inte det så får du nog fundera ut vad det blir för konsekvenser.

Det gör ont att bli besviken på sin livspartner och jag hoppas det löser sig för dig.Det låter säkert som en klycha men tiden läker sår.

bästa tipset: prata igenom det med honom, fråga frågor och be om enkla raka svar det är ni skylldiga varandra.

lycka till. kram

• Moi mokulat

En kyss är otrohet i min bok.
    En kyss, vad härnäst?

Otrohet kan man antingen förlåta eller aldrig glömma.

Man kan förlåta, men aldrig glömma.

• mikkethn

skärpning - en kyss eller puss eller vad man nu kallar det - hur besvärligt kan det va. Man kan inte och skall inte ÄGA varandra.

• Katarina Michael

Kyss för mig är otrohet, dock en otrohet jag kan förlåta men då måste han också förstå att de kommer ta tid att bygga upp förtroendet igen och att man kommer vara misstänksam och att han faktiskt får finna sig och acceptera de utan klagomål.

Dessutom hade jag krävt att han har så minimal kontakt med tjejen från jobbet som bara möjligt.

Hade de gått längre eller han försökt dölja de för dig så hade jag tyckte hej och good bye direkt, han visar ändå ärlighet och vet om att han gjort fel och ångra sig, alla kan göra misstag speciellt med alkohol inblandat.

Dock förstår jag att de inte är så lätt att förlåta, men som jag ser de så har han verkligen äkta känslor för dig eftersom han berättare de för dig direkt och skäms över de...så jag hoppas du kan glöma de precis som ett dumt gräl...

• Hammerman

mikkethn skrev 2010-01-08 20:09:18 följande:

skärpning - en kyss eller puss eller vad man nu kallar det - hur besvärligt kan det va. Man kan inte och skall inte ÄGA varandra.
    Finessen med frihet i förhållanden är att den fungerar åt bägge håll. Gör den andre partnern något man mår dåligt av så behöver man inte tycka att det är OK heller. Därför så kan man inte gå runt och kyssa andra och sedan mästra sin partner och säga att man inte äger varandra.
  • sun moon

Usch så jobbigt och mitt i all bröllopsplanering. Barn, hem och liv ni byggt upp tillsammans. Jag förstår att detta gör riktigt ont.

Gränsen till otrohet för mig är om man känner mer (sexuellt) för en annan person än den man är tillsammans med. Jag tycker inte att man behöver kyssas för att vara otrogen, kanske är jag lite hård ;)

Om jag skulle förlåta min sambo för att han kysste en annan?

Ja, kanske för jag älskar ju honom över allt annat. Men sulle det hända igen.. alkohol inblandat.. då är jag mer tveksam. Älskar han mig på riktigt skulle jag fråga mig själv.. och honom.. om han inte kan "hålla sig i skinnet" efter lite alkohol.

• JustMeAndMyLove

Jag ser att det är endel här som tycker attraktion är otrohet. Där kan jag inte hänga med. Hur kontrollerar man det? Uppstår det sexuell spänning mellan mig och nån annan så backar jag, det kan jag styra. Men känslan/spänningen kan jag ju inte kontrollera.
    Vi har bara varit ihop i 2 år, men jag tillbringade 5 månader utomlands på jobb och det hände ju att man kände saker där man umgicks och drack med arbetskollegorna mitt i sommaren ensam som man var. Men jag skulle aldrig i mitt liv agera på det! Och därför känner jag att jag vart trogen.

Som tur är håller min fästmö med om detta så här är det lugnt så länge man inte kysser någon eller är intim på andra sätt med nån annan :)

• BlackWIngedAngel

Jag tycker att ett ganska bra uttryck är "Alla människor tänker sjuka tankar. Det är att inte genomföra dem som gör oss friska." Alltså alla kan komma att tänka på något märkligt.
    Ex: Om man ser ett program på tv om åsknedslag så kan jag komma att tänka: "Det måste göra ohyggligt ont att bli träffad av en blixt." Nästa tanke i associationsbanan blir då: "Undrar hur det faktiskt känns?" Men jag springer ju inte ut med en åskledare i handen nästa gång det åskar, bara för att testa. Det är ju bara en reflektion i sammanhanget.

Det är däremot skillnad att uttryckligen gå och längta, tråna efter någon och fundera på hur det skulle vara om... Hade väl inte tyckt att det var otrohet, utan snarare en indikation på att något var fel i den relationen man befann sig.

Chris24 skrev 2009-12-13 18:02:37 följande:
    Men om någon tänker på ens kollega ifrån jobbet bara då?Kändisar o porr osv osv, är ju en sak men en verklig person som man kanske drömmer om, tänker sexiga o snuskiga tankar om, din blivandes bästa kompis kanske? Hans bror? Syster? Men du gör inget, ni flörtar inte eller ens går över gränsen så,det är bara tankar.Vart är gränsen där?
  • JustMeAndMyLove

Hehe, bra skrivet :)
    Men det är ju så. Sen kan man så sagt dra en gräns mellan tanke och långvarig fantasi. Går man och trånar efter nån varje dag så är nått fel. Det bör vara en varningsflagga i de flesta förhållanden i alla fall

BlackWIngedAngel skrev 2010-01-09 02:48:53 följande:
    Jag tycker att ett ganska bra uttryck är "Alla människor tänker sjuka tankar. Det är att inte genomföra dem som gör oss friska." Alltså alla kan komma att tänka på något märkligt. Ex: Om man ser ett program på tv om åsknedslag så kan jag komma att tänka: "Det måste göra ohyggligt ont att bli träffad av en blixt." Nästa tanke i associationsbanan blir då: "Undrar hur det faktiskt känns?" Men jag springer ju inte ut med en åskledare i handen nästa gång det åskar, bara för att testa. Det är ju bara en reflektion i sammanhanget.Det är däremot skillnad att uttryckligen gå och längta, tråna efter någon och fundera på hur det skulle vara om... Hade väl inte tyckt att det var otrohet, utan snarare en indikation på att något var fel i den relationen man befann sig.
  • Sebastiána
    Nove skrev 2009-12-12 00:06:10 följande:
    Ja nu var det ju inte bara en puss heller utan en kyss som gick hela vägen om ni förstår vad jag menar, det är ju det som svider.
    Jag tycker att kyssar inte bara är intima, utan också en kärlekshandling och därför skulle jag tycka att det var otrohet.
  • didis

Hammerman hade en bra definition för ett antal sidor sedan (var ett tag sedan jag läste tråden), ungefär: om man inte känner sig bekväm med att göra det inför sin partner. (rätta mig gärna, Hammerman)

Att tro att man ska kunna leva med samma person hela livet utan att attraheras av andra eller tom bli förälskad i andra emellanåt är naivt. Vad man gör av det är en annan femma men varför inte använda förälskelsens energi i sänghalmen med sin partner?

Jag förstår att jag har ett annat perspektiv som haft samma gubbe i över 20 år än den som lever i ett nyare förhållande. Personligen har jag haft sex med både Brad Pitt, Jonny Depp och andra män och jag utgår från att maken gör likadant.

• varelse
    Hammerman skrev 2009-12-12 14:33:28 följande:
    Gränsen för otrohet = när man gör något man inte skulle ha gjort med partnern närvarande.

Bästa definitionen på otrohet jag sett.
    Agreed!! Och detta citat tycker jag även inkluderar sk notoriska tankar på en specifik annan person. Förmodligen (i ett välmående förhållande) sitter man ju inte och konsekvent drömmer kärleksdrömmar om/tänker kärlekstankar om någon annan när man är i sin partners närhet, eller? Jag gör då rakt inte det i alla fall, för det tycker jag är ett tecken på att något är fel i relationen.

Det är klart att man kan gå förbi någon på stan/se någon på krogen/whatever som man tycker är snygg och/eller attraheras av, men sen är det inget mer med det. Och som någon klok själ skrev här i tråden så varför inte ta med den där attraktionen hem och ge utlopp för den tillsammans med sin partner?
  • Nezza

Kyss är otrohet och oförlåtligt för mig. En kyss för mig är något väldigt intimt och delas inte med någon utan att känslor är inblandade.

• Paja

Jag har hellre att man man kysser någon utan att tänka sig för som tex på lyran om det är en engångsgrej, än att han ´tänker på någon annan dagarna i ända, och då sexuellt.. eller att han sexchattar på nätet och sen kommer in till mig för att få sitt..
    hänger du med ts??

• Dejli
    BMTS skrev 2009-12-17 15:56:37 följande:
    Nove, det här med hur man kan involvera sig med någon man vet är upptagen - tror mig, tyvärr, det är det många som kan. Det är så lätt att ursäkta sig "det är inte JAG som är otrogen, det är hans/hennes beslut..." etc. I mina ögon håller den ursäkten aldrig, jag tycker det är bland det sämsta man kan göra att driva igenom att en annan människa är otrogen mot sin partner. Jag tycker dessutom att ett sånt agerande säger mycket om vilken syn man själv har på otrohet, som att det liksom inte gör så mycket. Skrämmande och riktigt, riktigt dåligt.
    Ja så är det i en enkel och perfekt värld. Tyvärr fungerar inte alla världar på det viset.

Min sambo hade en tjej när vi träffades, ett ganska destruktivt sådant. Tyvärr var båda extrema tävlingsmänniskor som av olika anledningar vägrade ge upp och gå vidare. Till slut hände en del saker som ändå gjorde att de båda insåg att de inte hade någon framtid ihop.

Hon och jag har träffats efter det och såklart skäms jag som en hund inför henne, det jag gjort mot henne är oförlåtligt. Men hon har gått vidare och ansåg att det slutade på bästa sätt för alla, även om det borde slutat långt tidigare. Vi har inga hard feelings mot varandra. Jag ångrar däremot inte att det blev som det blev. Jag har hittat mitt livs kärlek, och min sambo sin - dvs mig. Däremot hade vi kunnat hantera det bättre längs vägen, men det är för sent att göra något åt.

I vårt fall så vet jag att det kanske gjort honom en aning mer svartsjuk - man dömer andra efter sig själv, men jag är alltid tydlig med vad jag gör och vilka jag är med, och då är det aldrig några problem. Han är medveten om att han kan uttrycka sig plumpt och jobbar verkligen med det.

Vi har bott ihop i flera år nu, och jag har aldrig sett ens en liten tendens till att göra något dumt. Jag vet alltid vart han är, med vilka och när han planerar att komme hem. Jag är alltid välkommen, även om jag oftast stannar hemma eftersom jag vet att hans killkompisar kanske inte uppskattar att jag hänger med dem hela tiden. Han har datorn stå framme och på, telefonen alltid tillgänglig. Vi ger helt enkelt varandra aldrig någon chans att tvivla... Vår bakgrund har definitivt gjort vårt förhållande starkare och bättre, och vi vet hur det är när det inte är bra, och där vill vi aldrig hamna.

Så jag tror inte på en gång otrogen, alltid otrogen. Kanske på två gånger otrogen, alltid otrogen. Det jag vet med all säkerhet är att har man sagt att man förlåtit så måste det vara sant, och det måste stanna så. Man kan (som någon påpekade) inte ta upp det som en hållhake vid ev bråk. Det är så lätt att döma andra, men man har aldrig hela sanningen och man ska inte dra alla över en kam.
Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?