• Nove

Vad är egentligen otrohet?

Konstig rubrik kanske, men jag undrar nu ändå var gränsen går?
    Är tillsammans med en man som jag har levat med i snart tio år tillsammans har vi två små barn. Vi har upplevt och gjort väldigt mycket tillsammans och är faktiskt fortfarande otroligt kära i varann på riktigt, han behandlar mig som om jag vore världens mittpunkt.
    I sommras friade han till mig och nu till sommaren gifter vi oss.
    Dock uppkom det ett litet dilemma ikväll, han har erkänt en kyss med en annan kvinna, detta ägde rum igår på en firma fest. Ja som ni alla förstår så bedyrar han att några som helst känslor finns inte och han fattar inte själv vad han pysslade med då vi faktiskt ÄR väldigt lyckliga tillsammans, hur han ens vågar sig på en sådan risk mm. och mm. och ja alkohol fanns ju med i bilden.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska känna, känner mig faktiskt bara underlig och lite konstig och såklart väldigt besviken. Samtidigt som jag inte tvivlar på vårat förhållande och faktiskt inte på honom heller trots allt.

Skulle gärna ha lite reflektioner från er på det här, hur skulle ni tycka om detta? och var går faktiskt gränsen?

• Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?
  • shakynose
    Chris24 skrev 2009-12-14 11:19:24 följande:
    Min fråga var bara en allmän fråga alltså, inte nåt jag upplever själv eller nån omkring mig, vad jag vet iaf Men jag var väldigt nyfiken på svaren ifrån er alla dock.
    Det är nog ingen som tror det heller... Att använda "du" är ganska vanligt när man gör hypotetiska uppställningar, iaf på de språk jag behärskar. Jag tycker att det är bättre än "man".
  • marrying kind

Oj, jag måste säga att jag blir alldeles förfärad av de många inläggen som ändå anser typ "dumpa honom" Galet! Varför då? De har många år tillsammans, är genuint lyckliga ihop och han på fyllan gör ett snedsteg för vad jag förstår första gången(?) och han mår uppriktigt dåligt och är så ärlig att han berättar det!?!
    Nej, Nove- snälla- sjabbla inte bort det ni har för ett misstag! Herre gud, lever man ett liv tillsammans så kommer någon av parterna för eller senare svika den andre- kanske inte med otrohet, men med frånvaro, glömma bort att se varandra, älska sitt jobb mer än familjen, prioritera fel etc etc. Att kunna förlåta och gå vidare är en förutsättning för att man ska kunna leva länge ihop. Att ställa ultimatum, förbjuda tror jag inte på, du vill inte vara så och vem vill leva så? Han kommer att hjälpa dig utan förbud eller krav för att han vill.
    Var ledsen och sårad, men absolut inte arg. Låt diskussionen vara tills du kommit över det värsta- kom sen hem till honom och sätt er tillsammans. Säg hur det här har fått dig att känna(ledsen? osäker? oattraktiv? rädd? eller vad du nu känner) Sen säg det du skrev här- att du anser att ni är så lyckligt lottade, alla år ni har haft tillsammans, att ni fortfarande är kära och säg att du inte vill att det ska ta slut. Säg att du inte vet hur du ska känna och reagera, eller om du kommer att bli svartsjuk eller dylikt framöver och be honom hjälpa dig att lita på honom igen!
    Jag önskar er många härliga år framöver! Lycka till och styrkekramar

• Andreas flicka

Marrying kind,

Jag blir också förvånad över hur många resonerar - känns nästan som om tråden är kapad av alla dessa personer...

• Aleta

Det är alltid intressant att diskutera olika synsätt.
    Jag tänkte just på den här diskussionen idag när jag fick mail från en manlig bekant som jag inte har träffat på nästan 20 år. Vi arbetade tillsammans under några år och var ett helt gäng som var mycket nära vänner och festade ihop och hade kul. Han och jag hade aldrig något ihop, men nu plötsligt får jag mail som definitivt är flirtiga. Om han har en fru eller sambo så tycker då jag att han går lite väl långt. Han vet att jag är gift.
    Jag kommer att föreslå att vi träffas med min man med (och hans respektive om det finns någon).
    Jag vill ju inte bli av med honom som vän, men det känns som att han inte vet var gränsen går riktigt...

Chris24 skrev 2009-12-14 11:19:24 följande:
    Min fråga var bara en allmän fråga alltså, inte nåt jag Dupplever själv eller nån omkring mig, vad jag vet iaf Men jag var väldigt nyfiken på svaren ifrån er alla dock.
  • shakynose

Andreas flicka skrev 2009-12-14 17:00:48 följande:

Marrying kind,Jag blir också förvånad över hur många resonerar - känns nästan som om tråden är kapad av alla dessa personer...
    Va? Det är ju jättemånga som stöttat TS i sitt beslut att stanna med sin sambo!

Om något så har tråden gått över till att handla om gränser för otrohet i allmänhet och inte just hur TS skall handla i detta specifika fall, och det tycker jag är helt rätt iom att TS fattat sitt beslut.
  • Chris24
    Aleta skrev 2009-12-14 17:50:15 följande:
    Det är alltid intressant att diskutera olika synsätt.Jag tänkte just på den här diskussionen idag när jag fick mail från en manlig bekant som jag inte har träffat på nästan 20 år. Vi arbetade tillsammans under några år och var ett helt gäng som var mycket nära vänner och festade ihop och hade kul. Han och jag hade aldrig något ihop, men nu plötsligt får jag mail som definitivt är flirtiga. Om han har en fru eller sambo så tycker då jag att han går lite väl långt. Han vet att jag är gift.Jag kommer att föreslå att vi träffas med min man med (och hans respektive om det finns någon). Jag vill ju inte bli av med honom som vän, men det känns som att han inte vet var gränsen går riktigt...
    Du tror inte att han förr i tiden också kände nåt "extra" för dig fast aldrig sa nåt? Men konstigt att han då skulle göra nåt nu isf om mailen är flörtiga osv.. Men tur du kan dina gränser isf, jag var också i samma dilemma förra året och det sjuka är att min sambo hade samma problem med gammal "kompis", visade sig både för honom och mig att våra sk "kompisar" inte hade samma tankar som vi endast hade, vilket tyvärr ledde till att vi fick säga "upp" kontakten med dem. Sjukt att det skedde i samma veva som vi träffades liksom,först för honom och sen för mig. Hmm..
  • JustMeAndMyLove

Jag har tydligen selektiv syn, såg inte nån som skrev dumpa honom? Bara ett plumpt skirvet: "En gång otrogen alltid otrogen"

Enligt den filosofin är jag:
    Alltid otrogen
    Alltid pundare
    Alltid psyksjuk

Tack och lov så kan man ändra på sig, och man kan dessutom bli än bättre människa på vägen.

• Aleta

Antagligen så gillade han mig på den tiden fast han hade flickvän då.
    Nåja, det ska nog gå bra. Jag kan vara ganska sval utan att vara otrevlig.

Chris24 skrev 2009-12-14 18:07:45 följande:
    Du tror inte att han förr i tiden också kände nåt "extra" för dig fast aldrig sa nåt? Men konstigt att han då skulle göra nåt nu isf om mailen är flörtiga osv.. Men tur du kan dina gränser isf, jag var också i samma dilemma förra året och det sjuka är att min sambo hade samma problem med gammal "kompis", visade sig både för honom och mig att våra sk "kompisar" inte hade samma tankar som vi endast hade, vilket tyvärr ledde till att vi fick säga "upp" kontakten med dem. Sjukt att det skedde i samma veva som vi träffades liksom,först för honom och sen för mig. Hmm..
  • Aleta

Vissa saker kan man göra/vara och sedan förändra sig. Att vara sjuk som i två av de fall du beskriver är ju självklara.
    Även otrohet kan ju vara ett beteende som man förändrar och det är förlåtligt.
    Andra saker skulle jag inte kunna förlåta en person och det är t ex.
    Att med berått mod döda någon (inte självförsvar osv utan mord).
    Att förgripa sig på ett barn.
    De två sakerna skulle för mig definiera om personen från människa till monster och jag tror inte att jag någonsin skulle acceptera den personen hur mycket gott de än gör sedan i livet.

JustMeAndMyLove skrev 2009-12-14 19:02:43 följande:
    Jag har tydligen selektiv syn, såg inte nån som skrev dumpa honom? Bara ett plumpt skirvet: "En gång otrogen alltid otrogen"Enligt den filosofin är jag:Alltid otrogenAlltid pundareAlltid psyksjukTack och lov så kan man ändra på sig, och man kan dessutom bli än bättre människa på vägen.
  • mwb

Chris24

Oj, vad massor med inlägg det vart på så kort tid. Jag tänkte i alla fall svara på varför jag har låtet det vara angående min mans chatt med en annan kvinna.
    Min man har inte många vänner. Faktiskt inga alls. Han tycker inte att jag är så bra på och lyssna på honom när han behöver prata. Jag jobbar mycket och är mitt uppe i karriären. Han är 10 år äldre och tycker att han kan börja ta det lugnt. Han tycker att han behöver någon som han kan prata med och lufta allt med. Jag vill att min man ska må bra. Har märkt att han till och med är mer kärleksfull nu när han kan prata med någon annan. Därför så låter jag det vara. Vi har det bra tillsammans annars på alla sätt. Med barn ihop, 10 år tillsammmans med hus och allt så kan man inte bara kasta bort allt. Som jag har förstått så har han aldrig varit otrogen fysiskt. Då känns det som om det är okej om det är så här tillsvidare.

Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?