• Nove

Vad är egentligen otrohet?

Konstig rubrik kanske, men jag undrar nu ändå var gränsen går?
    Är tillsammans med en man som jag har levat med i snart tio år tillsammans har vi två små barn. Vi har upplevt och gjort väldigt mycket tillsammans och är faktiskt fortfarande otroligt kära i varann på riktigt, han behandlar mig som om jag vore världens mittpunkt.
    I sommras friade han till mig och nu till sommaren gifter vi oss.
    Dock uppkom det ett litet dilemma ikväll, han har erkänt en kyss med en annan kvinna, detta ägde rum igår på en firma fest. Ja som ni alla förstår så bedyrar han att några som helst känslor finns inte och han fattar inte själv vad han pysslade med då vi faktiskt ÄR väldigt lyckliga tillsammans, hur han ens vågar sig på en sådan risk mm. och mm. och ja alkohol fanns ju med i bilden.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska känna, känner mig faktiskt bara underlig och lite konstig och såklart väldigt besviken. Samtidigt som jag inte tvivlar på vårat förhållande och faktiskt inte på honom heller trots allt.

Skulle gärna ha lite reflektioner från er på det här, hur skulle ni tycka om detta? och var går faktiskt gränsen?

• Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?
  • perfektionista

TS: Jag har bara läst din trådstart, och jag måste verkligen gratulera dig! Inte många är så lyckliga och romantiska ihop som ni är efter tio år, så var rädd om det!

Han berättade självmant för dig, och det är ett tecken på att han verkligen menar att han ångrar sig och att han verkligen älskar dig. Ta det för vad det är! Det känns som om du helst av all bara vill förlåta och gå vidare, men som om du är osäker på att man verkligen kan göra det, och därför blir du tvungen att ställa frågan här. Gör det! Ge honom en chans till. Ge ER en chans till!

Jag brukar säga "en gång otrogen alltid otrogen", men då handlar det om egoistiska svin som är oförbätterliga, villket inte verkar vara fallet med din man. Din man testade en gräns, men det kändes fel, och därför erkänner han det för dig. Se det bara som ytterligre ett tecken på er jättefina kärlek.

Se så...glöm det här och lev lyckliga i alla era dagar!

• JustMeAndMyLove

Ja förgriper man sig på ett barn lider man av en sjukdom som inte kan botas, inte än i alla fall. Till och med kemisk kastrering har ju misslyckats i en del fall vad jag vet.
    Dödar man någon efter att ha planerat att döda någon kan man slänga bort nycken med. Men med det säger jag inte att det finns en hel del mord som görs av människor som sen förändras till det bättre.

Aleta skrev 2009-12-14 20:52:11 följande:
    Vissa saker kan man göra/vara och sedan förändra sig. Att vara sjuk som i två av de fall du beskriver är ju självklara.Även otrohet kan ju vara ett beteende som man förändrar och det är förlåtligt.Andra saker skulle jag inte kunna förlåta en person och det är t ex. Att med berått mod döda någon (inte självförsvar osv utan mord). Att förgripa sig på ett barn. De två sakerna skulle för mig definiera om personen från människa till monster och jag tror inte att jag någonsin skulle acceptera den personen hur mycket gott de än gör sedan i livet.
  • Blivande Mrs Berg

Döm inte någon förrän du har gått tusen mil i dennes skor!

• JustMeAndMyLove

Med tanke på mitt föregående exempel är det nog inte så smart ;)

Blivande Mrs Berg skrev 2009-12-14 22:34:36 följande:

• PHE

Hej igen - vad jag försökte beskriva för TS var min syn om att gränsen för otrohet är flytande och en kyss/puss på krogen el. tom ett ligg kan vara lindrigare än notoriska tankar på andra etc. Visst kan man argumentera för att handlande är det som
    s a s räknas och det är när man handlar som man lämnar fantasi och skrider till verket som man brukar säga. Ofta börjar ju saker som en tanke och när man bearbetat den så går man till handling, viket i så fall skulle indikera att tankar är mildare än handling.

Jag menar dock att tankar kan vara mer explosiva än gärningar. Dessutom är en hel del handlande (t ex handlande på fyllan) präglat av tanklöshet. Det man brukar prata om som reptilstadiet dvs när man är så pass packad att endast sexualdrift finns kvar BEHÖVER INTE HA NÅGOT MED AVSAKNAD AV KÄNSLOR FÖR SIN PARTNER ATT GÖRA.

Vad man kan konstatera är dock att man kanske inte ska försätta sig i sådana situationer med för mkt alkohol om man riskerar att såra sin partner.

Jag tror att TS och hennes karl efter ett öppet samtal har förutsättningar för att få ihop det igen. Men givetvis kommer det kräva förståelse och lyhördhet för att kunna bygga upp en intakt tillit igen.

Jag önskar er lycka till på den resan! Och som ngn sa - ett drag präglat av tanklöshet ska inte välta 10 år av omtanke.

Jag håller tummarna.

• Nove

Hej igen

Startade den här tråden för att lufta och ventilera mig. När min sambo först berättade om vad som hänt kände jag direkt ingenting förutom besvikelse eftersom det verkligen var det sista jag trodde om honom.
    Så blev jag verkligen tvungen att rådfråga andra utan att dra in vänner och bekanta allt för mycket, och det var faktiskt ganska skönt för först då blev jag riktigt lessen och det gjorde ju att vi fick prata om det på ett annat sätt.

Dock fanns det inte i min värld att jag skulle lämna honom för detta, och jag blev nog också lite förvånad över att vissa tyckte att jag skulle packa honom ut härifrån.

Allt är iallafall mycket bättre och vi har gått vidare nu och nej jag tänker inte låsa in honom heller, utan kommer att lita på honom som jag gjort innan.

• PHE

Nove, jag är glad för din skull.

• VanessaB

Härligt Nove! Bara det känns rätt i hjärtat!

• Aleta

Jag kan inte låta bli att döma vissa ändå även om det du säger är sant.
    Ta t ex mannen som rövade bort och mördade Engla. Även om han lever som Moder Teresa resten av sitt liv för att sona det så tycker jag att det var oförlåtligt.

Blivande Mrs Berg skrev 2009-12-14 22:34:36 följande:

• Chris24

Men jag tycker inte mer än 1 eller kanske 2 som har skrivit att hon ska raskt dumpa honom? Eller måste jag åka hem och ta på mig glasögonen för jag ser faktiskt lite halvt sådär blint utan dem.. Bra när man kör bil och så..

Bra gjort för dig Nove, låter som om ni är lyckliga och menade och du är som sagt en vettig tjej så all lycka till er båda!

Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?