• Nove

Vad är egentligen otrohet?

Konstig rubrik kanske, men jag undrar nu ändå var gränsen går?
    Är tillsammans med en man som jag har levat med i snart tio år tillsammans har vi två små barn. Vi har upplevt och gjort väldigt mycket tillsammans och är faktiskt fortfarande otroligt kära i varann på riktigt, han behandlar mig som om jag vore världens mittpunkt.
    I sommras friade han till mig och nu till sommaren gifter vi oss.
    Dock uppkom det ett litet dilemma ikväll, han har erkänt en kyss med en annan kvinna, detta ägde rum igår på en firma fest. Ja som ni alla förstår så bedyrar han att några som helst känslor finns inte och han fattar inte själv vad han pysslade med då vi faktiskt ÄR väldigt lyckliga tillsammans, hur han ens vågar sig på en sådan risk mm. och mm. och ja alkohol fanns ju med i bilden.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska känna, känner mig faktiskt bara underlig och lite konstig och såklart väldigt besviken. Samtidigt som jag inte tvivlar på vårat förhållande och faktiskt inte på honom heller trots allt.

Skulle gärna ha lite reflektioner från er på det här, hur skulle ni tycka om detta? och var går faktiskt gränsen?

• Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?
  • KatjaB
    PHE skrev 2009-12-12 16:03:29 följande:
    Hammerman: Du har blandat ihop korten. Du kan vara otrogen i tanken också. Är det t.ex. värre att kyssa en annan person (på riktigt) än din partner på fyllan än att tänka att du och den personen ligger med varandra osv? Den du!
    Låter lite religiöst ditt resonemang.. kanske har jag fel men känns som något jag har för mig står i bibeln.
    Tror dock inte att gemeneman tänker så, tycker man inskränker lite väl mycket på varandras integritet om man inte ens får tänka vad man vill.

För att ta ett exempel så när vi fått vårt första barn och hon skrek i 2 timmar i sträck varje kväll första månaden (helt underbart) så tänkte jag ibland i all frustration "nu kastar jag ut ungen från balkongen, eller hoppar själv"
    Gör det mig till en olämplig förälder?
  • JustMeAndMyLove

Hehe, eller tänk alla gånger man tänkt att man kommer slå ihjäl nån om de säger ett ord till. Borde man bestraffas i rätten för det?

KatjaB skrev 2009-12-12 18:21:56 följande:
    Låter lite religiöst ditt resonemang.. kanske har jag fel men känns som något jag har för mig står i bibeln.Tror dock inte att gemeneman tänker så, tycker man inskränker lite väl mycket på varandras integritet om man inte ens får tänka vad man vill. För att ta ett exempel så när vi fått vårt första barn och hon skrek i 2 timmar i sträck varje kväll första månaden (helt underbart) så tänkte jag ibland i all frustration "nu kastar jag ut ungen från balkongen, eller hoppar själv" Gör det mig till en olämplig förälder?
  • KatjaB

Som i Minority report

JustMeAndMyLove skrev 2009-12-12 18:26:01 följande:
    Hehe, eller tänk alla gånger man tänkt att man kommer slå ihjäl nån om de säger ett ord till. Borde man bestraffas i rätten för det?
  • Hammerman

Hammerman: Du har blandat ihop korten. Du kan vara otrogen i tanken också. Är det t.ex. värre att kyssa en annan person (på riktigt) än din partner på fyllan än att tänka att du och den personen ligger med varandra osv? Den du!
    Tanke != Handling

Tankar kan man inte alltid göra så värst mycket åt. Allvarligt talat, har du aldrig någonsin gått förbi en kille på stan som du tyckt var snygg? Nej, det som definierar hurdana vi är som människor är när vi väljer att gå från tanke till handling och när vi väljer att inte göra det.
  • novia72

Alla har olika gränser!!!! Du måste veta/sätta din egen..

För mig är det otrohet om han har tänkt/planerat/sett fram emot att detta skulle hända!

• JustMeAndMyLove

Du måste vara en otrolig människa som kan kontrollera alla dina fantasier och tankar.
    Jag själv fantiserar ofta, speciellt som jag är författare.

novia72 skrev 2009-12-12 18:53:23 följande:
    Det jag menade var att min gräns går redan vid tanken.
  • Aleta

Om man inte får fantisera och drömma även om det sexuella så tycker jag att man sätter strypkoppel på sitt förhållande.
    Är man inte väldigt osäker på sig själv och sin relation då?

I och för sig så har jag varit tillsammans med en man som ansåg att jag var otrogen om jag tillfredsställde mig själv. Så alla varianter finns ju.

novia72 skrev 2009-12-12 18:53:23 följande:
    Det jag menade var att min gräns går redan vid tanken.
  • Aleta

Jag håller helt med dig Hammerman!

Hammerman skrev 2009-12-12 18:28:30 följande:
    Tanke != HandlingTankar kan man inte alltid göra så värst mycket åt. Allvarligt talat, har du aldrig någonsin gått förbi en kille på stan som du tyckt var snygg? Nej, det som definierar hurdana vi är som människor är när vi väljer att gå från tanke till handling och när vi väljer att inte göra det.
  • Aleta

Känner igen mig!
    Sedan får man genast lite dåligt samvete för att man tänkte så och ger barnet en extra kram eller kyss. Man blir alltså en bättre förälder!

KatjaB skrev 2009-12-12 18:21:56 följande:
    Låter lite religiöst ditt resonemang.. kanske har jag fel men känns som något jag har för mig står i bibeln.Tror dock inte att gemeneman tänker så, tycker man inskränker lite väl mycket på varandras integritet om man inte ens får tänka vad man vill. För att ta ett exempel så när vi fått vårt första barn och hon skrek i 2 timmar i sträck varje kväll första månaden (helt underbart) så tänkte jag ibland i all frustration "nu kastar jag ut ungen från balkongen, eller hoppar själv" Gör det mig till en olämplig förälder?
Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?