• Nove

Vad är egentligen otrohet?

Konstig rubrik kanske, men jag undrar nu ändå var gränsen går?
    Är tillsammans med en man som jag har levat med i snart tio år tillsammans har vi två små barn. Vi har upplevt och gjort väldigt mycket tillsammans och är faktiskt fortfarande otroligt kära i varann på riktigt, han behandlar mig som om jag vore världens mittpunkt.
    I sommras friade han till mig och nu till sommaren gifter vi oss.
    Dock uppkom det ett litet dilemma ikväll, han har erkänt en kyss med en annan kvinna, detta ägde rum igår på en firma fest. Ja som ni alla förstår så bedyrar han att några som helst känslor finns inte och han fattar inte själv vad han pysslade med då vi faktiskt ÄR väldigt lyckliga tillsammans, hur han ens vågar sig på en sådan risk mm. och mm. och ja alkohol fanns ju med i bilden.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska känna, känner mig faktiskt bara underlig och lite konstig och såklart väldigt besviken. Samtidigt som jag inte tvivlar på vårat förhållande och faktiskt inte på honom heller trots allt.

Skulle gärna ha lite reflektioner från er på det här, hur skulle ni tycka om detta? och var går faktiskt gränsen?

• Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?
  • JustMeAndMyLove

Jag skulle anse att gränsen går vid handlande.
    Men sen kan det ju uppstå spänningar om man går och fantiserar om en person i ens närhet. Att attraheras av någon är en sak, det kan man inte rå för, men man kan ha lite band på hur ofta och hur medvetet man fantiserar, om man känner att det behövs.
    Jag själv skulle inte bry mig, tex så drömde jag senast inatt att jag hade sex med mitt ex, som jag umgås med ofta och ofta pratar i telefon med. Såna drömmar skrattar jag och min nuvarande gott åt för det är så absurt :)

Chris24 skrev 2009-12-13 18:02:37 följande:
    Men om någon tänker på ens kollega ifrån jobbet bara då?Kändisar o porr osv osv, är ju en sak men en verklig person som man kanske drömmer om, tänker sexiga o snuskiga tankar om, din blivandes bästa kompis kanske? Hans bror? Syster? Men du gör inget, ni flörtar inte eller ens går över gränsen så,det är bara tankar.Vart är gränsen där?
  • Aleta

Om man låter bli att göra något åt det, dvs man låter bli att flirta, ta extra mycket kontakt osv så är det väl inte någon större skillnad mot att ha en filmstjärna i tankarna. Bara för att personen finns i närheten behöver inte nödvändigtvis göra den tillgänglig eller att man ens skulle vilja på riktigt.

Men om någon tänker på ens kollega ifrån jobbet bara då?Kändisar o porr osv osv, är ju en sak men en verklig person som man kanske drömmer om, tänker sexiga o snuskiga tankar om, din blivandes bästa kompis kanske? Hans bror? Syster? Men du gör inget, ni flörtar inte eller ens går över gränsen så,det är bara tankar.Vart är gränsen där?
  • Andreas flicka

Nove

Det är hemskt att din blivande man har gjort detta.

Om min sambo hade kysst en annan kvinna hade jag inte velat veta. Men hade jag fått veta så vet jag - även om jag inte skulle säga det till honom - att jag skulle förlåta honom. Vi är bara människor och ibland gör människor dumma saker. Prata, prata, prata tills att ni inte orkar prata mer om det - kanske lär ni er något nytt om varandra. Sen om du vill (vilket jag anser att man måste för att fortsätta) så förlåter du honom och lägger det bakom dig. Om du inte glömmer kommer du inte att kunna gå tillbaka till det underbara liv ni hade före kyssen.

Som sagt vi är bara människor och en kyss är bara en kyss även om det kan göra ont. För mig hade det varit mycket värre om min man hade haft en känslomässig affär med en annan. Att hon skulle veta något om honom som inte jag vet, att han skulle ligga och hålla om henne som han håller mig. Men en kyss på fyllan... Många säger att man inte ska skylla på alkohol, men saken är ju att alkohol kan göra (gör) att ens hämningar släpper.

Så strunta i ord som "en gång otrogen alltid otrogen" och annat sånt. Klart att det inte är så - vilket tragisk människosyn... Prata med din man - du känner honom. Det kanske kommer vara lite tufft ett tag, men bara man visar varandra förståelse och respekt så kommer det nog ordna sig.

• miaik

Nove:

Jag tycker att det låter som att ni har ett jättefint förhållande och önskar er all lycka till i framtiden.
    En kväll ska inte kunna förändra det ni byggt upp under 10 år.

Kram!

• Blivande Mrs Berg

Hej

jag känner med dig i din situation och att du behöver genomgå det. Det finns inga råd att ge egentligen... Bara du har svaret inom dig. Du vet vad ni har. Du kan ta reda på varför det hände och du kan avgöra om du fortfarande kan lita på din man. Kan du inte det? Då får ni hjälpas åt att komma dit igen. Enligt mig finns inga generella svar på var gränsen för otrohet är, alla relationer är olika och det finna olika situationer, anledningar till att saker sker. Fortsätt prata prata prata... Finns ingen annan väg att ta! jag önskar dig verkligen lycka till! var rädd om dig

• JustMeAndMyLove

Varför då?

PHE skrev 2009-12-13 21:42:54 följande:
    Jag tar tillbaka allt.
  • KatjaB
    JustMeAndMyLove skrev 2009-12-14 07:33:35 följande:
    Varför då?
    det kanske är en mognadsfråga
  • shakynose
    Oavsett om personen du fantiserar om finns i din närhet eller inte så är personen bara en fantasifigur som du själv skapar i ditt huvud.
    Alltså, om du har ett fantasiförhållande med någon annan och tänker mer på den än på din partner så skulle jag säga att du kanske skulle ta och fundera på om din verklighet egentligen passar dig när allt kommer omkring. Antagligen går det ju ut över ert förhållande att du inte är riktigt närvarande i er verklighet... Men jag anser inte att du är otrogen, per definition. Det är just det där "gå över gränsen" som är avgörande.
  • Chris24

Min fråga var bara en allmän fråga alltså, inte nåt jag upplever själv eller nån omkring mig, vad jag vet iaf
    Men jag var väldigt nyfiken på svaren ifrån er alla dock.

Svar på tråden Vad är egentligen otrohet?