Vad menar du med att dom kommer tatuera och pierca sig iallafall. Oftast handlar det mycket om en mognadsfråga och för mig är inte det viktiga att hon inte får göra det för att jag inte tycker om det utan för att jag känner henne så pass väl, så jag vet att hon troligtvis kommer ändra sig med åren, och har hon då redan tatuerat sig och ångrar sig är det ju ingen höjdare... Det är ju för hennes skull och inte för min som jag inte låter henne tatuera/pierca sig. Hon är 16 och då är det mesta coolt, men om ett par år när hon får lov att besluta sånt själv är det oftast inte lika intressant. Jag var nämligen likadan när jag var i hennes ålder. Nu har ju jag för mig att man får bestämma över piercingar själv när man är 16 (jag är dock inte säker) men hon kommer ändå och frågar och accepterar ett nej, och det har hon alltid gjort, men itne utan att fråga varför, inte för att tjata till sig det utan hon vill faktiskt höra våra argument och det tycker jag är jättebra att barn vill, annars tror jag det som förälder är väldigt lätt att säga nej alltför ofta bara för att det är enklast, nu får man verkligen ha en anledning och inte bara göra det av slentrian. Detta tycker jag är ett resultat av lyckad uppfostran, en individ som tänker självständigt, tror på sig själv, men ändå har förmågan att lyssna på och TA TILL SIG andras argument.
Jasmina E skrev 2009-01-13 01:18:50 följande:
Fast grejen är ju att tatuera sig och pierca sig lär de ju göra hur man än uppfostrar dem. Så hela den här frågeställningen (min) är nog lite dum. Måste vara svårt ändå, att få till den där balansen i relationen med ungarna så att de verkligen känner en tillit till en som förälder och allierad.