• Jasmina E

Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?

Hej alla

Som rubriken lyder helt enkelt. Är det något som varit självklart er emellan eller har ni känt er manade att sitta ner och diskutera hur ni vill ha det med barnen?

Vore kul att höra hur ni andra resonerat

• Svar på tråden Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?
  • Angelikasen

didis skrev 2009-01-11 20:52:42 följande:

Jasmina E skrev 2009-01-11 20:43:59 följande:
    Förhoppningsvis kommer dina barn, liksom alla sunda barn, att ifrågasätta sina föräldars värderingar och pröva om de är beredda att överta dem själva eller om de skall välja nya.Under prövoperioden kommer sonen att gå med byxorna nere (eller vad han nu väljer att revoltera mot) för att kanske såsmåningom konstatera att det ser rätt löjligt ut och skaffa sig ett skärp.Hur man tacklar prövotiden är olika, för min del har det varit viktigt att acceptera det mesta som inte är skadligt. Så har dottern haft en miljon olika frisyrer och hårfärger och klädstilar och har ibland ärligt talat inte sett riktigt klok ut. Tatueringar och piercing har dock varit totalförbjudet. Nu har hon hittat sin stil och det enda jag behövde står ut med var hennes rosa hår
    Vår dotter färgade iochförsig inte håret rosa, men nog fick man stå ut med en del konstiga frisyrer och klädslar. Det jag främst tyckte var underbart var att se att det finns fler som har samma åsikter om tatueringar och piersingar
  • Jasmina E
    Angelikasen skrev 2009-01-12 23:32:19 följande:
    didis skrev 2009-01-11 20:52:42 följande:
    Vår dotter färgade iochförsig inte håret rosa, men nog fick man stå ut med en del konstiga frisyrer och klädslar. Det jag främst tyckte var underbart var att se att det finns fler som har samma åsikter om tatueringar och piersingar
    Fast grejen är ju att tatuera sig och pierca sig lär de ju göra hur man än uppfostrar dem. Så hela den här frågeställningen (min) är nog lite dum.
    Måste vara svårt ändå, att få till den där balansen i relationen med ungarna så att de verkligen känner en tillit till en som förälder och allierad.
  • MolsonCanadian

Ja, i det här fallet kan man det. Mina systrars sjukdom är så "udda" att de har forskats på sedan den uppdagades. Vi får se hur det blir. Jag vill inte ha barn om risken finns att de får deras sjukdom och lyckligtvis är min käre helt med på det.

Jasmina E skrev 2009-01-11 20:28:48 följande:

Okej, då förstår jag. Hoppas allt ordnar sig. (kan man se på generna btw innan man ens är gravid?) Man lär sig som sagt något varje dag
  • MolsonCanadian

Jodå, erfarenhet av föräldraskapet kan man få på flera andra sätt än att själv vara förälder. När det kommer till att bedöma föräldraförmåga är förmodligen inte föräldrar själva optimala för det, då man som förälder som regel är något förblindad av sin egen privata situation.

Nejdå, det är inte antal universitetspoäng. Det är vad man har studerat. Jag kan givetvis inte hänvisa till utbildning i matematik som underlag för att vara kompetent att bedöma föräldraförmåga.

Timba skrev 2009-01-11 23:57:29 följande:
    jag håller inte med dig där! erfarenhet av föräldraskapet får man genom att vara förälder, ingenting annat. det går inte att lära sig teoretiskt hur man hanterar barn och uppfostran. visst kan man läsa teorier och ha en grundtanke med sin framtida uppfostran men det är fösrt när man står där med barnet som man verkligen förstår. att vara förskolelärare är som att vara skådespelare, en sådan kanske kan spela rollen förälder men aldrig vara förälder eftersom den genuina kärleken och känslorna saknas då det är ett jobb och ingenting annat. och vad menas med någorlunda utbildning? är det antal universitetspoäng som avgör om någon kan uttala sig om föräldrarollen?
  • MolsonCanadian

Jasmina E - byxor är ett nytt påfund. Klänning har varit plagget för både män och kvinnor under den överväldigande majoriteten av tiden för människans existens. Jag har för mig att du är muslim (rätta mig om jag har fel). Även muslimer hänvisar till Torah och där framgår det med all önskvärd tydlighet att klänning är standardplagget, vare sig man ber eller inte. Varken Jesus, lärjungarna, Mohammed eller någon annan under de tidsperioderna gick runt och bad precis hela tiden. Inte heller bytte de om till byxor vid särskilt icke-bedjande situationer.

• Angelikasen

Vad menar du med att dom kommer tatuera och pierca sig iallafall. Oftast handlar det mycket om en mognadsfråga och för mig är inte det viktiga att hon inte får göra det för att jag inte tycker om det utan för att jag känner henne så pass väl, så jag vet att hon troligtvis kommer ändra sig med åren, och har hon då redan tatuerat sig och ångrar sig är det ju ingen höjdare... Det är ju för hennes skull och inte för min som jag inte låter henne tatuera/pierca sig. Hon är 16 och då är det mesta coolt, men om ett par år när hon får lov att besluta sånt själv är det oftast inte lika intressant. Jag var nämligen likadan när jag var i hennes ålder. Nu har ju jag för mig att man får bestämma över piercingar själv när man är 16 (jag är dock inte säker) men hon kommer ändå och frågar och accepterar ett nej, och det har hon alltid gjort, men itne utan att fråga varför, inte för att tjata till sig det utan hon vill faktiskt höra våra argument och det tycker jag är jättebra att barn vill, annars tror jag det som förälder är väldigt lätt att säga nej alltför ofta bara för att det är enklast, nu får man verkligen ha en anledning och inte bara göra det av slentrian. Detta tycker jag är ett resultat av lyckad uppfostran, en individ som tänker självständigt, tror på sig själv, men ändå har förmågan att lyssna på och TA TILL SIG andras argument.

Jasmina E skrev 2009-01-13 01:18:50 följande:

Fast grejen är ju att tatuera sig och pierca sig lär de ju göra hur man än uppfostrar dem. Så hela den här frågeställningen (min) är nog lite dum. Måste vara svårt ändå, att få till den där balansen i relationen med ungarna så att de verkligen känner en tillit till en som förälder och allierad.
  • Jasmina E
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 09:25:11 följande:
    Jasmina E - byxor är ett nytt påfund. Klänning har varit plagget för både män och kvinnor under den överväldigande majoriteten av tiden för människans existens. Jag har för mig att du är muslim (rätta mig om jag har fel). Även muslimer hänvisar till Torah och där framgår det med all önskvärd tydlighet att klänning är standardplagget, vare sig man ber eller inte. Varken Jesus, lärjungarna, Mohammed eller någon annan under de tidsperioderna gick runt och bad precis hela tiden. Inte heller bytte de om till byxor vid särskilt icke-bedjande situationer.
    Nej exakt (du har så rätt så till en viss del)

Men vi kallar det inte klänning och det var väl det jag störde mig lite grann på
  • Kela2

Precis, ibland har man inte samma åsikter och kan nöja sig med att konstatera det.

Emmet99 skrev 2009-01-12 13:47:52 följande:
    Det är väl inte så himla svårt att räkna ut vad Jasmina menar utan att man behöver stoppa in det i mikroskop? Sedan om man har olika åsikter är väl en annan sak.
  • laris

Aha!

passionsblomman skrev 2009-01-20 18:19:33 följande:
    Hon avregistrerade sig
Svar på tråden Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?