Jasmina E skrev 2009-01-10 18:59:52 följande:
J D skrev 2009-01-10 18:50:40 följande: Jo, givetvis. Men vi kommer att köra en väldigt rak linje redan från början när det gäller vad vi "kräver" av våra barn, sen är det ju trots allt skillnad mellan könen.Jag vill absolut inte att det ska komma som en blixt från klar himmel när de hamnar i tonåren, att nähä vi får visst inte klä oss i bikini och gå ut på stan.
Ok, men känner du då att du uppfostrar fritt tänkande individer? Jag vill gärna ha barn som ifrågasätter exakt allt jag tänker eftersom de då lär sig att tänka själva. I samtalet med dem övas deras argumentationsförmåga och så även min. Denna kapacitet att kritiskt granska regler är så oehört värdefull för att lära sig ta ansvar för sitt eget handlande enligt min åsikt.
Sedan kommer jag att göra allt som står i min makt för att inte göra skillnad beroende på kön eftersom detta är en social konstruktion som hindrar frigörelse i den bemärkelse som jag vill att människor ska få uppleva. Men sure, om min potentiella dotter/son vill vara fast i en könsroll så får hon/han väl vara det men det kommer inte ske utan debatt om varför de tänker på det sättet (dock med respekt, även om jag tror att det är svårt som förälder att ha det inför ngt som man känner att man vet så mkt mer om).
Sedan tror jag inte att du behöver oroa dig för varken bikini på stan (det är ju så nedrans kallt i Sverige så vem pallar det eg.
) eller stringtrosors inverkan på tidig sexualdebut, det handlar om så mkt mer. Om ditt barn blir en bokmal som inte är ett dugg intresserad av sex innan hon fyller, tja, 20 men vill ha stringtrosor för att slippa bli mobbad för att troskanten syns på stretchjeansen när hon är 13 och extremt känslig för utfrysning (det räckte ju, jag minns det som igår) så tror jag att du kanske eventuellt tänker om lite i frågan
. Eller så gör du inte det och det går bra ändå, (dvs. barnen gör inte knarkrevolt och bryter mot alla era ideal å det grövsta) sådant är ju så sjukt svårt att veta.
Huvudsaken är ju att man gör sitt bästa. Typ såhär (dåligt ljud och inte hela men ändå):
">