• Jasmina E

Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?

Hej alla

Som rubriken lyder helt enkelt. Är det något som varit självklart er emellan eller har ni känt er manade att sitta ner och diskutera hur ni vill ha det med barnen?

Vore kul att höra hur ni andra resonerat

• Svar på tråden Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?
  • Jasmina E

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:44:37 följande:

Då måste jag få fråga vad det är som gör dottern just kvinna och sonen just man?Jasmina E skrev 2009-01-12 12:43:14 följande:
    Ja, det var just det jag hade svårt att sätta ord på just nu

Men jag förstår att du inte håller med förmodligen vad jag än skulle säga?

Jag vill t.ex att min dotter ska klä sig som en kvinna inte som en man och vice versa.

Jag vill att båda ska samma kunskaper i ekonomi, ansvar, matlagning, självständighet i största allmänhet.

Men enligt min erfarenhet behöver trots allt en kvinna ett visst litet beskydd i samhället även om självklart ska kunna ta hand om sig själv. Men hon ska aldrig behöva känna i ett äktenskap att hon ska stå för brödfödan utan hennes man ska vara hennes "beskyddare" om hon så behöver en sådan.

Männen (sonen) får helst anamma den andra rollen, sas.

Knäppt va?
  • anne på grönkulla

Nä, jag försöker förstå - men sålänge du själv säger att du inte kan sätta ord på det gör du det inte lätt för mig. Hur klär man sig som kvinna, då, t ex?

• Jasmina E

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:53:13 följande:

Nä, jag försöker förstå - men sålänge du själv säger att du inte kan sätta ord på det gör du det inte lätt för mig. Hur klär man sig som kvinna, då, t ex?
    Jag försöker så gott jag kan, är oftast en väldigt väldigt envis och smickrar mig själv med att tro att jag faktiskt är hyfsat bra på att arrrrtikulera om det nu skulle hjälpa

En kvinna klär sig inte i manskläder och man klär sig inte kvinnokläder.

Men visst är vi väl båda med på vad som är mans- resp. kvinnokläder?
  • didis

Jasmina E skrev 2009-01-12 12:51:44 följande:

Men hon ska aldrig behöva känna i ett äktenskap att hon ska stå för brödfödan utan hennes man ska vara hennes "beskyddare" om hon så behöver en sådan. Männen (sonen) får helst anamma den andra rollen, sas. Knäppt va?
    Kanske inte knäppt men opraktiskt.

Om din dotter vill läsa juridik, tjäna pengar och aldrig skaffa sig en man då (hon kanske vill skaffa sig en kvinna)?

Eller hon vill brottas och dessutom har talang för det?

Jag hoppas att du inte begränsar dina barn efter vad du själv tycker är lämpligt utan älskar dem oavsett vilka val de gör i livet.

DET är samtidigt både det svåraste och viktigaste man kan göra som förälder.
  • Emmet99

Jag har inte läst hela tråden utan svarar bara på frågan. Jag och fästmannen har pratat mycket om barnuppfostran och är väldigt överens om hur vi vill ha det. Dock har vi inga barn än, så teorierna kanske faller platt när de kommer, vem vet? :)

• anne på grönkulla

Nej, berätta. Byxor till exempel - kan jag som kvinna bära det? Eller blir jag för manlig då? Min mamma fick inte ha byxor i skolan på 60-talet, det skulle inte en fin flicka visa sig i...

Om min manliga kollega har rosa skjorta på sig en dag medan jag har kostym och en topp i t ex brunt, kan man ta fel på vem som är man och kvinna då? (det händer nämligen rätt ofta) Han har handväska också (och flickvän, f ö). Om en tjejbebis har en helt slät grön skjorta (som jag köpte nyligen till en bebis i familjen) vet man då inte vilket kön barnet har?

I Sverige ser man sällan män ha kjol eller klänning, men i andra länder är det inte helt ovanligt...

• nuskavi

Okej, nu har jag inte läst hela tråden men jag vill ändå kommentera lite.. :)
    Visst kan man ha åsikter/kunskap om barn utan att vara förälder själv. Finns massor med superbra människor som jobbar med barn som inte själv har några. Sen är det ju också så att barn är individer så bara för att jag har ett eller fler barn så behöver ju det inte alls betyda att jag har någon större kunskap om någon annans barn för det. Menman har ju såklart en större inblick i vad det innebär att vara förälder. Men å andra sidan så har ju någon med pedagogisk utbildning en större inblick ur den synvinkeln. Och sen finns det ju faktiskt människor utan vare sig barn eller utbildning som ändå har en jädra koll!!!
    Nu tjorvade jag på lite här, men vad jag vill komma fram till är att alla har väl rätt till en åsikt och att man kan ha en bra och värdefull åsikt även om man inte är förldrer själv. MEN jag måste nog ändå säga att jag ändå är lättstött nog för att kunna tänka "jamen du har ju inga barn så vad vet du" om någon har åsikter om mitt föräldraskap. Varför jag ville kommentera detta var för att jag nyligen hade ett samtal med en av vårat barns dagisfröknar, då hon sa till mig att jag kanske borde börja jobba inom barnomsorgen. Jag sa då att jag har ju ingen utbildning, och hon i sin tur har inga barn. Det väckte en liten tanke bara..vem av oss är bäst lämpad? Oj,oj så djup man kan bli :) Alla har rätt till en åsikt och sen väljer man själv vem man vill lyssna på! Tack för mig!

• Jasmina E
    didis skrev 2009-01-12 12:59:04 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-12 12:51:44 följande:Kanske inte knäppt men opraktiskt.Om din dotter vill läsa juridik, tjäna pengar och aldrig skaffa sig en man då (hon kanske vill skaffa sig en kvinna)?Eller hon vill brottas och dessutom har talang för det?Jag hoppas att du inte begränsar dina barn efter vad du själv tycker är lämpligt utan älskar dem oavsett vilka val de gör i livet. DET är samtidigt både det svåraste och viktigaste man kan göra som förälder.
    I hear you

Men risken att min dotter kommer välja att leva med annan kvinna är mycket liten. Sonen likaså.

Självklart är hon min älskade i vilket fall men hon skulle såra mig enormt om hon så gjorde.

Inte behöver hon skaffa sig en man, verkligen inte. Men det är ju önskvärt! Tjäna egna pengar är minst lika önskvärt om inte ett uttalat krav. Däremot är dem hennes att besitta och spendera även om vill ha en man.
  • Emmet99

Jasmina E skrev 2009-01-12 13:05:15 följande:

I hear you Men risken att min dotter kommer välja att leva med annan kvinna är mycket liten. Sonen likaså. Självklart är hon min älskade i vilket fall men hon skulle såra mig enormt om hon så gjorde.
    Förlåt, men varför skulle du bli sårad om hon valde en kvinna? Vad har det med dig att göra isf?
Svar på tråden Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?