Timba skrev 2009-01-12 11:16:33 följande:
Men det är inget att hålla med om, J D missuppfattade ett inlägg. Snälla blås inte upp någonting som ej existerar utan läs och förstå trådens inlägg först.
Jag förstår verkligen inte hur du menar att jag missupfattade inlägget. Jag har läst hela tråden. Såhär uppfattar jag det, du kan nu peka på vilken punkt jag har fattat fel.
1. MolsonCanadian skriver att man kan förstå saker ang. föräldraskap utan att vara förälder OM man har någorlunda utbildning och erfarenhet inom ämnet.
2. Du skriver att man inte kan förstå föräldrollen utan att vara förälder.
3. Jag håller med MolsonCanadian och undrar vad du grundar din åsikt på. För att kunna dra en sådan slutsats så måste man rimligen ha varit med om att både ha varit utbildad innan man fick barn, trott sig förstå vad det innebar och sedan ändrat sig totalt när man fick barn. Personligen tycker jag att universitetsutbildning är ett bra exempel på sådan utbildning som MolsonCanadian refererar till.
4. Jag vill lägga till att jag tror att det finns enorma indivudella skillnader i inlärningsstil som komplicerar frågan ytterligare. Vissa människor lär sig bäst av att läsa och reflektera medan vissa lär sig av praktik. Inget av sätten är fel men det kan nog vara en av anledningarna till att folk tycker rätt olika i hur man optimalt lär sig att vara en bra förälder. Självklart kan ingen förstå ngt fullt ut förrän de befinner sig i en sitution men för mig som har en teoretisk inlärningsstil (har testat detta genom psykologitest) vore det helt fel att inte inhämta teoretisk kunskap först.