• Jasmina E

Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?

Hej alla

Som rubriken lyder helt enkelt. Är det något som varit självklart er emellan eller har ni känt er manade att sitta ner och diskutera hur ni vill ha det med barnen?

Vore kul att höra hur ni andra resonerat

• Svar på tråden Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?
  • Jasmina E
    Emmet99 skrev 2009-01-12 13:47:52 följande:
    Det är väl inte så himla svårt att räkna ut vad Jasmina menar utan att man behöver stoppa in det i mikroskop? Sedan om man har olika åsikter är väl en annan sak.
    Äntligen. Tack för det.
  • anne på grönkulla

Religiösa bönekläder - icke sa nicke. Åk och titta på män i Egypten eller i t ex Dubai - du ser många män som använder dem till vardags, hela dan, varje dag. Traditionellt, javisst. Och manskläder, absolut. Men om du tycker det är naturligt och ok (det tycker fö jag med!) så förstår jag inte alls varför du har problem med om din son har klänning i Stockholm?

• Jasmina E

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:50:21 följande:

Religiösa bönekläder - icke sa nicke. Åk och titta på män i Egypten eller i t ex Dubai - du ser många män som använder dem till vardags, hela dan, varje dag. Traditionellt, javisst. Och manskläder, absolut. Men om du tycker det är naturligt och ok (det tycker fö jag med!) så förstår jag inte alls varför du har problem med om din son har klänning i Stockholm?
    Nu får du ta och ge dig

Detta är religiösa bönekläder. Männen i dessa länder är i regel religiösa och kulturen tillåter dem att bära gelabiah även då dem inte ber. Finns även andra religiösa kläder som männen oftare bär offentligt t.ex här i Sverige.

Det är inte en klänning. Även om DU anser det vara det.
  • Tooticki

Jasmina E skrev 2009-01-12 13:53:04 följande:

Det är inte en klänning.
    Vad definierar en klänning?
  • Jasmina E
    Tooticki skrev 2009-01-12 13:55:13 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-12 13:53:04 följande:Vad definierar en klänning?
    Beror visst på vem du frågar. Men då du frågar mig så är svaret, en klänning är något du hittar på damavdelningen.
  • anne på grönkulla

nej för dig är det tydligen viktigt att det inte är en klänning eftersom du (helt korrekt) anser det ett mansplagg. Eftersom det är viktigt att göra skillnad på mans- och kvinnokläder. Jag tycker att min poäng om att män visst kan bära "klänning"sliknande plagg och båda vara traditionella och manliga borde ha framgått - det jag försöker göra är att få dig att fundera på varför skillnaden på mans- och kvinnokläder är så viktig? För mig är den inte alls lika självklar... Det har jag fortfarande inte fått svar på.

Det där ser ut som en klänning, men det är lika självklart för oss båda att män mycket väl kan ha den, oavsett vad den kallas eller hur det stavas. Men varför är det då viktigt för dig att män inte kan ha klänning? Kvinnor kan ju ha byxor, kom vi överens om. Vad är då egentligen skillnaden som är så betydelsebärande för dig att det styr hela din teori om barnuppfostran?

• Jasmina E

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:58:55 följande:

nej för dig är det tydligen viktigt att det inte är en klänning eftersom du (helt korrekt) anser det ett mansplagg. Eftersom det är viktigt att göra skillnad på mans- och kvinnokläder. Jag tycker att min poäng om att män visst kan bära "klänning"sliknande plagg och båda vara traditionella och manliga borde ha framgått - det jag försöker göra är att få dig att fundera på varför skillnaden på mans- och kvinnokläder är så viktig? För mig är den inte alls lika självklar... Det har jag fortfarande inte fått svar på. Det där ser ut som en klänning, men det är lika självklart för oss båda att män mycket väl kan ha den, oavsett vad den kallas eller hur det stavas. Men varför är det då viktigt för dig att män inte kan ha klänning? Kvinnor kan ju ha byxor, kom vi överens om. Vad är då egentligen skillnaden som är så betydelsebärande för dig att det styr hela din teori om barnuppfostran?
    Din fråga kräver ett uttömmande svar och jag får be att återkomma om ett litet tag.
  • Jasmina E

Jag menar alltså att för mig är det viktigt att barnen får med sig redan från den dag de föds vetskapen om deras värde, samt sina skyldigheter och rättigheter mot sina egna framtida respektive partners.
    Jag vill att de ska veta vad de har rätt att kräva av sin partner och varför.
    Där kommer detta med klädseln in på många olika sätt och vis.

Mycket rörigt svar, men tyvärr är det nog det bästa jag kan klämma fram just nu.

Men för att återgå till ts kan man väl fråga sig vilka föräldrar som inte vill att sina barn ska ha en klar bild av sin plats i samhället och vad man kan göra för att påverka sin egen situation?

• anne på grönkulla

Jag försöker verkligen förstå vad du menar och förstår inte alls. Det är i och för sig helt ok, du ska inte behöva stå till svars för mig.

Roligast blir ju din pragmatiska tolkning av att kläders könstillhörighet avgörs av vilken avdelning de hänger på - vilket jag helt kan köpa, men hur det går ihop med din egen uttalade syn att det är så viktigt med synlig och förutsägbar könstillhörighet begriper jag inte alls... Inte heller förstår jag hur deras relation till och skyldigheter gentemot framtida partners avgörs av deras klädval.

Men men, vi kan lugnt "agree to disagree" för min del, jag förstår verkligen inte...

• Jasmina E

Ja, det är väl bra om du tycker det är roligt

Men att du inte begriper får nog stå för dig då.

Fast jag inser förstås att mitt svar kanske var lite svårt att förstå eftersom jag inte vet hur jag ska forumlera det bättre. Tyvärr.

Svar på tråden Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?