• Jasmina E

Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?

Hej alla

Som rubriken lyder helt enkelt. Är det något som varit självklart er emellan eller har ni känt er manade att sitta ner och diskutera hur ni vill ha det med barnen?

Vore kul att höra hur ni andra resonerat

• Svar på tråden Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?
  • didis

Jasmina E skrev 2009-01-12 13:05:15 följande:

I hear you Men risken att min dotter kommer välja att leva med annan kvinna är mycket liten. Sonen likaså. Självklart är hon min älskade i vilket fall men hon skulle såra mig enormt om hon så gjorde.
    Jo, fler kvinnor lever i heterosexuella förhållanden än i homosexuella dito så chansen är större att även din ev dotter kommer göra det.

Men man kan göra sig hur många föreställningar som helst om hur ens barn skall bli - de flesta barn går mer eller mindre sin egen väg ändå.

Skulle inte du såra din dotter om du hade synpunkter på hennes val av livspartner, om hon väljer att leva med en kvinna?
  • Jasmina E

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:03:07 följande:

Nej, berätta. Byxor till exempel - kan jag som kvinna bära det? Eller blir jag för manlig då? Min mamma fick inte ha byxor i skolan på 60-talet, det skulle inte en fin flicka visa sig i...Om min manliga kollega har rosa skjorta på sig en dag medan jag har kostym och en topp i t ex brunt, kan man ta fel på vem som är man och kvinna då? (det händer nämligen rätt ofta) Han har handväska också (och flickvän, f ö). Om en tjejbebis har en helt slät grön skjorta (som jag köpte nyligen till en bebis i familjen) vet man då inte vilket kön barnet har? I Sverige ser man sällan män ha kjol eller klänning, men i andra länder är det inte helt ovanligt...
    Hahaha, du är rolig du

Nej men det är klart att vi klär oss i byxor och vill min son ha en rosa skjorta så visst, go for it. Även om jag personligen inte associerar rosa med en man, men whatever!

Poängen är att det måste synas vem som är man och vem som är kvinna. Skulle du acceptera din son i en klänning?
    I vilka länder är det vanligt menar du?

En man som använder handväska i ordets rätta bemärkelse utstrålar väl inte direkt manlighet.
  • Stardusty

Undrar detsamma! Anser du att homosexualitet är något hemskt?

Emmet99 skrev 2009-01-12 13:07:37 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-12 13:05:15 följande:
    Förlåt, men varför skulle du bli sårad om hon valde en kvinna? Vad har det med dig att göra isf?
  • Jasmina E
    nuskavi skrev 2009-01-12 13:03:28 följande:
    Okej, nu har jag inte läst hela tråden men jag vill ändå kommentera lite.. :)Visst kan man ha åsikter/kunskap om barn utan att vara förälder själv. Finns massor med superbra människor som jobbar med barn som inte själv har några. Sen är det ju också så att barn är individer så bara för att jag har ett eller fler barn så behöver ju det inte alls betyda att jag har någon större kunskap om någon annans barn för det. Menman har ju såklart en större inblick i vad det innebär att vara förälder. Men å andra sidan så har ju någon med pedagogisk utbildning en större inblick ur den synvinkeln. Och sen finns det ju faktiskt människor utan vare sig barn eller utbildning som ändå har en jädra koll!!! Nu tjorvade jag på lite här, men vad jag vill komma fram till är att alla har väl rätt till en åsikt och att man kan ha en bra och värdefull åsikt även om man inte är förldrer själv. MEN jag måste nog ändå säga att jag ändå är lättstött nog för att kunna tänka "jamen du har ju inga barn så vad vet du" om någon har åsikter om mitt föräldraskap. Varför jag ville kommentera detta var för att jag nyligen hade ett samtal med en av vårat barns dagisfröknar, då hon sa till mig att jag kanske borde börja jobba inom barnomsorgen. Jag sa då att jag har ju ingen utbildning, och hon i sin tur har inga barn. Det väckte en liten tanke bara..vem av oss är bäst lämpad? Oj,oj så djup man kan bli :) Alla har rätt till en åsikt och sen väljer man själv vem man vill lyssna på! Tack för mig!
    Nej men visst ställer du en bra fråga där! Vem är bäst lämpad?

Skulle tippa på den med utbildningen.
  • Jasmina E

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:04:00 följande:

Och jag som tjänar mer än min man just nu, är jag okvinnlig och fel uppfostrad då?
    Nej varför skulle du vara okvinnlig för det? Det har jag aldrig insinuerat

Däremot enligt min uppfatting ska du ha rätt att göra vad du vill med dina pengar eftesom din man borde försörja dig om han kan/vill.
  • Jasmina E
    Emmet99 skrev 2009-01-12 13:07:37 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-12 13:05:15 följande:Förlåt, men varför skulle du bli sårad om hon valde en kvinna? Vad har det med dig att göra isf?
    Min högst personliga önskan, men givetvis är det hennes liv/hennes val. Dont worry
  • anne på grönkulla

Varför måste det synas?

Jag kan tillägga att min kollega är superstraight och ruskigt vältränad men tycker det är opraktiskt att behöva ha så mycket skrot (nycklar, mobil, plånbok, etc) i fickorna, så han har infört handväska. Jag tycker det är ganska coolt (och manligt!) att stå för ett praktiskt behov man har, oavsett hur andra uppfattar accessoaren.

Jag har inga barn idag men hoppas att om jag nån gång får några att jag är stor nog att acceptera dem som de vill vara utan att lägga synpunkter som begränsar deras identitet - så ja om sonen vill ha klänning ser jag ingen anledning att hindra det!

Skotska män bär rutiga kjolar i sin nationaldräkt, traditionella män i Mellanöstern bär olika klänningsliknande plagg och buddhistmunkars kläder vet jag inte hur jag ska definiera i ett svenskt könsperspektiv...

Jasmina E skrev 2009-01-12 13:09:47 följande:

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:03:07 följande:
    Hahaha, du är rolig du Nej men det är klart att vi klär oss i byxor och vill min son ha en rosa skjorta så visst, go for it. Även om jag personligen inte associerar rosa med en man, men whatever!Poängen är att det måste synas vem som är man och vem som är kvinna. Skulle du acceptera din son i en klänning?I vilka länder är det vanligt menar du? En man som använder handväska i ordets rätta bemärkelse utstrålar väl inte direkt manlighet.
  • Jasmina E
    Stardusty skrev 2009-01-12 13:10:43 följande:
    Undrar detsamma! Anser du att homosexualitet är något hemskt?
    Avstår att svara på frågan Men nej, hemskt är det inte.
  • anne på grönkulla

Vi är jämställda individer som valt att leva ihop - jag har lika mycket skyldigheter mot honom som han har mot mig... - jag skulle aldrig drömma om att låta honom se på och ha sämre standard medan jag köper dyrt smink och märkeshandväskor för min lön tex. Min inkomst är en likvärdig del av vår familjs försörjning, inte mina nålpengar att leka med...

Jasmina E skrev 2009-01-12 13:12:50 följande:

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:04:00 följande:
    Nej varför skulle du vara okvinnlig för det? Det har jag aldrig insinuerat Däremot enligt min uppfatting ska du ha rätt att göra vad du vill med dina pengar eftesom din man borde försörja dig om han kan/vill.
  • Jasmina E

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:20:06 följande:

Varför måste det synas?Jag kan tillägga att min kollega är superstraight och ruskigt vältränad men tycker det är opraktiskt att behöva ha så mycket skrot (nycklar, mobil, plånbok, etc) i fickorna, så han har infört handväska. Jag tycker det är ganska coolt (och manligt!) att stå för ett praktiskt behov man har, oavsett hur andra uppfattar accessoaren.Jag har inga barn idag men hoppas att om jag nån gång får några att jag är stor nog att acceptera dem som de vill vara utan att lägga synpunkter som begränsar deras identitet - så ja om sonen vill ha klänning ser jag ingen anledning att hindra det!Skotska män bär rutiga kjolar i sin nationaldräkt, traditionella män i Mellanöstern bär olika klänningsliknande plagg och buddhistmunkars kläder vet jag inte hur jag ska definiera i ett svenskt könsperspektiv...Jasmina E skrev 2009-01-12 13:09:47 följande:
    Okej. Men handväska, vad menar du? Han bär den alltså i handen? Annars finns det ju mängder med väskor till män, typ axelremsväskor.

Att skottar bär kilt då och då är ju inte vad jag kallar kjol eller klänning eftersom det hamnar under kategorin traditionell nationalklädsel eller vad man nu ska säga.

I mellanöstern och arabländer m.m bär man inte "klänning" utan väldigt vida byxor. Kanske är det det du menade? Det får min son gärna ha om man vill
Svar på tråden Är ni överens om hur ni vill uppfostra era barn?