anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:03:07 följande:
Nej, berätta. Byxor till exempel - kan jag som kvinna bära det? Eller blir jag för manlig då? Min mamma fick inte ha byxor i skolan på 60-talet, det skulle inte en fin flicka visa sig i...Om min manliga kollega har rosa skjorta på sig en dag medan jag har kostym och en topp i t ex brunt, kan man ta fel på vem som är man och kvinna då? (det händer nämligen rätt ofta) Han har handväska också (och flickvän, f ö). Om en tjejbebis har en helt slät grön skjorta (som jag köpte nyligen till en bebis i familjen) vet man då inte vilket kön barnet har? I Sverige ser man sällan män ha kjol eller klänning, men i andra länder är det inte helt ovanligt...
Hahaha, du är rolig du
Nej men det är klart att vi klär oss i byxor och vill min son ha en rosa skjorta så visst, go for it. Även om jag personligen inte associerar rosa med en man, men whatever!
Poängen är att det måste synas vem som är man och vem som är kvinna. Skulle du acceptera din son i en klänning?
I vilka länder är det vanligt menar du?
En man som använder handväska i ordets rätta bemärkelse utstrålar väl inte direkt manlighet.