• Silva79

Bebis efter bröllopet!? Nr2

Denna tråden fanns en gång, hittade ingen ny... Finns det?

• Svar på tråden Bebis efter bröllopet!? Nr2
  • Godisråttan

ma får nog införskaffa lite vitamintabletter då jag inte äter fisk...Kanske bra att börja med redan innan. Hur går det för er andra?
    Har tänkt på detta att man går upp så djävulskt när man är gravid och att det sedan kan vara svårt att gå ner kilona.. tänkte man skulle vara i någotsånärform när man blir gravid och de första månaderna eller vad tror ni?

• Ankan80

jag har faktiskt också lite ångest för det där med vikten.
    Man hör ju de som går upp 20-30 kilo. Men det måste väl vara lite självförvållat.

Tror om man bara håller en sund kost och inte så mycket godis och kakor så går man nog snart ner det igen.

Vet inte vad som är "normalt" att gå upp.

Jag tränar regelbundet och planerar att göra det under graviditeten med, fast i lugnare verioner.
    Promenader, cykling och simning.

• Bröllop 2008

haha ja har också tänkt på det, jag har gått ner 12kg nu till bröllopet och sen kanske man ska gå upp allt igen men blir jag gravid så går jag gladeligen upp kilorna

• Godisråttan

Är mer rädd för att gå upp efter jag fött barnet att man ska ligga hemma och käka godis och fika med andra mammor dagarna i ända...Men amningen tar väl ganska många kalorier av det man äter eller?

• Bröllop 2008

Man får gå ihop ett gäng mammor och ta långa promenader och peppa varandra

• ingenjörsbruden
    Godisråttan skrev 2008-08-11 12:52:07 följande:
    Är mer rädd för att gå upp efter jag fött barnet att man ska ligga hemma och käka godis och fika med andra mammor dagarna i ända...Men amningen tar väl ganska många kalorier av det man äter eller?
    Äsch, det är väl då du är ute o promenerar med vagnen dagarna i ända?!

Men vikten ska man tänka på....det är så jobbigt att gå ner

Om man är kraftigt överviktig så har du försämrade chanser att bli gravid också, samt att din kropp då redan är rejält belastad o ska då dessutom bära på 15 kg till.

15 kg är tydligen en lagom viktökning vid graviditeten, bebis fostervatten o moderkaka.

Bröllop 2008....de kilona sätter sig ju inte på samma ställen iallafall!!
  • Bröllop 2008

ingenjörsbruden, haha nä det är sant

• ingenjörsbruden

De som varit gravida brukar säga att det är en så cool upplevelse att gå in o väga +20 o komma ut med bara +10-15!!!
    Poff...där var magen "borta" o du kan se tårna!!!

• Ankan80

Hehe...ja, det måste vara coolt.

Man ser en massa med magar nu och man blir allt lite sugen .

Min svägerska skall ha barn i januari, vilket betyder att vårt barn (om allt vill sig) får en jämnårig kusin

• ingenjörsbruden
    Ankan80 skrev 2008-08-11 13:36:59 följande:
    Hehe...ja, det måste vara coolt.Man ser en massa med magar nu och man blir allt lite sugen .Min svägerska skall ha barn i januari, vilket betyder att vårt barn (om allt vill sig) får en jämnårig kusin
    Ja sugen blir man!!!
    Har dessutom en massa små bebisar i familjen o bland kompisarna!!! Så söta!!!

Jag har tänkt gå igång snart o börja med mumomega tillsammans med min mivitotal. Käkar vanlig omega3 nu men det behövs visst lite mer till foster o så! Ska till gynläkaren i nästa vecka o snacka lite runt graviditet o pco. Kanske att vi behöver lite extra hjälp med pergotime eller så...
  • Bröllop 2008

Ja, jag tycker man ser stora magar överallt nu, det är inget som jag alls ens tänkt på tidigare..

• Österbotten

En fråga.... Om man blir gravid så vet man ju inte det dirrekt. Om man dricker alkohol under de första veckorna innan man vet om att man är gravid, kan det skada barnet?

• Silva79

Nej, barnet lever på gulesäcken fram till v 9, så det ska inte vara någon fara.
    www.babyboom.nu/guider/Graviditetskalender/v9.html Läs under "Barnet"...

Österbotten skrev 2008-08-14 20:18:11 följande:
    En fråga.... Om man blir gravid så vet man ju inte det dirrekt. Om man dricker alkohol under de första veckorna innan man vet om att man är gravid, kan det skada barnet?
  • soosse

bebisar ligger jätyteskyddat och tar ingen skada av det. finns bebisar som överlevt mammor i bilkrockar. Men dock bör man inte röka,dricka ellr ta dråger för 1 bebisen får abstinens 2 man ser ofta på utseendet att man rökt/missbrukat

Svar på tråden Bebis efter bröllopet!? Nr2