• Silva79

Bebis efter bröllopet!? Nr2

Denna tråden fanns en gång, hittade ingen ny... Finns det?

• Svar på tråden Bebis efter bröllopet!? Nr2
  • anniepannie00

Ja en pytte pytte liten bula.. jag visade den för min ena tärna igår och hon fnissade lite åt den..

Ninnispinnis skrev 2008-08-06 11:06:23 följande:
    Anniepannie, har du redan en bula?Grattis och lycka till!
  • Ninnispinnis

Hihi, vad härligt!

anniepannie00 skrev 2008-08-06 11:17:28 följande:
    Ja en pytte pytte liten bula.. jag visade den för min ena tärna igår och hon fnissade lite åt den..
  • Godisråttan

Varför ska man äta folsyra? Vad gör det? Jag får kanske köpa mitt val kvinna på apoteket då..

• Ankan80

"Folsyran är livsviktig under de tre första månaderna av din graviditet, för det är då fostrets nervsystem utvecklas. Därför rekommenderas gravida kvinnor att få i sig extra mycket folsyra under den perioden. Enligt livsmedelsverket och socialstyrelsen ska detta helst tillkomma genom maten. Det är alltid bra att äta rikligt med frukt, grönsaker och rotfrukter ur hälsosynpunkt. Om inte detta går kan du istället äta tillskott av tabletter. Fråga din barnmorska vilket som passar dig bäst.

Det är även bra att redan innan graviditeten börja äta extra folsyra. Då samlar din kropp på sig ett förråd av folsyra som du och bebisen sedan kan ta av."

Finns risk för t.ex. ryggmärgsbråck på barnet om man har brist på detta.

• Lillsnufflan
    sofjoa skrev 2008-08-06 10:59:09 följande:
    och det ska vara tillräckligt???Har haft folsyrabrist tidigare och ätit på recept, nu gör jag inte det längre..så då borde det räcka med receptfritt, folsyra som folsyra eller?
    Normalt sett behöver man inte äta tillskott alls. Det är bättre att tugga i sig frukt och grönsaker för då får man i sig en massa fibrer och andra nyttigheter man behöver mer av. Men om du haft folsyrebrist ska du kanske kolla med en barnmorska. Det skulle inte förvåna mig om det är samma medicin som den receptbelagda som också säljss receptfritt, men den är subventionerad om man har recept. Tillskott är säkert bra i alla fall.
  • ingenjörsbruden
    anniepannie00 skrev 2008-08-06 11:17:28 följande:
    Grattis!!! Va härligt!

Folsyra finns väldigt mkt i broccoli!! En fd arbetskamrat hade en broccoliperiod när hon helt plötsligt blev gravid....det blev tvillingar......samband?!

Tog ett extra kik på min mivitotal ang folsyra....rek daglig dos av mivitotal ger 200% RDI av folsyran.....sen är det frågan om det är RDI för kvinna eller man, men men är ganska säker på att jag får i mig tillräckligt!
    Men jag ska gå över till Mumomega i v36 (ca 2 mån innan sista p-pillret). Det ska vara det kompletta kosttillskottet vad gäller ALLT för havande o ammande kvinnor.

Förresten....var o lämnade blod innan semestern o fick svaret i går (har pco som märks på min förhöjda nivå av manligt könshormon=svårt att bli gravid ) o alla värden var normala!!!! *JIPPIE* Känns bra att veta att det förhoppningsvis inte blir alltför svårt att bli gravid!!!
  • Ninnispinnis

Hej ingenjörsbruden!

Vad skönt att dina värden var normala! Har hört talas om Mumomega, men vet inte riktigt vad det är. Kan du berätta mer? Tar ut min sista p-ring om 2 veckor...

• ingenjörsbruden
    Ninnispinnis skrev 2008-08-08 15:33:32 följande:
    Hej ingenjörsbruden! Vad skönt att dina värden var normala! Har hört talas om Mumomega, men vet inte riktigt vad det är. Kan du berätta mer? Tar ut min sista p-ring om 2 veckor...
    Ja du...jag läste broshyren för 2 veckor sen så jag kommer tyvärr inte ihåg allt... Det bästa med namnet är att det är sammansatt av Mum o Omega! Annars hade jag nog inte kommit ihåg namnet...

Hittade några länkar om mumomega:

www.vitaminvaruhuset.se/shop/&gclid=CN23jZGu_pQCFQtNtAodclp2Yw

www.naturmedel.org/sidor/mumomega.html
Svar på tråden Bebis efter bröllopet!? Nr2