• l i s a

Hur mycket sparar ni???

Liten undran till er som sparar till bröllop. Hur mycket sparar ni i månaden? Under hur lång tid? Egentligen vill jag fråga vad hushållets gemensamma inkomst/mån är också... fast det kan jag tro att många inte vill svara på

Jag undrar för att jag har sett en del trådar här där folk skriver att de sparar flera, flera 1000/mån. Jag begriper inte hur ni göör!???

Vi är väl inte rika direkt men vi har varsin lön på lite drygt 20 000, inga barn, lite lån (utom csn då som alltid svider!). Men vi är fördjävliga på att bränna pengar!!! :-O

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni???
  • _Ella_

Den är en fondförsäkring och heter Startkapital (skrev fel), www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,3711,00.html står det lite om den.

Den har som sagt gått väldigt bra för oss, vi har "tjänat" cirka 1/3 på vårt insatta belopp än så länge, så det är kul att se att man satt in en viss summa men att konto är värt flera tusenlappar mer.
    I denna formen skattar man visst pengarna varje år, så när man slutligen sedan vill ta ut pengarna så är de färdigskattade - man betalar alltså inget mer sedan.

Som sagt, Startkapital.

• Smurfan_JM

Vi sparar på "vanligt" sparkonto, men med en ränta på 1,5% blir det ganska många kronor extra, utan risker eller låsta pengar...

• abbes fruga

de var värt va alla är duktiga på att spara.. vi får ut 13 repk 15000
    jag sparar 500 på min fond varje månad på pensionskontot..
    har lån på bilen varje månad 2800 så har gubben lån på motorcykeln. men vi bor billigt.. vi gör nog av med 2000-2500 o matkostnat för två men de varjerar månad till månad..

hur mycke vi behöver spara till bröllopet vet vi inte än eftersom vi inte sagt nåt *S*
    men jag räknar med att betala kläder och skor själv iaf

• Yiin

Hmm...är sååå glad över att jag och min sambo ska gifta oss. Tills jag läste här :)
    Folk sparar (och har sparat) pengar i år till sima bröllop. Och sparar allt från 1000 till 6000 kr varje månad.
    vi har tre barn och är båda arbetslösa just nu så vi kan om vi har tur spara 200 kr varje månad.
    Så har vi tur kanske vi kan gifta oss om 20 år....
    varför ska det vara så dyrt....*snyft*
    Men jag antar att nått bröllop i augusti blir det kanske inte.

• l i s a

Yiin! Joo för 17! Det är ju trots allt inte vigseln som kostar... Med kuvertavgift, billig/gratis lokal och nära&käras hjälp kommer ni långt! Jag tror man ska akta sig för att fastna allt för mycket vid vad "folk här" säger att de lägger ut. Jag är inte säker på att BTbefolkningen är representativ för brudpar i sverige

• sherlock

Vi har tillsammans ca 42.000 skr efter skatt, bor visserligen i England så betalar inte sky-höga skatter. Dessvärre har vi hör hyra istället.

Vi sparar 15.000 skr per månad till vårt bröllop. Innan vi började planera bröllopet så sparade vi lika mycket varje månad för att få ihop till handpening på ett hus. Vi har det bra ändå men går inte ut och äter så ofta. Myser hemma istället. Har vant mig med att inte blåsa pengarna på onödiga saker. På så sätt får vi ju ett hus och en minnesvärd bröllops dag.

Vi har inget jätte bröllop planerat utan det är smekmånaden som kostar skjortan

• Hanna Aug5

Både jag och min M2B pluggar och lever på studiebidraget.
    Sammanlagt ca 13800/mån.
    Vi sparar 3000/mån.
    Det svider lite, men förhoppningsvis kommer det finnas lite över efter bröllopet så vi kan unna oss saker då.
    Det är något vi kan leva med.

• Hanna Aug5

... och så ska vi laga all mat själva... får lite ekonomisk hjälp av mor och far... Det kommer nog inte kosta mer än 30 000 för oss trots att vi har ca 140 gäster.

• GrisRosa

Puffar på denna "underbara" tråd, hoppas att den aldrig stängs . Man blir så himla sporrad att spara och hålla lite hårdare i sina pengar!! Tycker ALLA e jätte duktiga!!!

Själv e det än sålänge mest jag som drömmer, så jag spara 200/mån plus lite här och där.

• sommar2000

Vi har sparat 6000:- kr i månaden i 10 månader .Vi sparade så att vi skulle kunna åka på smekmånad.Smekmånaden är ju trots allt det jag ser mest fram emot....förutom att vi säger JA till varandra =)

• 79a

HannaAug5: Låter som att ni kommer undan billigt. Har ni tänkt ha buffé eller hur har ni tänkt eftersom ni blir så pass många.

• Qozze

Vi har precis börjat spara och räknar med att kunna spara åtminstone 2000-3000 per månad (kanske mer vissa månader) tills det är dags vintern 2008...

• Ms N

Vi sparar inte en sketen spann. Vi har tur som har pengarna pa banken, da vi kom pa tre manader innan att vi skulle gifta oss.

• Dittany

när vi sparade lade vi undan hela min lön och levde endast på min makes pengar! han kunde då få ut runt 15 000 och jag runt 8-9000. låga fasta utgifter är ledordet!

Svar på tråden Hur mycket sparar ni???