• l i s a

Hur mycket sparar ni???

Liten undran till er som sparar till bröllop. Hur mycket sparar ni i månaden? Under hur lång tid? Egentligen vill jag fråga vad hushållets gemensamma inkomst/mån är också... fast det kan jag tro att många inte vill svara på

Jag undrar för att jag har sett en del trådar här där folk skriver att de sparar flera, flera 1000/mån. Jag begriper inte hur ni göör!???

Vi är väl inte rika direkt men vi har varsin lön på lite drygt 20 000, inga barn, lite lån (utom csn då som alltid svider!). Men vi är fördjävliga på att bränna pengar!!! :-O

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni???
  • Miafina

Pippi - Hur trångt bor ni ?
    (vi gjorde också det innan vi flyttade så därför jag är nyfis =) )

• Pippi Pelikan

vi delar en etta med kokvrå på ca 30 kvm.

• _Ella_

Vi sparar minst 5000 kr i månaden, men sparas i "allmänt sparande" men en stor del kommer att gå till bröllopet. Vi har tillsammans ut ungefär 25000-30000 kr i månaden efter skatt, hyra och andra räkningar på max 7000-8000 kr (bilen, billigt boende - 2 rom, ingen fast telefon - bara mobiler, inga barn osv) så vi har en ganska mycket kvar efter räkningarna att "slösa". Vi har lite undanlagt redan, men det kommer ju bli en hel del om vår ekonomi förblir som den är.

Vår bröllopsbudget kommer att ligga på runt 100 000 kr, och jag vet att vi kommer få cirka 1/3 i "bidrag" av föräldrar och mina morföräldrar, resten kommer ur egen ficka, och på den tiden som åtestår till vårt bröllop så kommer vi nog lyckas att samla ihop det som återstår.

• jocelyn

Intressant tråd...

Jag tycker berättelserna bekräftar vad jag länge misstänkt; att pengar fungerar som resväskor ungefär. Man packar tills den är full resp. spenderar tills de är slut.

Det verkar inte spela någon roll hur mkt eller lite man tjänar, pengarna går åt ändå. Har man endast CSN som inkomst är det kanske enklare att få en överblick av ekonomin, det finns ju så lite att börja med. Därmed inte sagt att jag inte förstår hur man kan "råka" göra av med 22 000 kr/mån. Det går ju alltid att hitta något man vill/behöver köpa...

Jag tror ändå att alla kan spara. Som "mitt hjärta är hemma" skriver så är småsparande inte något att fnysa åt. Jag har också lyckats spara en "väsentlig summa" genom småsparande, så det bevisar ju att det visst ger resultat.

• Miafina

Pippi - Det vet vi hur det är.. Vi bodde på 29 kvm med kokvrå, tills vi hittade större och i rätt prisklass förra hösten.... =)

Det enda som man saknar är den billiga hyran som tidigare låg på 1200 spänn i månaden =)

Men jovisst blir det så att har man bara csn, ja då vet man ju med sig att man inte direkt kan göra ngt utsvävningar... Man kan väl göra fler om man inte sparar, men jag skulle inte påstå att även om man inte sparade utan satte sprätt på hela 13900 spänn eller vad det är så är det inte direkt utsvävningar =)
    Vi insåg att vi båda behövde 100% lån för att kunna "spara", tidigare hade han bara 75%... Men det är ju lättare att låna pengarna så än på vanligt vis så =)

• Blivande Fru Stålhandske

Om vi ska snacka småsparande har jag detta exempel:

Jag och min sambo brukade alltid klaga på all a mynt som tynger ner plånboken, så då kom vi pa att vi skulle samla alla mynt vi fick i en stor skål hemma.
    Vi sparade i skålen i kanske ett drygt halvår, och häromveckan växlade jag in över fyratusen på banken.
    Så många bäckar små, som man säger..

• Pumpkin

Blivande Fru Stålhandske

Precis vad vi börjat med

• Banny

Vi drar in ca 63k före skatt (knappt 40k efter) och sparar ca 15k per månad. Sedan vi började jobba för 5 år sedan har vi sparat ihop ca 800k. Inga pengar från arv eller liknande utan bara hårt arbete och avsaknad av avundsjuka. Snälla ni, inse att folk som har deg har det för att de gör bra grejer. Fundera på hur sverige skulle se ut om folk lagt ner lika mycket energi på sina arbeten som de lägger på avundsjuka.

• Ancher

Banny
    Jag har precis läst igenom hela tråden och jag har inte märkt av någon avundsjuka här.

Angående småsparande: Våra myntburkar "betalade" våra förlovningsringar! :)

• Miafina

Banny - Jag håller med Ancher, jag har inte märkt av någon avundsjuka här.....

Självklart tänker man väl att "tänk om jag också hade lika mkt pengar som...xxx"... MEn betyder det att man är avundsjuk ?
    Jag skulle givetvis vilja ha lika mkt pengar som dig tex, men jag missunnar dig absolut inte att ha pengar, och jag tycker inte heller att det är ett dugg märkligt att det är som det är, ni jobbar, vi är studenter....
    Jag ser fortfarande inte avundsjukan...
    Är jag avundsjuk på en person för dens, pengar bara för att ngn har sådana snygga jeans som jag också skulle vilja ha ?

Avundsjuka för mig är när man blir "missundsam" gentemot någon annan.. inte när man konstarerar att någon har saker som man själv vill ha.....

Men helt ärligt så tycker jag att om du stör dig på att vi här på denna tråd är så avundsjuka på dem med pengar (som du tex), då kanske du gör bäst att inte läsa tråden, så du behöver störa dig på det.... Eftersom ingen annan här (verkar det som) uppfattar denna avundsjuka...

Förslag från min sida, inget illa ment!

Svar på tråden Hur mycket sparar ni???