• l i s a

Hur mycket sparar ni???

Liten undran till er som sparar till bröllop. Hur mycket sparar ni i månaden? Under hur lång tid? Egentligen vill jag fråga vad hushållets gemensamma inkomst/mån är också... fast det kan jag tro att många inte vill svara på

Jag undrar för att jag har sett en del trådar här där folk skriver att de sparar flera, flera 1000/mån. Jag begriper inte hur ni göör!???

Vi är väl inte rika direkt men vi har varsin lön på lite drygt 20 000, inga barn, lite lån (utom csn då som alltid svider!). Men vi är fördjävliga på att bränna pengar!!! :-O

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni???
  • Kotte

Jag e riktigt duktig på att låta pengarna rinna genom fingrarna... Visste inte heller hur flera tusen bara kunde vara borta när månaden var slut, så jag bestämde mig för att ha en liten bok där jag skrev in alla pengar som kom in och som gick ut. Köpte jag ett tuggumi för en femma så skrev jag in det. Gjorde detta i över ett år. Efter någon månad så kund jag räkna ut hur mycket som gick till vad. Allt smått som inte direkt kostar något när man köper det blir till stora summor i slutet av månaden. Ungefär som IKEA; där allt kostar "nästan inget" tills man kommer till kassan ;)

• Halta Lotta

Vi har ca 30.000 i gemensam inkomst efter skatt. Räkningarna och alla lånen går på 15-16-tusen. Sparar 10, och resten går till mat och jobbresor.

• l i s a

Det är lugnt MsNordqvist! Jag vet precis vilken typ av chocktillstånd du är i! Det är heemskt! Men jag kan faktiskt trösta med att vi fick betydligt bättre koll ganska snart efter att vi räknat igenom så som ni gjorde igår

Himla trevligt att läsa allt det ni skriver! Tacktack! Det ger ett bra perspektiv att se hur folk hanterar ekonomi och hur mycket de klarar att leva på varje månad. Det är kanonbra för mig för att se att det _går_ att spara betydligt mycket mer än vi gör i dagsläget... om det inte bara var så himla trevligt att äta ute

För tillfället sparar vi 2000 kr i månaden "allmänt" (till bröllop har vi inte börjat spara specifikt än).

• onsdag i oktober

Jag är annu en som inte har en aning om var våra pengar tar vägen. Vi har tillsammans ca 38 000 kronor efter skatt. Hyra på 7500 kr.
    Övriga räkningar på ca 4500 (bensin, fack, busskort, telefon osv). Veckohandlar mat ca 4000 kr/2 personer. Borde alltså ha 22 000 över till annat + sparande men lyckas alltid ta slut på alla pengarna varje månad. Gud vad sjukt det låter. Vi borde nog också sätta oss ner och strukturera våra inköp och sparande.

• Smurfan_JM

Ett tips för att ha koll på vad man faktiskt köper är ju att ordna med budget --> bokföring och att se till att verkligen ta med ALLT i den... Har funkat utmärkt för mig sedan jag började gymnasiet...

• Fea

Vi tjänar tillsammans 62 000 (före skatt). Jag tycker inte att vi sparar särskilt mycket, 3000 per månad till semester och 3-4000 övrigt. Men de pengarna dras automatiskt från kontot den 26:e varje månad till konton som inte har VISA-kort. Vi har flera olika sparkonton också, för olika ändamål. Då blir det ännu lättare att inte ta av dem för att istället för att det bara är pengar som står där så är det en planerad semesterresa eller en soffa eller att kunna betala av sitt studielån helt.

För mig är detta en lagom nivå, men visst skulle jag kunna spara mycket mer. Jag fikar för kanske 1000 kr/månad. Jag köper kläder för 2000-3000 kr/månad. Min frisör kostar 500 kr. Jag kollar aldrig på prislappar när jag handlar mat. Men jag gillar att ha det så, så det är OK att vi inte sparar mer.

• Davina

Det är väl precis som flera redan har sagt att det inte beror enbart på vad man tjänar utan på vad man har för utgifter också.

Vi har både hus, bil och två barn så det blir en hel del i bara omkostnader. Det är inte alls ovanligt för oss att har räkningar på över 20 000kr sammalagt i månaden. Då har man inte så mycket kvar att spara av till bröllopet direkt...

Man lever ju efter sina tillgångar.

Vi sparar just nu mellan 2000-4000kr i månaden, beroende på vad vi har råd med.

• Pippi Pelikan

Jag får ut 2500/mån och han ca 10 ggr mer. Jag brukar ändå lyckas lägga undan mer än han. Jag tror stenhårt på att den som är van att ha ont om pengar är bättre på att gnida. När man sedan kommer ut i arbetslivet och får en noraml lön känner man sig jätterik i jämförelse med csn och slänger pengar på både det ena och det andra.

Billigt boende är a och o för ekonomin. Vi bor hutlöst trångt, men billigt.

• JeckaH

Det är tufft, men vi lägger undan 4500:- varje månad. Det är på bekostnad av kläder och annat roligt under en tid. Men det kommer att bli en kanonsommar!!!! Först bröllopet, sen Tobago! Jag längtar :)!

• okt2006

JeckaH: här kommer en kommentar som är super-OT men snälla döda mig inte för det... Tobago är paradiset på jorden! Bra val!!

Svar på tråden Hur mycket sparar ni???