• l i s a

Hur mycket sparar ni???

Liten undran till er som sparar till bröllop. Hur mycket sparar ni i månaden? Under hur lång tid? Egentligen vill jag fråga vad hushållets gemensamma inkomst/mån är också... fast det kan jag tro att många inte vill svara på

Jag undrar för att jag har sett en del trådar här där folk skriver att de sparar flera, flera 1000/mån. Jag begriper inte hur ni göör!???

Vi är väl inte rika direkt men vi har varsin lön på lite drygt 20 000, inga barn, lite lån (utom csn då som alltid svider!). Men vi är fördjävliga på att bränna pengar!!! :-O

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni???
  • Blivande Fru Stålhandske

Vi sparar inte till bröllop just nu, men har sparat i lite mer än ett halvår till en flytt. Vi har en gemensam inkomst på ca 38000, och då har vi sparat ca 10000 i månaden ihop, och då är det enda vi har snålat på annat än kläder och dyra saker. Vi har fortfarande gått ut på middag, på bio osv.

• Pumpkin

_Cinderella_

Haha, vårt barackmotto på gymnasiet var "Allt går med vilja, våld och vaselin" (Bodde på internatskola, därav barack)

• Pumpkin

Blivande Fru Stålhandske

Om man får fråga, är det före eller efter skatt?

TS-

Ni kanske borde se över era "needs" och "wants" och försöka särskilja dessa. Pengar går till mycket onödigt när man inte har koll. Dessutom kan det vara en bra ide att sätta över de pengar som man har tänkt att spara på ett specifikt konto direkt när lönen kommer eller räkningarna är betalda, för sitter de t.ex på VISA kortet, är det lätt att det går åt. Sen om det verkligen kniper någon månad kan man ta de pengar man behöver från sparkontot.

Bara lite tips!

• Smurfan_JM

L i s a:
    Våra månadskostnader ligger på
    Hyra: 4408:-
    El: ca. 100:-
    Fast tfn: 59+samtal (inga sådana än, men kanske totalt en hundring senare)
    Mobil: 100:- var
    Internet: 175:-
    Mat: ca 1500:- (plus ngt ute ibland)
    Skollunch: 300:-
    Hushåll&Hygien:

Msnordkvist:

Före! Absolut före. Hade det varit efter skatt hade jag varit lYCKLIG, LYCKLIG!

• Brud 2006

MsNordqvist: han tjänar ca 35 000 kr i månaden, vi använder inte bilen mer än ett par ggr i veckan (typ handla och åka till träningen), men nu är vi hårda, det blir ju ingen onödig shopping direkt! De 2000 kr vi har vardera går till klippning, lunch ute, busskort (SL), fika etc. Vi äter för ca 2500 kr tillsammans per månad. Vad vår lägenhet kostar per månad vet inte jag riktigt *skäms*, han har lön så han brukar betala räkningarna. Vi har kommit fram till att vi kommer ha snuskigt mycket pengar (ur vår synvinkel) efter bröllopet plus att jag kommer att börja jobba nu!

• Pumpkin

Brud 2006

Ja det låter verkligen som ni kommer att ha snuskigt mycket pengar efter bröllopet

• Miafina

Just det skall tillägga (lisa) - Vi sätter oss den 25 varje månad och kollar över vad som behövs, och sätter sedan över allt som inte är kalkylerat direkt till ett sparkonto.... Skulle det krisa med ngt så kan man ju gå och ta därifrån, men inte för en "skitsak", utan bara om det är ngt viktigt som tillkommer, eller ngt som man inte kan låta bli att betala...

Känns riktigt illa att gå till sparkontot, så det gör man (eller iaf inte vi) i första taget =)

• Mopedvin

Ni som "bara" sparar 1000:- i mån till bröllopet, tar ni lån eller hur gör ni? Får av föräldrar?

Svar på tråden Hur mycket sparar ni???