• l i s a

Hur mycket sparar ni???

Liten undran till er som sparar till bröllop. Hur mycket sparar ni i månaden? Under hur lång tid? Egentligen vill jag fråga vad hushållets gemensamma inkomst/mån är också... fast det kan jag tro att många inte vill svara på

Jag undrar för att jag har sett en del trådar här där folk skriver att de sparar flera, flera 1000/mån. Jag begriper inte hur ni göör!???

Vi är väl inte rika direkt men vi har varsin lön på lite drygt 20 000, inga barn, lite lån (utom csn då som alltid svider!). Men vi är fördjävliga på att bränna pengar!!! :-O

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni???
  • AnnSofie 3/6-06

Vi får tillsammans ca 15 000 i månaden. Har två barn. Lägger undan 4-6000 i månaden och har sparat i ca 1 år.

• Ninn

Hej!
    Visst är det så att sparande är en del av en livsstil. Vissa är mer uppmärksamma på vart pengarna går än andra. Min bror och jag är totalt olika och har alltid varit. Jag sparade alltid mina födelsedagspengar medan han spenderade sina. När vi var 19år hade jag 60k på banken och han inget!

Min sambo och jag får ut 20 000 tillsammans/mån och sparar ca 5500 plus att vi sparar hela barnbidraget i fonder till vår dotter. Vi bor dock billigt 3500 i hyra och behöver inte använda bilen till jobbet. Sen så röker vi inte och går inte på krogen. Fast vi unnar oss allt vi vill :)

• Lady Stardust

Vi har ca 30´ efter skatt och lägger undan ca 10-12´/månaden, dock ej bara för bröllop eftersom vi kommer att välja ett nästintill gratis bröllop . Tycker inte vi lever särskilt snålt ändå. Äter rätt ofta ute båda två och handlar lite vad vi känner för..

• lysmasken

Vi sparar 4000:- tillsammans i månaden, och det är alldeles lagom! Har märkt att det går ganska bra att spara utan att behöva leva snålt. Det gäller bara att styra upp ekonomin lite. Det gjorde vi och kom fram till att efter allt nödvändigt, mat, hyra, räkningar, lån osv så har vi det ganska gott ställt och kan spara ihop till vårt drömbröllop, som vi tidigare trodde var omöjligt!

• lysmasken

_Ella_ är det säkert att fonden heter just sparkapital? Letade lite efter den men hittade inget!? Är det jag som inte letar tillräckligt? Tänkte kanske parkera pengarna i nån fond, istället för ett vanligt e-sparkonto.

Någon som annars har bra tips på en BRA fond som ger ok avkastning?

• halstabletten

Vi sparar ca 1000 kr /månaden, men jag pluggar utan att ta lån och killen amorterar rätt hårt på sin bil.

Vi har bestämt att inte lägga _alla_ våra pengar mot bröllopet, man måste få leva lite också. Men jag kommer tex att önska mig pengar när jag fyller år i år istället för en massa "krafs", så kan jag lägga det mot bröllopet också.

• annwi

Törvan
    Vi sparar i handelsbanken, Nordiska småbolag. Hög risk men bra avkastning. Ett tips är att besöka din bank för att få rådgivning.

• luv

Vi sparar i något som heter lux-fond/swedish short term asset. Ska ge bra ränta! Handelsbanken har vi!

• Paulinas

Hjälp, vad folk är duktiga på att spara! Många verkar leva på ca 1000-1500:- var i "fickpengar" i månaden, vi klarar oss inte på under vars 4000:- till fikor, kläder, presenter... vad gör vi för fel?! :)

Skämt åt sido, vi spara 2000:- i fonder, plus ca 5000-7000 till bröllopet. Känns rimligt.

• Emma1986

Vi har sparat tillsammans ca 4000:- (ibland mindre ibland mer) i månaden i ca 10 månader. Vi gifter oss i sommar.

Svar på tråden Hur mycket sparar ni???