• l i s a

Hur mycket sparar ni???

Liten undran till er som sparar till bröllop. Hur mycket sparar ni i månaden? Under hur lång tid? Egentligen vill jag fråga vad hushållets gemensamma inkomst/mån är också... fast det kan jag tro att många inte vill svara på

Jag undrar för att jag har sett en del trådar här där folk skriver att de sparar flera, flera 1000/mån. Jag begriper inte hur ni göör!???

Vi är väl inte rika direkt men vi har varsin lön på lite drygt 20 000, inga barn, lite lån (utom csn då som alltid svider!). Men vi är fördjävliga på att bränna pengar!!! :-O

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni???
  • lolabe

Banny - det var ju duktigt av er att ha sparat ihop så mycket pengar. Vi tjänar mer än så men har ändå inte lyckats spara, hehe... Men håller med ovanstående två inlägg, har inte märkt att folk här skulle vara avundsjuka på folk som har lyckats spara ihop pengar?

• Banny

Sorry.. mitt snack om avundsjuka syftade inte på tråden (håller dock med om att det lät så) utan på svenskar i allmänhet.

• Miafina

Banny - Det låter bra...
    Jo det kan man nog hålla med dig om.. Var just att det lät som att det var på tråden som det förekom, och det har jag helt missat... =)

• Linslus

Banny: vänder mig bara mot EN sak du skrev: "inse att folk som har deg har det för att de gör bra grejer"

definiera gärna "bra grejer" gentemot en som jag som tjänar 20/månad & anser mig göra bra "grejjer" då jag arbetar inom vården

• Miafina

Linslus - Just den saken tog jag upp med min sambo också.. Och han tyckte direkt att självklart så gör inte lärare och vårdpersonal bra saker .... ;)
    Helt klart med stor portion ironi =)

Men Banny har ju redan erkänt att sättet att uttrycka sig var lite "klumpigt" (eller om det nu bara var syftningsfel) så för min del så kommer jag att glömma/lämna det.

• l i s a

Jag hade ett samtal med min fästman igår och vi kom fram till att vi ska börja spara i alla fall 4000 i månaden fr.o.m. nu! Tack vare er fick jag en massa tankar om vad vi kan spara in på och vad man faktiskt kan leva på (och utan.. hehe)

När vi ändå har en trevlig tråd på gång där vi kan prata ekonomiska frågor utan avundsjuka kanske jag kan få lite råd om hur man "förvarar" sina sparpengar? Har ni era bröllopspengar på ett vanligt sparkonto eller? Och ni som sparat lite varje månad och fått till fina summor, hur har ni sparat? Jag kan nada om fonder, räntefonder etc. etc. och har för ett litet tag sedan fått in en summa efter en lägenhetsförsäljning som behöver placeras... Men sen är det ju sparade i allmänhet också, och så sparandet till bröllop. Så shoot!

• Sagan

Hej!

Jag tycker det är svårt att planera hur mycket man ska spara varje månad, ibland blir det mer och iblnad mindre. Jag sätter in de pengar som ev blir över varje månad på ett sparkonto. Vi har även försökt sprida kostnaderna lite och köpa saker till bröllopet lite då och då, istället för att vänta till sista månaden. Det känns inte som om man gör av med så mycket pengar då.... Otroligt vad bra man är på att lura sig själv när det kommer till pengar!!

• JlovesM

Är det ett långsiktigt sparande, där du inte riskerar att behöva ta ut pengarna hastigt och mindre lustigt så är ofta aktiefonder ett bra alternativ (historiskt sett). Ifall du vill ha en "halvhög" risk och därmed oftast en lägre avkastning är en blandfond där man satsar på både aktier och räntebärande papper en bra idé (jag har en fond där jag sparat ca 18000, men som är värd över 22000 om jag säljer mina andelar idag och den är en blandfond). Sen ska man ju helst alltid ha en buffert för oförutsedda utgifter, och den ska ju finnas lättillgänglig och vara utan uttagsutgifter. T ex ett e-sparkonto eller så...

Sen finns det ju de som investerar genom att köpa lägenheter och hyra ut osv, men det är ju lite större risker förknippade med det, man vet ju aldrig vad som händer i fastighetsbranschen och med bostadsutvecklinge....

Lycka Till!

(Jag blev för övrigt oxå väldigt inspirerad av den här tråden och kommer oxå att se över vår ekonomi... tack BT och alla ni som skriver här )

• _Ella_

Vi sparar våra pengar i en fond, sparkapital heter den, hos Fsb. När vi började spara där så var inte syftet att sparandet skulle gå till bröllopet men eftersom vi tjänat mycket på att ha pengarna där (summan har växt ordentligt) så fortsätter vi att spara där. De har ju ett bregränsat antal uttag så när det kommer att närma sig betalningsdax så flyttar vi över pengarna till ett annat konto.

• Bonanza

Vi sparar kanske 1-2000 i månaden. Vi har väl kanske 16000 tillsammans. Csn + föräldrapenning + barnbidrag. Inte så mycket med andra ord. Fast vi ska ta av mina fonder till bröllopet också.

Svar på tråden Hur mycket sparar ni???