• l i s a

Hur mycket sparar ni???

Liten undran till er som sparar till bröllop. Hur mycket sparar ni i månaden? Under hur lång tid? Egentligen vill jag fråga vad hushållets gemensamma inkomst/mån är också... fast det kan jag tro att många inte vill svara på

Jag undrar för att jag har sett en del trådar här där folk skriver att de sparar flera, flera 1000/mån. Jag begriper inte hur ni göör!???

Vi är väl inte rika direkt men vi har varsin lön på lite drygt 20 000, inga barn, lite lån (utom csn då som alltid svider!). Men vi är fördjävliga på att bränna pengar!!! :-O

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni???
  • aktuelle

Miafina : låter som vår strategi, det svider alltid lite extra när man måste ta från sparkontot..och det ska det göra :)

• aktuelle

kattkatt : sparat länge, billigt bröllop, gör mycket själv, bidrag från föräldrar osv osv :)

• Pumpkin

kattkatt

Gör mycket själva, kommer att spara mer och mer (ska jobba minst ett år nu = mer pengar), kommer antagligen få lite från föräldraparen + att vi ska sälja vår lägenhet om 1-2 år och en del av dom pengarna kommer att gå till bröllopet.

• Miafina

aktuelle - Ja som attan svider det....

Det lustiga är att jag har tidigare varit rätt oförsiktigt (inte helt vårdslös) med pengar, och de har liksom runnit mellan fingrarna, när de finns tillgängliga... Nu mer så kan det tom hända att jag har ngn hundring kvar i slutet på månaden, för att jag har hållt mkt hårdare i pengarna, eftersom det ser så lite ut... =)

Nu hamnar jag OT här men det som känns skit är att om vi inte får sommarjobb (eller får det och lönen kommer först i augusti) så kommer allt vi sparat hittills att gå upp i rök för att leva över sommaren....
    SÅ därför känns det lite extra skönt att se dem på kontot och iaf veta att om det krisar under sommaren så överlever vi iaf... Att man sedan får börja om att spara är en annan sak... =/

Beklagar att jag hamnade OT, jag är bra på babbla på när jag sätter igång =/

• jezzie79

Ja vi tjänar normalt 20000 var innan skatt men nu är jag hemma med barn så då har vi ju mindre att leva på och vi sparar 2000:-/mån tillsammans just till bröllopet. Sen försöker vi spara mer till andra saker men det beror lite på hur mycket pengar som finns kvar.

• 26maj2007

vi har ca 40000 tillsamman i nikomst. just nu går jag hemma och är mammaledig så för tillfället är det lägre. vi spara 4000:- i månade till bröllop. vi ska få i hop 60000:- totalt.

sen har vi vanligt sparande ca 5000:- i månaden.

kan tillägga att vi har villa på 190 kvadratmeter och två barn på 3år och 1år.
    Då har vi ändå pengar över varje månad.

• aug 06

Vi lägger undan ca 2000 eller mer varje månad och vi är inte hög lönade nån utav oss + att vi då har 2 barn men vi bor då ganska billigt så det gör mycket. Vi har räknat ut att vi sparar ca 50 000 var så 100 000 har vi då tillsammans på ett år inte precis så mycket men på ett ungefär.

• jezzie79

tiger72, är den summan efter skatt? annars måste ni vara väldigt ekonomiska. vi skulle inte kunna spara så mycket och då har vi bara ett barn och bostadsrätt. kanske vi kan tänka om med några utgifter...

• DoktorD

Vi får ut ca 36 - 38 000 efter skatt. Hyra, CSN och div andra räkningar brukar ligga på ca 8 -10 000.

Sparar 6 000 i månaden i 7 månader = 42 000 till fest och div andra kostnader. Festen blir catrad middag på lokal för ca 60 gäster, fri bar, stor tårta, presenter till gästerna och div andra överraskningar.

Kläder och ringar har vi köpt utanför budget (annars hade den sett så stor ut ) och resan är i stort sett betald.

Helt överkomligt tycker vi som inte tar emot några bidrag från föräldrar och inte heller har planerat i evigheter. Man kan gifta sig utan att stressa ihjäl sig även i Stockholm!

• 26maj2007

nej det är innan skatt. vi är ekonomiska .

vi har bara lån på hus och bil och de amorteringarna ligger med i räkningarna.

tar aldrig lån för att köpa något. Utan sparar alltid till det vi vill ha.

redan som små var våra föräldrar noga med att lära oss. att vill man ha någt får man spara för att kunna få det.

Svar på tråden Hur mycket sparar ni???