• l i s a

Hur mycket sparar ni???

Liten undran till er som sparar till bröllop. Hur mycket sparar ni i månaden? Under hur lång tid? Egentligen vill jag fråga vad hushållets gemensamma inkomst/mån är också... fast det kan jag tro att många inte vill svara på

Jag undrar för att jag har sett en del trådar här där folk skriver att de sparar flera, flera 1000/mån. Jag begriper inte hur ni göör!???

Vi är väl inte rika direkt men vi har varsin lön på lite drygt 20 000, inga barn, lite lån (utom csn då som alltid svider!). Men vi är fördjävliga på att bränna pengar!!! :-O

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni???
  • jezzie79

Måste nog ta och gå igenom vår ekonomi, vi har ett väldigt litet lån på br typ 90000:- och knappt nåt lån på bilen, jag har csn lån iofs men vad gör vi med pengarna?? Jag tycker vi är ekonomiska, jag gör egen barnmat, köper inga leksaker, vi storhandlar använder inte direkt märkeskläder, möbler från ikea osv. Vi är precis som er, skulle aldrig låna för en tv eller möbler t.ex. Förlåt att detta blev lite utanför ämnet men jag måste gå igenom vår ekonomi, eftersom att vi siktar på att köpa hus =)

• Freddans fröken

Eh, jag vet inte om jag törs säga vad vi tjänar före skatt... Men det är liksom lite _mer_ än övriga inlägg.

Dock anpassar man lätt munnen efter matsäcken. Dvs, när man tjänar mer så bor man ofta lite dyrare osv...

Dock kan vi spara mycket utan att gneta och vi är väl medvetna om att vi är lyckligt lottade.

Vi har ingen exakt summa/månad som vi sparar till bröllopet. Jag tror att vi redan har sparat färdigt.

• Pumpkin

Freddans fröken

Klart du vågar! Men du behöver ju inte om du inte vill

• Miafina

Fröken - Det är bara att gratulera =)
    Det måste kännas skönt att ha sparandet avklarat... Och personligen tycker jag inte att man skall skämmas om man har en hög lön.. Man förtjänar den troligen... =)

Därmed inte sagt att lågavlönade inte förtjänar bättre lön (så ingen behöver tro att jag menar ngt sånt)

Och självklart mättar man mun efter matsäcken.. den som säger att den inte gör det, den är antingen väldigt diciplinerad eller ljuger - tror jag =)
    För att spara till bröllopet är ju inte att "hålla" på pengarna mer än tillfälligt, för man spenderar dem vid ett visst tillfälle på en viss sak =)

• Mrs Austin

Vi har haft valdiga problem med att spara till brollopet. Blir latt att pengarna springer ivag pa helt onodiga saker. Plus att vi precis flyttade o var tvungna att kopa allt nytt till lagenheten..suck!!!

Nu har vi iallfall borjat spara ordentligt till brollopen (ska ha tva...) Vi gor helt enkelt sa att vi sparar min lon (drygt 20000) o lever pa hans lon. Funkar helt ok, aven om vi far dra ut pa lite onodiga utgifter som det latt blir om man inte tanker efter. (lunch ute, middagar, utekvallar, osv...)

• lolabe

Hahaha, samma här freddans fröken! Vi sparar ingen särskild summa utan det som blir över varje månad. Men som sagt, man rättar munnen efter matsäcken. Vi är ganska bra på att göra av med pengar på mat, dryck, gå ut, hitta på saker... jag är typ världsbäst på att spendera (samtidigt som jag inte riktigt fattar på _vad_ för jag köper nästan alltid mina kläder på HM, Zara osv...) men men... Lyckligtvis fick vi lite pengar "över" vid en lägenhetstransaktion.

• Freddans fröken

lolabe,

jag känner verkligen igen mig i dig! Tycker oxå att jag mest handlar på H&M o.dyl, men jag är ändå rätt bra på att spendera. Dock har jag dragit ner ordentligt på shoppandet under bröllopssparandet, då märker jag ju mycket mer att jag har en del pengar över.

• Mitt hjärta är hemma

Har sparat 250 kr i månaden i några år. (Kan det vara så mycket som åtta tio år??)Idag kunde jag stolt ta ut dryga 70 000 kr från banken.
    Pengarna går till lägenhet.

Man skall alltså inte förakta småsparande, även om jag i hemlighet är fett avis på dem som har råd att spara flera tusen i månaden.

• Pumpkin

Okej, vi satte oss ner och räknade igenom ekonomin igår och kom fram till att två månader av tre så bör vi ha ca 13000 kronor över efter att räkningarna och mat (sätter in på ICAkort) är betalda. Sen har vi bensin för typ 2000. Så alltså borde vi ha över 10000 kronor när allt är betalt! Vart tar dom vägen?! Jösses...

Sorry att jag lånade tråden lite TS, är bara i chocktillstånd

• lolabe

Jag är väldigt imponerad av alla som lyckas spara en massa pengar måste jag säga. Jag har aldrig lyckats spara så vidare mycket, usch... jag är en slarva

Svar på tråden Hur mycket sparar ni???