Jo, det ultimata skulle väl vara att kunna köpa en lägenhet, men efter att ha varit studenter i 6 år så har varken min sambo eller jag några sparade pengar till övers. Dessutom vill vi inte binda upp oss på en bostadsrätt så här i början innan vi vet var vi vill bo. Eftersom vi inte heller har fått något jobb än, så blir det ju ännu svårare att få tag på lägenhet självklart och det resulterar ju i att man inte får vara kräsen. Men samtidigt måste man sortera de alternativ som finns. Och det borde finnas någon gata som är bättre än den vi fick erbjudande om. Vår kontakt kände en kille som bott på den gatan - han stod ut ett halvår, sedan flyttade han 700 m bort till en annan gata och trivs jättebra. Där han bodde innan vågade han inte låta sin flickvän gå mellan busshållplats och lägenhet själv, en sträcka på 100 m. På kvällen kom pundarna och langarna fram så att gå där själv är att utmana ödet.
I det läget känns det inte riktigt värt det. Mycket kan hända på bara några månader och jag vill inte riskera att råka illa ut bara för att jag vill bo i Göteborg. I vissa lägen får man bara låta vissa lägenheter gå.
Så så är det. Sedan har jag kollat upp att det faktiskt går att få tag på lägenheter. Det finns en heldel med kort inflyttningsdatum som fastighetsägarna bara vill bli av med. Så vi har lite is i magen, och om vi inte har fått tag på lägenhet i sommar så får vi väl helt enkelt våldgästa svärföräldrarna, mer än så är det inte
Det går alltid på något sätt.