• KickanF

nya bröst, men vilken storlek.

Ok. Då har man gjort slag i saken o varit på en konsultation o t o m fått en tid för operation..... Men så var det det här med storleken. Läste tyvärr inte på så mycket innan jag gick dit så jag får nog dit igen o fråga om resten. Svårt att koncentrera sig när det stod en snygg läkare (Citadellkliniken i Landskrona) o tittade på när man provade implantat i BH:n. Så jag slog till med 600 mg !!! Såg inte så stort ut då, men när man tittat på före o efter bilder på internet så ser det verkligen STÖRRE UT, så jag får nog ändra till ca 450-500 gr. Har förstått att många ångrar sig att de inte tog större, men med den storleken känns det som om man har garderat sig rätt bra. Har nu A efter 3 grav. o 2 amningar , hade innan i allefall liten B. 165 cm, snart 57 kg, snarare päron än äpple.

• Svar på tråden nya bröst, men vilken storlek.
  • Filippa28

Blåsippa:

Jag ska ha silikon. Satt just och tittade på bilderna igen :)

Jag hittade någon som liknade mina i både ålder, längd och vikt. Hon hade tagit 350cc och det såg jättebra ut. Eftersom mitt ena bröst är lite mindre än det andra så får jag ta 325 vänster och 350 höger.

Det ska bli så skönt när detta är över så man slipper vänta. Hur många dagar var du hemma efter op?

Har hört att man inte kan röra sig några dagar, knappt kunna gå på toa.

Hur upplevde du?

• blåsippa

Jag var hemma i 2 veckor. Tog semester.
    var jätte skönt att vara hemma så länge men jag hade nog kunnat jobba efter 1v.
    Ja visst var det stelt o svullet första dagarna.Men gick bra så länge man bara gick el satt utan att använda armarna !
    men bra gick det att gå på toa o så bara man tar det lite långsamt med att röra armarna!Så det gäller att ladda med bra filmer o nåt gott att snaska på för man kan inte göra så mkt annat än att titta på tv o film!!

Värst var det att sova eftersom man lär ligga på rygg, jag sover helst på sidan.
    Så första 2 nätterna sov jag jätte dåligt. Stelt o ömt som man har två jätte bröst eftersom man är ganska svullen först!Men sedan svande man sig att ligga på rygg eller om jag sov av ren utmattning!!

man får ju värktabletter också. Själv tog jag inga för jag fick så ont i magen men det gick bra ändå tyckte jag.

Å för varje dag blir det bättre!

hur länge har du tänkt vara hemma?
    Beror ju lite på vad man gör annars också jobbar el pluggar o så. Jag jobbar som sjuksköterska o har inga tunga lyft o kunde säkert jobbat efter 1v eller tidigare om jag hade varit tvungen. men hade jag haft tyngre jobb hade jag kanske behövt vara hemma längre.

• Izadora

Heeej alla tjejer i dessa bröstförstoringstrådar!!!

Här är en till som sitter med risfyllda nylonstrumpor o funderar på storleken...

Har beställt tid för konsultation den 18 Mars och har preliminärbokat operation 7de Maj...*snyft* varför ringde jag inte tidigare? Vill ju oxå ha det gjort snart!Vore ju kul att va färdig till sommaren lixom...

Jaja, dom kanske hinner bli skapliga till juni-juli om jag har tur...eller hur lång tid tar det innan dom ser så normala ut att man kan gå i linne?

Blir nog koksalt här tror jag. Den största nackdelen är väl om vecken på inläggen skulle synas och jag är också ganska tunn men är ändå 75 cm runt bröstkorgen. Hoppas jag kan ha 300-350 ml.

Hur tidigt får man börja lyfta? Jag har ju en liten dotter som kommer att vara 7 månader då. Förstår ju att jag inte får lyfta henne i början men hur snart går det bra tror ni? Blir ju lite jobbigt för min sambo annars...

• blåsippa

När svullnaden lagt sig o det är mkt bättre efter 2-3 v tyckte jag så är de helt ok! Sen blir de mjukare o så allt eftersom.

Ja att lyfta ska man inte göra på ett bra tag så egentligen ät det väl kanske inte så lämpligt egentligen att op sig när man har en liten bebis som man ju bär o lyfter en hel del??Är ju risk för komplikationer om du lyfter o så.Och med ett litet barn så blir det ju mkt lyftande o bärande.

Vet din doktor om att du har ett så litet barn?

Så för din del om du op dej så lär du nog ha någon annan som bär o lyfter barnet minst första månaden skulle jag tro,sen är ju brösten väldigt svullna o ömma för beröring första veckorna o då vill man inte ha någon tyngd emot brösten o det blir det ju om man ska bära en bebis.

Var ska du op dej?Som du kanske läst har jag koksalt o jag känner inga veck eller så.Viktigt att lyssna på sin dr om det där med storlek.jag hade liten a-cupa efter 2 barn o ammande o nu stor b-cupa.
    Vad har du nu o vad vill du ha?

• Filippa28

Hej!

Blåsippa:

Jag ska vara hemma hela påsken (12 dagar). Jag har ett stillasittande arbete så jag hoppas att jag mår bra efter påsk så jag kan återgå till arbetet. Har hört att vissa får äta antibiotika innan op. Min läkare har inte sagt något om det. Åt du något innan?

Hur länge hade du dränage-slangen?

Izadora:

Lite nyfiken.. När slutade du att amma?

• blivande fru J

jag är också intresserad av det. När slutade du amma? Är det möjligt att amma efter en sådan här operation? Om du vill ha fler barn menar jag.. Min moster kunde inte amma efter att ha gjort en förminskning i alla fall. Jag tycker det verkar väldigt tråkigt att operera sig när man har små barn. man vill ju kunna lyfta och vara aktiv med sina barn, om något händer vill man kunna ingripa utan att det smärtar/orsakar komplikationer och det är svårt för ett litet barn att förstå varför det plötsligt inte får sitta i mammas knä längre. Jag tycker det verkar vettigt att vänta med op tills man fått klart sina barn och de är så stora att de klarar sig själva utan att behöva vaktas och bäras mm. Är det verkligen så akut??

• Filippa28

Jag tror jag har bestämt mig! %)

350 + 325 får det bli! Om exakt 2 veckor så har jag större bröst. Mår väl lite illa efter narkosen :)

• Swing

En bröstförminskning är en större operation, vävnad skärs ju bort. Det finns viss risk att inte kunna amma. Det är visst sällan man inte kan amma efter förstoringar.

Kan kanske vara klokt att vänta om man har småbarn. Själv väntade jag så länge att barnen blev "för stora", nu tonåringar. Ångrar alltså att jag inte gjorde det tidigare.

Många läkare skriver ut penicillin EFTER operationen. Själv åt jag det i 10 dagar.

• blivande fru J

varför skrivs penicillin ut? Det slår ju bara mot grampositiva bakterier och det finns ju annat som kan infektera kroppen. Bredspektrumantibiotika låter mer troligt tycker jag. är ni säkra på att det är penicillin?

• blåsippa

jag hade ingen dränage slang efter op.Utan det var tejpat med speciell tejp som sedan skulle sitta i 2v tills stygnen tas. Sedan ska man gärna använda annan tejp i 6mån för att skydda ärren så de blir så fina som möjligt.

Jag åt ingen antibiotika innan eller efter. Jag kan inte heller förstå att man skriver ut det innan op eftersom det inte alls är säkert att det blir någon infektion.Utan då äter säkert de flesta helt i onödan.

Jag tog själv bort stygnen efter 2v tror jag det var eller 10 dagar!?

• Izadora

Hej tjejer!
    Hmm, jo, håller med er så klart att det är dumt att ha bebis och genomgå en bröstop. men om jag ska vänta tills man inte behöver lyfta henne eller tills jag är färdig med barn så får jag vänta så himla länge...hon blir ju bara tyngre och tyngre oxå.

Så kanske får man ta den smällen nu...eller snarare blir det ju min sambo som det kommer att bli extra jobbigt för. Usch, det här är det enda jag tänker på nu. Det känns som att om jag inte gör det här nu så kommer jag ångra mig.

Tillfället är ju ganska bra, Jag är mammaledig och behöver inte ta ledigt från jobbet, operationen är preliminärbokad den 7de Maj och då är det tre månader kvar tills jag börjar jobba, så om allt går bra så borde jag ha repat mig ordentligt tills dess...

Filippa28 o Blivande Fru J;

Jag slutade amma för ca 1,5 månad sedan. Jag tror inte att det ska innebära några problem. Får höra om det på konsultationen.

• blivande fru J

hur gammal är du? (om jag får fråga det förstås) Du har väl många år kvar att vänta. Finns det inte risker med aming och bröstimplantat? Att det inte går elelr att barnet kan skada implantaten eller få i sig av dem? Vet inte alls hur det fungerar. Vore intressant att höra?
    jag skulle ändå vänta tills jag fått barn klart om jag skulle op bröstbåde större och mindre

• Izadora

Jag blir 32 i år och har velat ha större bröst sedan jag var 15 ungefär. Vill göra det nu! Jag ser ingen direkt anledning till att skjuta upp operationen i flera år till.

Kanske får jag fler barn, kanske inte...Det kan man ju inte alltid bestämma själv.

Amningen skall iaf inte påverkas med ett implantat under bröstmuskeln, det fungerar i dom flesta fall. Men det kan man ju inte veta säkert. I mitt fall så är jag beredd att ta den risken.

• blivande fru J

jag skulle bara vara rädd att skada mitt barn på något sätt. Jag skulle bittert ångra min fåfänga om mitt barn inte kunde få amma på grund av det, elelr om mjölken skulle kontamineras. Men jag antar att det finns forskning på sånt här och läkarna har informerat om eventuella påverkningar för foster och bebisar

• KickanF

Izadora: Jag kommer att op. mig den 9:e maj och då är min minsta flicka 1 år o 4 mån. Tog upp detta med läkaren ang. om jag kommer att kunna bära henne el inte (vilket jag gör mkt nu) att man får trösta m mera på andra sätt. Liksom gå ner på barnets nivå, sätta sig på golvet med henne o tex krama henne. Men när de ska upp i vagnen/bilstolen el. matstolen så blir det ju värre förstås. Min sambo är bara hemma första veckan efter sen åker han till Norge o jobbar 2 v.

• KickanF

När det gäller amning som har jag ingen egen erfarenhet av det, men min väninna som op. in koksalt för ca 10 år sedan har ammat sin pojke i 3 år o det har inte varit några problem, merän nu att hon inte kan få honom att sluta amma......

Svar på tråden nya bröst, men vilken storlek.