ViktNeråt-05
Hejsan!
Jag tänkte öppna en ny tråd, Japp denna är för alla 2005-"bantare"
Jag tänkte att man kan kan cheka upp mått, vikt....peppning.
Kanske kan man lägga in ett bra smalmat-recept eller andra bra ideer.
Hejsan!
Jag tänkte öppna en ny tråd, Japp denna är för alla 2005-"bantare"
Jag tänkte att man kan kan cheka upp mått, vikt....peppning.
Kanske kan man lägga in ett bra smalmat-recept eller andra bra ideer.
Här är övningarna/ UTMANINGEN:
(jag använder hantlar i alla övn.)
v1: 1*15st, v2:2*15, v3:2*15
1. Marklyft
? tränar lårets baksida
A. Ta tag i skivstången och ställ dig med fötterna höftbrett isär. Tårna ska peka framåt, benen vara lätt böjda och magen spänd.
B. ?Fäll? fram överkroppen, men långsamt och håll ryggen helt rak genom hela övningen. Du ska känna att det stramar på baksidan av låren. Då kan du gå upp till utgångsläget.
2. KNÄBÖJ
? tränar benens framsida och rumpan
A. Håll skivstången bakom nacken som bilden visar. Stå med benen axelbrett i sär. Knäna ska vara lätt böjda. Håll ryggen rak och magen spänd. Sänk skuldran.
B. Gå ner med överkroppen långsamt tills knäna är böjda cirka 90 grader. Då har du nått stoppläget. Gå sakta tillbaka till utgångsläget. Tänk på att inte luta överkroppen framåt i övningen och att hälarna hela tiden ska vara mot golvet.
3. Utfall
? tränar benens fram- och baksida samt rumpan
A. Ta en hantel i varje hand. Håll dem cirka en decimeter utanför kroppen. Benen ska vara lätt böjda, magen spänd och ryggen rak.
B. Ta ett steg fram och sänk vänstra låret. Gå ner tills du når vändläget, då det främre knät ska vara böjt 90 grader och det bakre benen en centimeter från marken. Tryck dig uppåt och byt ben.
4. Hantellyft åt sidorna
-tränar axlarna
A. Håll hantlarna en decimeter utanför kroppen och låt handryggen peka utåt, från kroppen. Armarna ska vara lätt böjda, magen spänd och skuldran sänkt.
B. För hantlarna uppåt-utåt från kroppen tills du når axelhöjd. Då sänker du armarna långsamt tillbaka till utgångsläget. Observera att du hela tiden ska hålla händerna en bit utanför kroppen.
5. Bicepsövning
? tränar bicepsmuskeln
A. Håll hantlarna en bit framför kroppen. Handflatan ska peka mot dig och handlederna vara raka. Stå med benen axelbrett isär, lätt böjda. Magen ska vara spänd.
B. Lyft ena hanteln upp mot axeln. Fortsätt tills det tar stopp. Håll överarmen helt stilla under övningen. Sänk hanteln långsamt tillbaka till utgångspunkten.
6. Armhävning
? tränar bröstmuskulaturen
A: Häng i luften med tyngden på armarna. Håll händerna en decimeter utanför kroppen. Tårna ska vara mot golvet och skuldran sänkt. Magen ska vara spänd och kroppen rak.
B. Böj armarna och sänk kroppen tills du är en centimeter ovanför golvet. Var noga med att kroppen ska vara rak under hela övningen.
7. Tricepsövning
? tränar tricepsmuskeln
A. Använd en bänk eller stol. Luta dig mot stolen med händerna som stöd. Håll armbågarna nära kroppen. Skjut fram bäckenet och spänn magen.
B. Sänk dig ner tills armarna är böjda 90 grader. Tryck dig sedan uppåt. Ju längre ut från bänken du har benen, desto tyngre blir övningen. Du ska också sträva efter att vara så rak du kan i rygg och ben.
8. Magövning
? tränar mage och bål
A. Använd en bänk eller stol. Sätt dig på stolen som bilden visar och håll händerna så du hittar balansen.
B. Dra upp benen mot bröstet tills knäna är böjda nästan 90 grader. Men du ska inte hamna i ett viloläge, utan hålla kvar spänningen i magen. Räta ut benen och upprepa övningen. Gör den så långsamt du kan för bästa effekt.
Mrs:
Det verkade som valdigt bra ovningarna...kanske ska ge det ett forsok. Det verkar ju inte som det tar direkt lang tid heller. Man ska nog kunna hinna med detta pa morgonen innan jobbet.
Tack alla for uppmuntran! Jag gick upp pa vagen imorse igen och den var battre da. Jag har precis haft mens, sa jag kor pa ursakten att det var darfor jag hade gatt upp...men nu ska jag verkligen skarpa mig. Jag ska ju namligen snart kopa brudklanning!!!
Stallkatten och Mrs:
Var var/ar ni nagonstans i USA? Jag bor ocksa i USA! Har bott i Atlanta de senaste 5 aren. Det var har jag la pa mig mina extra 15 kilo!! Min favorit nar jag kom hit var en Dunkin Donut pa vag hem fran skolan - en Boston creme eller choklad. Men det ar slut med det nu...
nu har jag skrivit min tenta, så nu är det nya tag som gäller! Ska ut med långpromenad med sambon när han kommer hem
Blivande Fru J:
Hoppas att det gick bra pa tentan...och hoppas att det gar bra med langpromenaden!!!
Jag har inte läst din utmaning än Mrs, ska göra det! Ev passar den inte mig som tränar både kondition och styrka på gym!
Jag har spelat innebandy på lunchen. Oj vad det är jobbigt och känner mig helt blåslagen (det är jag också, fullt av blåmärken efter bollar och fall)! Men det är roligt!
Jag ska skriva ut lappar med min målvikt och klistra upp på kylskåp, skafferier och badrumsskåp. Och jag ska ändra mitt lösenord i datorn till något med målvikten. Så jag inte glömmer målet....
Såg någonstans att man kan retuchera (felstavat? Bergis) en bild på sig själv så som man vill se ut. Kanske en idé? Kanske med brudklänning på?
Oj vad jag skriver, fingrarna går av sig själv!
Vägde mig idag och hade enligt fästmannen gått upp 0,5 kg! BLÄ! Sitter som bäst och tänker ut en strategi för nästa vecka för att tappa dessa och förhoppningsvis lite till....
mrs.
Fettfria chips!? Do tell!
Mrs:
Jag har bott i usa med min man i några månader, så inte så jättelänge än!
Min man pluggar här så jag följde såklart med! Men vi ska hem igen om x antal år...
Jo, jag är faktiskt mer medveten och noggrann här än hemma (vilket såklart är ett plus!) på grund av precis samma anledning!
Hoppas det håller i sig!
Hur länge bodde du i usa?
Hejsan,
idag är jag lite arg :(
min make bad min svåger och hans fru hit, jätte kul tyckte jag, vi erbjöd dem flyga t en flygplats som ligger ca 4h härifrån för att åka "riktigt" billigt och vi skulle hämta dem.
Okej...
Vad händer *grrrr* inte nog med att vi ska köra dit och betala för det, vi ska betala ½ deras resa, jag blev skitsur på min make för att han är så snäll.
Vi har just bestämt att minska på våra kostnader.
Min syster har jag lovat hämta, men... det är skillnad, mina föräldrar hämtar/lämnar oss alltid från flygplatsen som ligger 2h ifrån deras hem, vi betalar inte, för dom tycker det är kul att vi kommer t sv bara, och min pappa sa tom. nu att joo men det är så långt så dom kan betala bensinen (vilket dom nu inte ska) och mina föräldrar ställer upp alltid på oss annars oxå.
Men min makes familj är riktiga snålisar dom utnyttjar alltid honom/oss.
När vi hälsar på dem får vi allt gå om det så skulle vara, vi får gå och handla och dom har värdens lista (knappast 1dags).
Vi har fortf inte sett ett tackkort eller hört Tack när vi flög dit i september, ordnade deras bröllop, hyrde transporten, betala deras-övernattning (kan säga att dom har en stuga som var tom men vi fick ta in på hotell, fick inte ens låna den gratis, skulle fått hyra den) och bröllopsdagens resturangbesök osv kom på vår nota (betala ca10 000kr). Inte vad vi sagt men.....
Så jag är inte alls pigg idag på träning, men ska avreagera mig på något och cykla/step up är nog riktigt bra för det :)
Nu till att bli trevlig :)
Chips:
* skala potatis
* skiva den med tex osthyvel
* torka av lite
* krydda
* in i micron på en ugnsäker våg
* ha på högsta i ca 1-2min, vänd chipsen, sätt på micron igen 1-2min och sedan får man prova sig fram (alla micron är ju lite olika effektfulla) till de är knappriga. (jag själv vänder de hellre ofta).
Inget fett men super goda.
Jag och min make gillar dem med grillkrydda på
Nähe, nu ska man väl ta sig en kopp kaffe och sedan börja träna, sen är jag på bra humör igen, det vet jag.
hej hej
Mrs! Jag förstår att du var arg!
Jag och två kompisar har börjat med att vi träffas och väger och mäter oss varje söndag. Så nu får jag peppning där också! Det kommer nog att gå bra det här.
Jag ska ner ca 7 kg.