• Cotterpin

Maj 2005 Del 2

Då öppnar vi del två eftersom dom stängt vår första tråd :)

• Svar på tråden Maj 2005 Del 2
  • Ejlis

Hoppsan... Det var inte meningen att posta än...

Jag försöker få honom att gilla "Being alive" (inte "Staying alive" av BeeGees!!) av S.Sondheim, som jag tycker är perfekt. Den handlar om hur det är att vara nära någon.
    www.lyricsfreak.com/b/barbra-streisand/12614.html

Jag ville ha "Säg det igen" men det ville han absolut inte. Den var "för sorglig i kompet"... Jag försökte säga honom att man kan ändra kompet, men det hjälpte inte.

Det lutar åt "Misty".
    Vi tänkte hursomhelst ha 3 solosånger.

Textläsningen skall vara Shakespeares "Shall I compare Thee".
    www.shakespeare-online.com/sonnets/18.html

Vi har bara bestämt "En vänlig grönska" än.

"Jag lyfter ögat" känner jag till - för jag är ett hängivet Carola-fan!

På vilket sätt jobbar ni med musik?

• jazzkatten

Ejlis

Wow, det låter ändå som ni valt mycket bra låtar enligt men smak
    För oss är problemet snarare att jag och min kille gärna vill välja allt för "svåra" låtar som vi har en stark känsla och anknytning till, men som kanske andra tycker bara är konstiga. Men jag tror att vi hittat en bra mix av jazz och soullåtar.
    Min kille är musiker och kompositör, jag är jazzsångerska, men bara på "fritiden". Så vi spelar ihop ibland.
    Min m2b ska skriva utgångsmusiken

Misty har jag sjungit på bröllop. Den är super fin.

Är det sant att Carola sjungit Jag lyfter ögat?? Är det samma psalm? Har aldrig hört den med henne, måste kolla upp....

Shakespeare texten var ju mäktig, och passande i maj Tyvärr fattade jag inte riktigt allt (jag är inte så bra på gammelengelska)

Min pappa har översatt en gammal engelsk dikt till svenska som jag tänkte han skulle få läsa vid vigseln.

• Ejlis

JK:
    Här är en analys av "Shall I compare Thee". www.shakespeares-sonnets.com/xviiicomm.htm
    Det sägs att han skrev den till sin döde son Hamnet. Men, kärleksförklaring som kärleksförklaring. Den sjöngs dessutom på Mormors begravning. Har du inte hört den förut? Inte ens tonsatt?! Nils Lindbergs version. Den är fantastisk! Om vi har samma smak kommer du att älska den!
    Vilken "gammal engelsk dikt" är det?

Vad kul att kunna spela ihop... *suck* Det hade jag verkligen velat kunna. Men han är inte intresserad av det.
    Och att skriva utgångsmusiken själv... Hm. Ja, det vore ju inte dumt. Vi skall förresten ha utdrag "The King of the Golden Hall" från The Two Towers, omarrad till orgel och nyckelharpa. Det tar vår nära vän Kantorn hand om. Hon är kanon!

Carola har spelat in den på "Sov på min arm"-albumet. "Jag lyfter ögat mot himmelen och knäpper 'hop mina händer".

• jazzkatten

Ejlis

Japp det är den psalmen. måste kolla upp hur det låter när Carola sjunger den. kan inte riktigt föreställa mej det...

Jag vet inte vad pappas dikt heter, ska kolla upp det. han vet inte ännu att han ska läsa den, men han läste upp den för ett halvår sen vid köksbordet när vi var på besök, och det kändes som en hint om att han ville läsa den och den passade oss så bra.

Jag ska gå in på Shakespearlänken och kolla analysen.
    Måste jobba lite först. jag bara fastnar här på BT hela tiden

• Ejlis

Kära JK, har du svårt att föreställa dig hur det låter när Carola sjunger psalmer?! *hihi*

Ja, usch, det är för hemskt att man måste störas av sitt jobb hela tiden...

Tricket är att stänga ned internet!
    Då fastnar man inte här riktigt lika lät... (men nästan..)

• jazzkatten

Ejlis

Men jag VILL ju hänga här hellre än att jobba..det är det som är problemet. jag har nog lite dålig självdiciplin just nu. Jag vill bara planera bröllop och göra roliga saker...

jag har svårt att tänka mej henne sjunga just den psalmen eftersom den för mej har varit familjens favopsalm (och vi är en ganska "orello" familj ) och Carola är väldigt "helrello" hi hi

• Emzer

Hallå majbrudar!

Gifter mig den 21 maj i Eds kyrka som ligger belägen i Upplands Väsby. Tyg till klänningen är inhandlat, modell bestämd men sömmerska återstår... En vän ska sjunga under vigseln och vi börjar komma fram till vad hon ska sjunga. In- och ut är vi inte klara med ännu.
    Vad har ni valt som in- och utgångsmusik?

• majhumlan

Novia!

Jag och min sambo gifter oss två dagar senare , 7 maj i Mölle kapell. Vi kommer också att ha festen i Helsingborg.

• novia

Majhumlan!

vad kul! Var ska ni ha festen? Vi kommer att vara på Jacob Hansens Hus. Men jag börjar tveka om vi verkligen ska gifta oss i Mölle eftersom det känns lite taskigt att släpa ut folk dit för att sedan låta dem åka tillbaka till Halsingborg. Har prel bokat Mariakyrkan oxå, men jag tycker att den är lite väl mörk.

Berätta lite mer om ert bröllop!!

Kram

L

• majhumlan

Novia.

Ja vi velade rätt mycket fram och tillbaka innan vi bestämde oss för Mölle kapell och Ramlösa Wärdshus. Precis som du sa så blir det en del åkande för gästerna. Men eftersom vi har många långväga gäster så behöver de någonstans att övernatta och det finns betydligt fler billiga alternativ i Helsingborg än i Mölle.

Anledningen till valet av Mölle kapell är att min blivande man kommer från Mölle. Och jag tycker att kapellet är så ljust och fint. Dessutom är det lagom stort till våra ca 75 gäster. Naturen kan man ju inte klaga på heller :)

Hur långt har ni kommit i planeringen?

Svar på tråden Maj 2005 Del 2