Inlägg från: Trattkantarellen |Visa alla inlägg
  • Trattkantarellen

    Viktnedgångspepp!

    Pia88 skrev 2014-04-30 07:37:57 följande:

    Och förkylningen som envist hänger kvar i form av stegring och värk i ryggen...
    Har inte tid.

    Imorgon kommer grävmaskinen tillbaka och börjar fylla i sand i grunden... Vill ju så klart vara med även om jag bara kan se på... men om huvudet är så tungt som det är så vet jag inte hur det ska gå =(
    blev visst lite allmänt gnäll nu...


    Jobbigt med förkylning. Krya på dig!
    sandrahs skrev 2014-04-30 10:08:38 följande:

    Nu var det länge sen jag svarade i tråden.

    Men jag har haft en liten paus, gick inte upp något under tiden men viktminskningen stannade av. Jag väger idag ca 69,5-70,0 kg och det är -10 kg sedan jag började. Men nu är det bara 5 ½ vecka kvar tills bröllopet så jag har börjat komma igång igen!

    Behöver gå ned ca 2 kg till för att klänningen ska sitta bra, det borde inte vara omöjligt. Jag har börjat springa nu också och det går jättebra, förbättrar min tid hela tiden!

    Men det som känns jobbigt är att även om jag inte kört stenhårt på att äta lite kalorier under min "paus" så har jag ändå legat under vad jag behöver för att hålla vikten... Och nu när jag sprungit, gått och ridit mycket de senaste två veckorna visar det inget på vågen. Visar sig inte ens på måttbandet. Man blir lite less, måste man svälta sig för att gå ned i vikt? Man hör ju ofta att vissa hamnar på en "viktplatå" och att det är svårt att komma ned från den. Hur har ni upplevt det? Hur ska jag göra? Ska jag köra stenhårt med shakes en vecka eller två?

    Man tycker ju att man borde gå ned lite grann iaf om man äter ca 1200 kcal/dag och samtidigt motionerar.

    Ibland är motivationen inte på topp!

    För klänningens skull är det bara ryggfettet som behöver minskas lite grann, annars passar den bra ;)


    Jobbigt det där med viktplatåer, men stress brukar ju vara ett väldigt effektivt sätt att stoppa all viktminskning, och om du bara har 5v kvar och vill gå ner mer antar ajg att du är ganska stressad? Shakes är ju en nödlösning, när jag körde shakes (Xtravaganza) och träning gick jag ned 16kg på 6v så...


    Men risken är ju att man går upp igen sen.. Men händer det inget annras så är det en nödlösning som sagt...


    yennie skrev 2014-04-30 14:43:36 följande:

    Hej

    minus 1,3 den här veckan, känns gött!

    klänningen skall sys om på tisdag, vill egentligen ha gått ner 1,3 till till dess men vi får se. Mindre än två månader till bröllopet nu, spännande!


    Bra jobbat! 
    Spännande!


  • Trattkantarellen
    Pia88 skrev 2014-05-01 06:20:01 följande:

    Brödmånaden avslutad. Dagens vikt 68,6. Så ca 1,3kg på en månad. Vet att jag kunde ha gjort det bättre.. Men med min "paus" över påsk och gårdagens snubbel på mållinjen så får jag vara ganska nöjd =) de e ju inte + iaf ;)

    Nu iväg till bygget och äta laxcheescake (ur Hemmets journal), munkar och dricka mjöd. Grillat blir det oxå.. Men om vi får tro vår grävare så finns det nog jobb idag så det räcker =)


    Bra jobbat!
    frkmaria skrev 2014-05-03 22:26:09 följande:

    Jag har varit superkass. Förlåt, förlåt, förlåt. Jag har inte orkat logga in på bt ens på ett tag. Nästa vecka kommer förhoppningsvis mitt liv falla på plats igen och då blir jag nog lite mer pepp. Just nu känner jag mig bara dålig. :/


    Äsch, klart man behöver lite paus ibland. Ingen fara :p

    Idag vägde jag 79,4kg, första gången under 80kg sedan jag blev sjuk i mitten på februari. Nu är det äntligen påväg nedåt igen!
  • Trattkantarellen
    Sally Bowles skrev 2014-05-04 21:21:42 följande:

    Helhet! Sorry jag har också varit kass på att uppdatera och peppa. Har börjat jobba igen så det har varit fullt upp. Vikten står still och pendlar upp och ned dag för dag men ligger mellan 80-82. Jag vill ju väldigt gärna ned nu så jag kommer i klänningen. Fattas en bit ju . Trattkantareller; åååh vad härligt. Under 80! Vad kul. Duktig du är! Förkämparna; känns som både du och jag behöver lite pepp. Heja oss!!! Kramar


    Tack :) Då är det snart din tur att hamna under 80 då
    kärleken skrev 2014-05-05 10:19:46 följande:

    Hej alla kämpar!

    Jag hoppas jag får vara med här. Jag trodde aldrig jag skulle behöva hjälp på detta sätt men nu behövs det! Jag har länge kämpat med vikten och har lyckats hitta en bra balas efter många år. Jag väger fortfarande en hel del, men har trivts bra med det jag har nu. Uppdraget var inför sommarens bröllop att inte gå upp något. Men jag känner det börjar barka helt åt fel håll nu! Våren lockar fram onyttigheter för mig och det där med att folk blir mindre hungriga på sommaren - stämmer inte på mig iaf!

    Jag väger just nu ca 79kr till mina 176cm. Klänningen får väl inte bli för stor, men kan jag minska lite på armar och överkropp så ser det bara bättre ut. Kvinnor minskar ju uppifrån och ner, så jag hoppas det tas därifrån först iaf. Jag ahr stora lår också men att vara hälsosam är viktigare än att gå ner massa i vikt. 

    Så nu - istället för att börja räkna kcal igen (vilket bara sätter igång dåliga vanor och ger mig mer ångest - tidigare erfarenheter), så ska jag äta bättre och mindre. 

    Vi va på bröllop i helgen och det va verkligen droppen. Inga felr undantag - livet är fullt av undantag! Bröd och godis bort och försöka få rutin i min träning igen. 


    Låter som ett bra upplägg!
    Välkommen, och lycka till!
    SabrinaL skrev 2014-05-05 10:29:42 följande:

    Hej! Jag hoppar gärna in här om jag får. :)

    Jag bestämde mig för att gå ner i vikt en gång för alla 21/1-14. Jag låg på 86,1 kg med mina 155 cm, så ni kan tänka er att det inte var optimalt.

    Jag drack minst 1 liter cola varje dag, och gärna chips och annat gott också. Så jag slutade med det helt. Ingen cola på snart 15 veckor! Jag äter lite mindre portioner, men som vanligt. Ingen diet eller så. Jag har inte börjat träna än, men gått ner 10,4 kg.

    Så om ca -5 kg så tänkte jag skaffa mig ett gymkort och börja träna. Jag har slutmål på 50 kg, men är det så att jag trivs bra på 55-60 så stannar jag där. Tanken var att jag skulle ha 1 år på mig att gå ner totalt 36,1 kg, men med tanke på att det har gått så fort, så kanske det blir tidigare. Men det är inte det jag strävar efter. Hellre att det tar ett tag än att få lös och slapp hud.


    Såg att du skrev i ett inlägg ovanför ang att du kände dig som en recovering alkoholist ang cola, och det är faktiskt inte alls konstigt. Cola inehåller massa socker och massa koffein, två mkt beroendeframkallande ämnen.
    Så det stämmer rätt bra

    Bra att du tänker på det där med lös hud, är ju ett problem som många har tyvärr, så hoppas du går ner resten i en lagom takt


  • Trattkantarellen
    kärleken skrev 2014-05-06 08:07:37 följande:

    Svåraste för mig är när min sambo inte är hemma någon kväll eller helg, då hamnar jag lätt i ätande som är alldeles för mycket. Vad har ni svårast för?


    Hmm, låter ju verkligen som att du har mat som tröst när han är borta, har du försökt göra något annat istället? Typ passa på att köra ett pass på gymmet, eller en powerwalk när han inte är hemma?
    SabrinaL skrev 2014-05-06 09:09:16 följande:

    Jag väger mig varje dag, men skriver upp det en gång i veckan, så den här veckan - efter glass, brieost och kex - så har jag gått ner 10,1 kg. Jag är nöjd :)


    Toppen resultat juh!
    Låter ju lite som hetsätning det där, du kanske behöver öva på att bara äta lite, lägga ifrån dig, typ göra något annat, gå tillbaka, äta lite till, etc. så du vänjer dig av med det?

    Här går det bra, var iväg och tränade BodyPump idag för första gången på evigheter. När man efter passet står i duschen (jag bor nära så duschar hemma) och överväger att låta bli att raka armhålorna för att det är så jobbigt att lyfta armarna vet man att man har tagit ut sig ordentligt
    Sjukt skön känsla. Blir spännande att se om man tar sig ur sängen imorgon när träningsvärken slår till

  • Trattkantarellen
    lommila86 skrev 2014-05-07 07:20:23 följande:

    Hej alla! Skojigt med nya typer här:) Vi gammla börjar lite tappa suget känns det som, så bra med ny input!


    April som brödfri gick ganska bra för mig, men påsken var hemsk viktmässigt, jag åt alla choklad jag kom över...


    I övrigt har jag inte varit på gymmet på en månad ( eller nåja nystart i söndags) och vikten har stått. Me iofs har jag inte lagt på mig heller.


    Dagens strategiska vikt låg på 72.6. Vore skönt att spräcka 70 sträcket snart, kan det lyckas till Juni? har en del snygga sommarkläder som skulle passa bättre isf.


    Det största pain in the ass just nu är att vi på fredan deltar i nån motionsjippo från jobbet, 7 km löpning? Jag kommer att dö efter 2...nåja kanske ambulansen plockar upp en då. Jag anmälde mig till laget i höstas som en morot att träna... det gick ju sådär:S


    Lycka till, klart du kan spräcka 70 om du verkligen kämpar :)
    Du klarar det, tricket är bara att varva lite mellan löpning och powerwalking när det blir för tungt :)
    kärleken skrev 2014-05-07 08:23:12 följande:
    Det kommer nog gå jättebra! Kämpa på och tänk att man sällan dör när man är ute och springer, även fast det känns så ibland. Bara ta ett steg i taget...

    Jag SKA komma till gymmet idag! Jag har inte  vart där på evigheter, har dock cyklat, sprungit och gått lite då och då. Men nu måste jag få in det igen. Jag slutade då jag tröttnade, men nu vill jag verkligen ta i ordentligt igen! Måste ta mig tiden. (Som snabbt fylls av annat)

    Igår åt jag nötter, mörk choklad och crostini efter maten.. inge bra! Nästa gång blir det BARA te!
    Kämpa på, köp hem några nya goda te-smaker
    Pia88 skrev 2014-05-07 15:15:18 följande:

    Tjolahopp =)

    Nyvaken efter nattskift.. nästna 8 timmar sömn, bara det vet ni ;)
    Fick igår pinnen ur och kom mig iväg till gymmet =) hur skönt som hellst när man väl kommer sig dit..  Kom hem och vräkte i mig en hamburgare och en struva som blivit av sen första maj:p.. inte lika bra.. sen lite choko på de...

    Nåja.. blev sen att bära 50 lecastenar vid bygget ca 10kg/st.. inte många meter men flera gånger istället... så ja tror det jämnar ut sig ;) 

    Har inte vågat stäla mig på vågen nu... men tippar att jag ligger krin 69.. skulle kännas så skönt att börja rasa igen.. men skulle då behöva sluta med choko och bröd igen.. det som är så gott =)  kanske ja borde prova lite sommarkläder.. för motivation alltså... eller så provar jag brudklänningen i helgen... kan funka det med ;)


    Välkommen tillbaka.. Jo verkligen börjar "vi gamla" vara lite omotiverade... men vet inte heller var vi/jag ska hitta motivationen..

    2 månader kvar till bröllopet =)

    Yey! Bra jobbat med gymmet. Sluta köp hem choklad då
    Ja, att prova sommarkläder och brudklänningen är nog bra motivation :)

  • Trattkantarellen
    SabrinaL skrev 2014-05-07 19:26:24 följande:
    Det är ju det, tror jag. Delvis tror jag att det beror på att jag var tvungen att vräka i mig chips och dylikt, så att inte mina syskon åt upp allt innan.. Sen så är det nog lite så som jag är också. Jag är nog lite av en beroende-människa. Numera går det ju bättre än innan, men det blir lite hetsätning ibland. ;)

    Idag har jag bakat bröd, ett bröd som dom flesta på Irland äter. Brown bread. Jag har ingen aning ifall det är nyttigt/onyttigt, men det är gott! Så det var min frukost, och till middag åt jag en halv liten köttfärspaj och sallad till det.

    Jag har så himla bra människor runtomkring mig. Min sambo är mitt absolut bästa stöd. Mina föräldrar och mina syskon har varit oroliga över min hälsa och är glada över att jag ändrat livsstil. Så jag är glad att jag inte är själv i det här. Det hade nog varit tufft.

    Har ni bra stöd hemifrån eller kämpar ni på själva?
    Det är mkt möjligt, vår uppväxt påverkar ju otroligt mkt.
    Haha, jag känner såå igen det där, men mina föräldrar löste det med att vi fick varsin liten skål som dom delade upp chipspåsen i :p

    Jag har också otroligt bra människor omkring mig, min sambo är ett fantastiskt stöd, och mina föräldrar (som är inbitna fettskräcks/margarin och light-älskare) och min sambos föräldrar är jättestöttande och fixar LCHF-käk till mig varje gång vi är hemma och hälsar på. Jag loggar lite mat och träning på instagram och facebook, och får mkt pepp där av vänner och familj också

    Idag blev det blodgivningen istället för träning, men imorgon blir det en powerwalk i regnet :p Vi har 40min promenad på arbetstid inlagt varje torsdag också, så två promenader totalt
  • Trattkantarellen
    Pia88 skrev 2014-05-07 20:59:46 följande:
    Jo.. Jag vet att det är "bara" att sluta köpa hem.. Och det har funkat jättebra länge.. Men... det kom ett bakslag..
    Nu kommer jag ha mindre hemma tid och lite mera jobb och byggtid.. så då borde det ju rimligtvis inte finnas lika mycket gott-tid :p morsdag på söndag.. får se hur det bli....
    Det låter bra det
    Lycka till!
  • Trattkantarellen
    Pia88 skrev 2014-05-08 08:15:21 följande:

    Ställde mig på vågen, sådär annars bara... -1,1kg sen i söndags :D :D :D
    det beror troligtvis på att jag sov så gott som hela gårdagen och därför inte åt så mycket... men iaf :D :D

    I samma veva provade jag några skjortor som ja haft hängandes i skåpet i flera år.. passformen har varierat under åren och nu senast har dom varit tajta... Båda H&M och i storlekarna 40 och 42.. Båda var för stora =) 

    Nu ska ni be till alla era gudar att jag inte faller i gamla fällan och börjar mat-belöna mig för att det går bra =)


    Yey! Nu gäller det bara att fortsätta i samma anda! Belöna dig själv med ett par nya löpskor eller någonting liknande istället för mat
    kärleken skrev 2014-05-08 08:17:27 följande:

    Jag var hos skräddaren i tisdags och provade för att ändra lite. Det va motivation. Den passar men helst skulle jag vilja ha lite finare armar som inte fläker ut sig på den fina klänningen ;) Någon vet säkert vad jag menar,,,

    Igår va jag på gymet! Det kändes bra! Va riktigt skönt att ta i ordentligen igen! Jag har vart på gränsen till sjuk jättelänge. Och jag vet att det enda som gör att jag blir extra motståndskraftig mot sjukdomar är om jag tränar mycket. När jag gör det är jag aldrig sjuk nästan! Så det är bara att fortsätta.

    Vad äter ni till mellanmål om ni ska träna? Som igår tex, jag kommer hem från jobbet vid 18.00 och sambon är precis påväg till sin träning. Jag åt musli och fil med banan, tränar och sedan lagar vi mat vid 20.30-tiden när vi kommer hem. Hur gör ni med mat före eller efter när ni tränar?


    Jag förstår precis vad du menar med armarna!
    Jag sitter här med sjuk träningsvärk efter ett stenhård BodyPump-pass i tisdags, körde verkligen slut på mig, såå härligt!
    Jag försöker äta något litet innan, och sen äter jag mat efter vid 19.30-20-tiden.
    CJ5 skrev 2014-05-08 08:19:17 följande:

    Någon här som tänker ta den dumma vägen och pulverdieta en vecka eller två? Jag vill gärna ha sällskap.


    Nej, har kört pulverdiet förut, men trivs mkt bättre med LCHF. Kanske kör superstrikt/fakir i någon vecka eller 2 dock..
    Sally Bowles skrev 2014-05-08 14:28:49 följande:

    Hej! Det går okej med mitt viktväkteri. Är bara så hungrig hela tiden. Förstår verkligen inte alla som säger att de inte orkar äta all mat. Vad äter dem? Morötter dygnet runt? Nallar av min veckobonus för att inte bli hungeraggro under veckan och har noll poäng kvar till nåt gott till helgen :(


    Haha, ja det är ju nackdelen med vitkväktarna/pulverdieter, att man blir så hungrig. Har kört Extravaganza i 6v en gång, var väldigt hungrig då :p

    Jag kör nu LCHF och periodisk fasta 16:8 mån-tors.
    Så på vardagarna går jag upp vid 05.40, dricker kaffe på frukostrasten vid 09.30 och äter sen dagens första måltid till lunch vid 12, sen äter jag antingen en tidig middag vid 17-18, eller om jag ska träna äter jag mellanmål och sedan middag efter träningen. 
    På fredagar bjuder jobbet på frukost, så då äter jag lite ostrullar med smör och lite gurka och paprika.
    På helgerna gör jag oftast någon smarrig brunch.

    Har börjat skriva ner hur mkt jag tränar under veckan också, intressant att se hur mkt man faktiskt rör sig.
  • Trattkantarellen
    SabrinaL skrev 2014-05-09 01:11:46 följande:

    Jag har märkt att de dagarna jag är ledig så går jag ner mer i vikt. Jag rör mig inte lika mycket, men behöver heller inte så mycket energi. Jag jobbar i en butik där det mycket liv och rörelse. Och då våra arbetstider är långa (05:00-16:00) så behöver man äta mer.

    Så nu när jag har varit ledig så har jag gått ner, vilket är roligt. Men ibland är jag så otålig. Jag vill ha gått ner allt nu, helst nyss.

    Jag har "försökt" gått ner i vikt förut. Jag åt bättre i kanske en månads tid, men ville inte ge upp det goda. Den här gången är första gången som jag verkligen vill, är villig att ge upp deg jag tycker mest om, ändra min livsstil helt för att må bra.

    Hur har ni gjort innan? Är det första gången för er, eller har ni gjort flera försök innan?


    Jag har alltid haft en "lagom" vikt, men när jag tog studenten och flyttade hemifrån blev det pizza och godis flera ggr i veckan med pojkvännen och hans kompis, mkt läsk, mkt oregelbundna måltider, mkt plugg och stress, så då gick jag upp från 65kg till 83 på 3 år. Hösten 2009 gick jag med i Xtravaganza och gick ner 16kg på 6v med hjälp av pulverdiet, träning och pw samt gruppträffar varje vecka. Den vikten (67kg) höll jag i 2 år, tills 5e och sista året på min utbildning, då vi hade så sjukt mkt att göra att jag inte gjorde annat än att sitta still och plugga och ha ångest (och tröstäta). Så till Examen i januari 2012 var jag uppe på över 80kg igen. När jag satte igång på allvar nu i januari i år vägde jag 83kg igen, nu vägde jag í måndags 79,1kg. Planen är att gå ner till 67-68kg igen och hålla den vikten. Jag kör nu LCHF och träning, känns jättebra.
    Pia88 skrev 2014-05-09 07:43:17 följande:
    Då det skulle vara så "enkelt".. Närmsta butik är ca 15km bort... Har aldrig varit en som hoppar i bilen och åker..

    Men vi hittade klänning åt brudtärnan igår =) och sen delade vi en "turk"pizza... nåja.. radade styrox/frigolit sen på kvällen....
    Aha, ja det är ju ett problem, jag belönade mig själv för några veckor sedan med att cykla 7km till XXL vildmark, köpa ett par Asics-skor som dom hade kampanj på (halva priset!) och cykla 7km hem igen

    Vad är en turkpizza? :p 
    Sally Bowles skrev 2014-05-11 07:55:00 följande:

    Halloj! Igår kom jag iväg och jympade en timme och det var jättegott och kul! Mycket skojigare än gym och ensamträning tycker jag. Blir alltid mer pepp med hjälp av instruktör och andra motionärer. Att kollektivsvettas är helt enkelt min grej :)

    Unnade mig lite vin igår och det var smaskens!


    Hejja! Jag håller med, jag vill antingen gå på ett pass eller gå och gymma tillsammans med min sambo (som fungerar som min privata PT). Ge mig ut på en PowerWalk med bra musik, en ljudbok eller någon spännande podd i öronen är dock också helt okej.
    lommila86 skrev 2014-05-11 14:17:07 följande:

    Jag har prövat lite alla möjliga bant-grejsimojs..

    Egentligen är jag ju int jätte tjock ( just nu 173/72) snarare lite mullig. Men det har inte alltid varit så.. För 6 år sedan fick jag en alvarlig sjukdom som gjorde mig sängliggande i ett halvår. Sjukdomen i kombo med alla möjliga starka mediciner + choklad för att det var synd om mig lade snabbt till 15-20 kg på vågen.
    Nu är jag friskförklarad sedan 4 år men jag trivs inte i min kropp, så¨jag är van att se mig som "smal". Men jävlar vad det är svårt att bli kvitt kilona.

    Jag har lchf:at, pulverdieter, fruktdieter, svältdieter , 5:2etc. Men jag har för dålig ryggrad så jag faller lätt tillbaka och även kilona. Nån vecka brukar jag orka....


    Jag är också 173cm, men väger nu 79,1 (83 när jag började). Vill ner till 67-68.
    Väldigt jobbigt med sånt där, förstår precis vad du menar, när jag kollar i spegeln är det ju inte jag som står där, för JAG är ju minst 10kg lättare, har andra former, en plattare mage och är inte lika rund i ansiktet. Längtar tills den dagen jag kollar i spegeln och faktiskt ser den personen jag vill se :p

    Du kanske behöver sätta upp mindre delmål och belöna dig själv när du når dom? Det tycker jag är ett mkt bra sätt att hålla motivationen uppe..
  • Trattkantarellen
    Pia88 skrev 2014-05-11 21:43:55 följande:
    Pizzeria ägd av invandrare.. Brukar här (finland) kallas för "turkpizza"... Jämfört med Koti pizza som är en finsk kedja....

    Du menar att det FINNS pizzerior som inte ägs av invandrare? :p
    Då har vi nog bara turkpizzor här i Sverige...

Svar på tråden Viktnedgångspepp!