• frkmaria

    Viktnedgångspepp!

    Hej!

    Vill skaffa en aktiv tråd för pepp och stöttning för att gå ner i vikt!

    Gärna med olika utmaningar om folk är peppa på det! :)

    Måste få en liten morot att komma igång ordentligt då det går så jäkla sakta och vill iaf försöka 2-4kg/månad. :)

    Hoppa gärna på!  

  • Svar på tråden Viktnedgångspepp!
  • kärleken
    SabrinaL skrev 2014-05-05 10:29:42 följande:

    Hej! Jag hoppar gärna in här om jag får. :)

    Jag bestämde mig för att gå ner i vikt en gång för alla 21/1-14. Jag låg på 86,1 kg med mina 155 cm, så ni kan tänka er att det inte var optimalt.

    Jag drack minst 1 liter cola varje dag, och gärna chips och annat gott också. Så jag slutade med det helt. Ingen cola på snart 15 veckor! Jag äter lite mindre portioner, men som vanligt. Ingen diet eller så. Jag har inte börjat träna än, men gått ner 10,4 kg.

    Så om ca -5 kg så tänkte jag skaffa mig ett gymkort och börja träna. Jag har slutmål på 50 kg, men är det så att jag trivs bra på 55-60 så stannar jag där. Tanken var att jag skulle ha 1 år på mig att gå ner totalt 36,1 kg, men med tanke på att det har gått så fort, så kanske det blir tidigare. Men det är inte det jag strävar efter. Hellre att det tar ett tag än att få lös och slapp hud.


    Grattis till att ha slutat de dåliga vanorna! Det är jättesvårt att bryta vanor! Kroppen hjäler dig rätt om man lyssnar på den. Jag försöker lyssna på vad min kropp behöver, inte vad den råkar vilja ha :)
  • SabrinaL
    kärleken skrev 2014-05-05 10:34:27 följande:

    Grattis till att ha slutat de dåliga vanorna! Det är jättesvårt att bryta vanor! Kroppen hjäler dig rätt om man lyssnar på den. Jag försöker lyssna på vad min kropp behöver, inte vad den råkar vilja ha :)


    Tack. Det är ju det som är svårast! Jag var osäker på om jag skulle klara av att vara utan cola och chips, men som tur är så har det gått bra. Men jag vågar inte dricka en cola riktigt än. Känns nästan som att man är en recovering alcoholic, att om man dricker en nu, så faller man tillbaka på en gång. Jag vill ju kunna dricka cola i framtiden. Men då ska jag kunna ha disciplinen att bara ta en.
  • kärleken
    SabrinaL skrev 2014-05-05 12:07:21 följande:
    Tack. Det är ju det som är svårast! Jag var osäker på om jag skulle klara av att vara utan cola och chips, men som tur är så har det gått bra. Men jag vågar inte dricka en cola riktigt än. Känns nästan som att man är en recovering alcoholic, att om man dricker en nu, så faller man tillbaka på en gång. Jag vill ju kunna dricka cola i framtiden. Men då ska jag kunna ha disciplinen att bara ta en.
    :) Håll i lite till du. Har du slutat med socker så kommer du få en annan upplevelse när du smakar igen sen. Då kan jag nästan garantera att din kropp kommer reagera starkt på allt socker det är i colan och du komemr inte vilja dricka så mycket. Jag dricker mycket kolsyrat vatten, det är lika läskande och inget socker!
  • kärleken
    SabrinaL skrev 2014-05-05 12:07:21 följande:
    Tack. Det är ju det som är svårast! Jag var osäker på om jag skulle klara av att vara utan cola och chips, men som tur är så har det gått bra. Men jag vågar inte dricka en cola riktigt än. Känns nästan som att man är en recovering alcoholic, att om man dricker en nu, så faller man tillbaka på en gång. Jag vill ju kunna dricka cola i framtiden. Men då ska jag kunna ha disciplinen att bara ta en.
    :) Håll i lite till du. Har du slutat med socker så kommer du få en annan upplevelse när du smakar igen sen. Då kan jag nästan garantera att din kropp kommer reagera starkt på allt socker det är i colan och du komemr inte vilja dricka så mycket. Jag dricker mycket kolsyrat vatten, det är lika läskande och inget socker!
  • SabrinaL
    kärleken skrev 2014-05-05 12:57:23 följande:

    :) Håll i lite till du. Har du slutat med socker så kommer du få en annan upplevelse när du smakar igen sen. Då kan jag nästan garantera att din kropp kommer reagera starkt på allt socker det är i colan och du komemr inte vilja dricka så mycket. Jag dricker mycket kolsyrat vatten, det är lika läskande och inget socker!


    Kanske det :) just nu dricker jag bara vatten, te och mjölk. Och ibland lite cava, men väldigt sällan. Jag har inte sug efter nåt annat. Jag är ju nöjd med att ha gått ner så pass mycket som jag redan gjort, och jag vill ju som sagt inte gå ner för fort. Men man vill ju ändå se slutresultatet på en gång ;)

    Vad har du för slutmål, och när?
  • Trattkantarellen
    Sally Bowles skrev 2014-05-04 21:21:42 följande:

    Helhet! Sorry jag har också varit kass på att uppdatera och peppa. Har börjat jobba igen så det har varit fullt upp. Vikten står still och pendlar upp och ned dag för dag men ligger mellan 80-82. Jag vill ju väldigt gärna ned nu så jag kommer i klänningen. Fattas en bit ju . Trattkantareller; åååh vad härligt. Under 80! Vad kul. Duktig du är! Förkämparna; känns som både du och jag behöver lite pepp. Heja oss!!! Kramar


    Tack :) Då är det snart din tur att hamna under 80 då
    kärleken skrev 2014-05-05 10:19:46 följande:

    Hej alla kämpar!

    Jag hoppas jag får vara med här. Jag trodde aldrig jag skulle behöva hjälp på detta sätt men nu behövs det! Jag har länge kämpat med vikten och har lyckats hitta en bra balas efter många år. Jag väger fortfarande en hel del, men har trivts bra med det jag har nu. Uppdraget var inför sommarens bröllop att inte gå upp något. Men jag känner det börjar barka helt åt fel håll nu! Våren lockar fram onyttigheter för mig och det där med att folk blir mindre hungriga på sommaren - stämmer inte på mig iaf!

    Jag väger just nu ca 79kr till mina 176cm. Klänningen får väl inte bli för stor, men kan jag minska lite på armar och överkropp så ser det bara bättre ut. Kvinnor minskar ju uppifrån och ner, så jag hoppas det tas därifrån först iaf. Jag ahr stora lår också men att vara hälsosam är viktigare än att gå ner massa i vikt. 

    Så nu - istället för att börja räkna kcal igen (vilket bara sätter igång dåliga vanor och ger mig mer ångest - tidigare erfarenheter), så ska jag äta bättre och mindre. 

    Vi va på bröllop i helgen och det va verkligen droppen. Inga felr undantag - livet är fullt av undantag! Bröd och godis bort och försöka få rutin i min träning igen. 


    Låter som ett bra upplägg!
    Välkommen, och lycka till!
    SabrinaL skrev 2014-05-05 10:29:42 följande:

    Hej! Jag hoppar gärna in här om jag får. :)

    Jag bestämde mig för att gå ner i vikt en gång för alla 21/1-14. Jag låg på 86,1 kg med mina 155 cm, så ni kan tänka er att det inte var optimalt.

    Jag drack minst 1 liter cola varje dag, och gärna chips och annat gott också. Så jag slutade med det helt. Ingen cola på snart 15 veckor! Jag äter lite mindre portioner, men som vanligt. Ingen diet eller så. Jag har inte börjat träna än, men gått ner 10,4 kg.

    Så om ca -5 kg så tänkte jag skaffa mig ett gymkort och börja träna. Jag har slutmål på 50 kg, men är det så att jag trivs bra på 55-60 så stannar jag där. Tanken var att jag skulle ha 1 år på mig att gå ner totalt 36,1 kg, men med tanke på att det har gått så fort, så kanske det blir tidigare. Men det är inte det jag strävar efter. Hellre att det tar ett tag än att få lös och slapp hud.


    Såg att du skrev i ett inlägg ovanför ang att du kände dig som en recovering alkoholist ang cola, och det är faktiskt inte alls konstigt. Cola inehåller massa socker och massa koffein, två mkt beroendeframkallande ämnen.
    Så det stämmer rätt bra

    Bra att du tänker på det där med lös hud, är ju ett problem som många har tyvärr, så hoppas du går ner resten i en lagom takt


  • kärleken

    Hej!
    Igår gick det ganska bra. Jag blev lite stressad under dagen då jag missat att jag skulle på möte på eftermiddagen efter jobbet så det blev litetait med tid. 
    Jag åt: 
    frukost: musli, banan och fil
    lunch: indisk linsgryta med kyckling
    middag:  sallad med räkor, kräftskärtar och ägg, keso med nötter
    kvällsmål: musli och fil

    Tyckte jag va ganska bra. Jag brukar äta massa frukt också men även fast det är bra så blir det en hel del i slutet av dagen så jag tycker det räcker med lunch på jobbet. jag tenderar att bara blir mer hungrig om jag äter oftare. 

    Svåraste för mig är när min sambo inte är hemma någon kväll eller helg, då hamnar jag lätt i ätande som är alldeles för mycket. Vad har ni svårast för?

  • SabrinaL

    Jag har mina vägdagar på tisdagar, så varje måndag så trycker jag i mig massa onyttigheter. Det är inget som jag har tänkt på, det var just idag som jag kom på det. Jag åt lite glass, men mycket kex och brie. Och just med brien blev jag som galen. Jag äter snabbt och mycket för att ingen annan ska hinna äta upp den. Så har jag gjort sen jag var liten. Det är nästan så att man blir knäpp. Det är mitt största hinder i allt detta. Jag äter som om det är det sista goda jag någonsin kommer få äta.

    Jag väger mig varje dag, men skriver upp det en gång i veckan, så den här veckan - efter glass, brieost och kex - så har jag gått ner 10,1 kg. Jag är nöjd :)


    kärleken skrev 2014-05-06 08:07:37 följande:

    Svåraste för mig är när min sambo inte är hemma någon kväll eller helg, då hamnar jag lätt i ätande som är alldeles för mycket. Vad har ni svårast för?


    Jag vet exakt vad du menar. Nu försöker jag verkligen tänka på det, och har kunnat låta bli att köpa hem nåt extra, men innan... Varje gång han var borta på kvällen så kände jag mig ensam, och tyckte det var jobbigt att vara hemma själv. Dagtid är det lugnt, men kvällarna är nästan omöjliga. Så då brukade jag gå till affären och köpa chips och cola, och sen kollade jag på film och åt chips tills jag mådde illa.
  • Trattkantarellen
    kärleken skrev 2014-05-06 08:07:37 följande:

    Svåraste för mig är när min sambo inte är hemma någon kväll eller helg, då hamnar jag lätt i ätande som är alldeles för mycket. Vad har ni svårast för?


    Hmm, låter ju verkligen som att du har mat som tröst när han är borta, har du försökt göra något annat istället? Typ passa på att köra ett pass på gymmet, eller en powerwalk när han inte är hemma?
    SabrinaL skrev 2014-05-06 09:09:16 följande:

    Jag väger mig varje dag, men skriver upp det en gång i veckan, så den här veckan - efter glass, brieost och kex - så har jag gått ner 10,1 kg. Jag är nöjd :)


    Toppen resultat juh!
    Låter ju lite som hetsätning det där, du kanske behöver öva på att bara äta lite, lägga ifrån dig, typ göra något annat, gå tillbaka, äta lite till, etc. så du vänjer dig av med det?

    Här går det bra, var iväg och tränade BodyPump idag för första gången på evigheter. När man efter passet står i duschen (jag bor nära så duschar hemma) och överväger att låta bli att raka armhålorna för att det är så jobbigt att lyfta armarna vet man att man har tagit ut sig ordentligt
    Sjukt skön känsla. Blir spännande att se om man tar sig ur sängen imorgon när träningsvärken slår till

  • lommila86

    Hej alla! Skojigt med nya typer här:) Vi gammla börjar lite tappa suget känns det som, så bra med ny input!


    April som brödfri gick ganska bra för mig, men påsken var hemsk viktmässigt, jag åt alla choklad jag kom över...


    I övrigt har jag inte varit på gymmet på en månad ( eller nåja nystart i söndags) och vikten har stått. Me iofs har jag inte lagt på mig heller.


    Dagens strategiska vikt låg på 72.6. Vore skönt att spräcka 70 sträcket snart, kan det lyckas till Juni? har en del snygga sommarkläder som skulle passa bättre isf.


    Det största pain in the ass just nu är att vi på fredan deltar i nån motionsjippo från jobbet, 7 km löpning? Jag kommer att dö efter 2...nåja kanske ambulansen plockar upp en då. Jag anmälde mig till laget i höstas som en morot att träna... det gick ju sådär:S

Svar på tråden Viktnedgångspepp!