• frkmaria

    Viktnedgångspepp!

    Hej!

    Vill skaffa en aktiv tråd för pepp och stöttning för att gå ner i vikt!

    Gärna med olika utmaningar om folk är peppa på det! :)

    Måste få en liten morot att komma igång ordentligt då det går så jäkla sakta och vill iaf försöka 2-4kg/månad. :)

    Hoppa gärna på!  

  • Svar på tråden Viktnedgångspepp!
  • Pia88
    KimOchKjell skrev 2014-05-10 19:34:14 följande:
    Då är jag vädligt nyfiken på vad du menade med en "turk"pizza??
    Pizzeria ägd av invandrare.. Brukar här (finland) kallas för "turkpizza"... Jämfört med Koti pizza som är en finsk kedja....
  • Trattkantarellen
    SabrinaL skrev 2014-05-09 01:11:46 följande:

    Jag har märkt att de dagarna jag är ledig så går jag ner mer i vikt. Jag rör mig inte lika mycket, men behöver heller inte så mycket energi. Jag jobbar i en butik där det mycket liv och rörelse. Och då våra arbetstider är långa (05:00-16:00) så behöver man äta mer.

    Så nu när jag har varit ledig så har jag gått ner, vilket är roligt. Men ibland är jag så otålig. Jag vill ha gått ner allt nu, helst nyss.

    Jag har "försökt" gått ner i vikt förut. Jag åt bättre i kanske en månads tid, men ville inte ge upp det goda. Den här gången är första gången som jag verkligen vill, är villig att ge upp deg jag tycker mest om, ändra min livsstil helt för att må bra.

    Hur har ni gjort innan? Är det första gången för er, eller har ni gjort flera försök innan?


    Jag har alltid haft en "lagom" vikt, men när jag tog studenten och flyttade hemifrån blev det pizza och godis flera ggr i veckan med pojkvännen och hans kompis, mkt läsk, mkt oregelbundna måltider, mkt plugg och stress, så då gick jag upp från 65kg till 83 på 3 år. Hösten 2009 gick jag med i Xtravaganza och gick ner 16kg på 6v med hjälp av pulverdiet, träning och pw samt gruppträffar varje vecka. Den vikten (67kg) höll jag i 2 år, tills 5e och sista året på min utbildning, då vi hade så sjukt mkt att göra att jag inte gjorde annat än att sitta still och plugga och ha ångest (och tröstäta). Så till Examen i januari 2012 var jag uppe på över 80kg igen. När jag satte igång på allvar nu i januari i år vägde jag 83kg igen, nu vägde jag í måndags 79,1kg. Planen är att gå ner till 67-68kg igen och hålla den vikten. Jag kör nu LCHF och träning, känns jättebra.
    Pia88 skrev 2014-05-09 07:43:17 följande:
    Då det skulle vara så "enkelt".. Närmsta butik är ca 15km bort... Har aldrig varit en som hoppar i bilen och åker..

    Men vi hittade klänning åt brudtärnan igår =) och sen delade vi en "turk"pizza... nåja.. radade styrox/frigolit sen på kvällen....
    Aha, ja det är ju ett problem, jag belönade mig själv för några veckor sedan med att cykla 7km till XXL vildmark, köpa ett par Asics-skor som dom hade kampanj på (halva priset!) och cykla 7km hem igen

    Vad är en turkpizza? :p 
    Sally Bowles skrev 2014-05-11 07:55:00 följande:

    Halloj! Igår kom jag iväg och jympade en timme och det var jättegott och kul! Mycket skojigare än gym och ensamträning tycker jag. Blir alltid mer pepp med hjälp av instruktör och andra motionärer. Att kollektivsvettas är helt enkelt min grej :)

    Unnade mig lite vin igår och det var smaskens!


    Hejja! Jag håller med, jag vill antingen gå på ett pass eller gå och gymma tillsammans med min sambo (som fungerar som min privata PT). Ge mig ut på en PowerWalk med bra musik, en ljudbok eller någon spännande podd i öronen är dock också helt okej.
    lommila86 skrev 2014-05-11 14:17:07 följande:

    Jag har prövat lite alla möjliga bant-grejsimojs..

    Egentligen är jag ju int jätte tjock ( just nu 173/72) snarare lite mullig. Men det har inte alltid varit så.. För 6 år sedan fick jag en alvarlig sjukdom som gjorde mig sängliggande i ett halvår. Sjukdomen i kombo med alla möjliga starka mediciner + choklad för att det var synd om mig lade snabbt till 15-20 kg på vågen.
    Nu är jag friskförklarad sedan 4 år men jag trivs inte i min kropp, så¨jag är van att se mig som "smal". Men jävlar vad det är svårt att bli kvitt kilona.

    Jag har lchf:at, pulverdieter, fruktdieter, svältdieter , 5:2etc. Men jag har för dålig ryggrad så jag faller lätt tillbaka och även kilona. Nån vecka brukar jag orka....


    Jag är också 173cm, men väger nu 79,1 (83 när jag började). Vill ner till 67-68.
    Väldigt jobbigt med sånt där, förstår precis vad du menar, när jag kollar i spegeln är det ju inte jag som står där, för JAG är ju minst 10kg lättare, har andra former, en plattare mage och är inte lika rund i ansiktet. Längtar tills den dagen jag kollar i spegeln och faktiskt ser den personen jag vill se :p

    Du kanske behöver sätta upp mindre delmål och belöna dig själv när du når dom? Det tycker jag är ett mkt bra sätt att hålla motivationen uppe..
  • Trattkantarellen
    Pia88 skrev 2014-05-11 21:43:55 följande:
    Pizzeria ägd av invandrare.. Brukar här (finland) kallas för "turkpizza"... Jämfört med Koti pizza som är en finsk kedja....

    Du menar att det FINNS pizzerior som inte ägs av invandrare? :p
    Då har vi nog bara turkpizzor här i Sverige...

  • lommila86
    Trattkantarellen skrev 2014-05-11 21:53:39 följande:
    Jag har alltid haft en "lagom" vikt, men när jag tog studenten och flyttade hemifrån blev det pizza och godis flera ggr i veckan med pojkvännen och hans kompis, mkt läsk, mkt oregelbundna måltider, mkt plugg och stress, så då gick jag upp från 65kg till 83 på 3 år. Hösten 2009 gick jag med i Xtravaganza och gick ner 16kg på 6v med hjälp av pulverdiet, träning och pw samt gruppträffar varje vecka. Den vikten (67kg) höll jag i 2 år, tills 5e och sista året på min utbildning, då vi hade så sjukt mkt att göra att jag inte gjorde annat än att sitta still och plugga och ha ångest (och tröstäta). Så till Examen i januari 2012 var jag uppe på över 80kg igen. När jag satte igång på allvar nu i januari i år vägde jag 83kg igen, nu vägde jag í måndags 79,1kg. Planen är att gå ner till 67-68kg igen och hålla den vikten. Jag kör nu LCHF och träning, känns jättebra.
    Pia88 skrev 2014-05-09 07:43:17 följande:
    Då det skulle vara så "enkelt".. Närmsta butik är ca 15km bort... Har aldrig varit en som hoppar i bilen och åker..

    Men vi hittade klänning åt brudtärnan igår =) och sen delade vi en "turk"pizza... nåja.. radade styrox/frigolit sen på kvällen....
    Aha, ja det är ju ett problem, jag belönade mig själv för några veckor sedan med att cykla 7km till XXL vildmark, köpa ett par Asics-skor som dom hade kampanj på (halva priset!) och cykla 7km hem igen

    Vad är en turkpizza? :p Hejja! Jag håller med, jag vill antingen gå på ett pass eller gå och gymma tillsammans med min sambo (som fungerar som min privata PT). Ge mig ut på en PowerWalk med bra musik, en ljudbok eller någon spännande podd i öronen är dock också helt okej.
    lommila86 skrev 2014-05-11 14:17:07 följande:

    Jag har prövat lite alla möjliga bant-grejsimojs..

    Egentligen är jag ju int jätte tjock ( just nu 173/72) snarare lite mullig. Men det har inte alltid varit så.. För 6 år sedan fick jag en alvarlig sjukdom som gjorde mig sängliggande i ett halvår. Sjukdomen i kombo med alla möjliga starka mediciner + choklad för att det var synd om mig lade snabbt till 15-20 kg på vågen.
    Nu är jag friskförklarad sedan 4 år men jag trivs inte i min kropp, så¨jag är van att se mig som "smal". Men jävlar vad det är svårt att bli kvitt kilona.

    Jag har lchf:at, pulverdieter, fruktdieter, svältdieter , 5:2etc. Men jag har för dålig ryggrad så jag faller lätt tillbaka och även kilona. Nån vecka brukar jag orka....


    Jag är också 173cm, men väger nu 79,1 (83 när jag började). Vill ner till 67-68.
    Väldigt jobbigt med sånt där, förstår precis vad du menar, när jag kollar i spegeln är det ju inte jag som står där, för JAG är ju minst 10kg lättare, har andra former, en plattare mage och är inte lika rund i ansiktet. Längtar tills den dagen jag kollar i spegeln och faktiskt ser den personen jag vill se :p

    Du kanske behöver sätta upp mindre delmål och belöna dig själv när du når dom? Det tycker jag är ett mkt bra sätt att hålla motivationen uppe..

    Ja men precis, det är trivselvikten jag vill åt! Jag har mitt delmål nu på 70. Då ska jag köpa snordyra skor. Längtar så till att fläsket inte ska välla ut över jeanskanten så man sitter. Har en massa kläder från the good old days, jag vill ta i bruk. Bl.a en vårkappa som skulle sitta bra nu...
    Egenligen e vi ju i lite samma båt, så bra vi har varandra här, för pepp:) Mina polare i size 32 förstår mig inte:)

    Studierna gick nog lite hårt åt min kropp också, massa billigt öl å sån skit. Men jag skyller inte på enbart studierna. Hade ibland knappt råd med mat, så då kom ju int kilona ha ökat. Samt att vardagsmotionen var bättre än nu då man cyklade överallt. Dagens vardagsmotion är snarare från skrivbordet till  luchrestaurangen ( 200m..)
  • kärleken

    Hej! Helgen var verkligen inge bra! Jag åt godis i fredags och i lördags va det fest. Pizza på det. Bara medvetna val, men inte alls värt det! 
    Jag har lust att gå in i någon period och bara äta soppor (hemmagjorda), men jag vet ju att äter jag för lite så kommer det inte hålla och bara slå tillbaka. Jag vill verkligen känna mig smidig på bröllopsdagen! Ska ha vår resa till Cypern i juli som en morot och äta bra tills dess. 
    Det går att gå ner i vikt genom att förändra några vardagsvanor! Ska gå!

  • KimOchKjell
    Trattkantarellen skrev 2014-05-11 21:56:41 följande:

    Du menar att det FINNS pizzerior som inte ägs av invandrare? :p
    Då har vi nog bara turkpizzor här i Sverige...


    Jag hör väldigt grova generaliseringar här, vilket med tanke på dagens läge inte känns okej. "turkpizza" gör mig riktigt förbannad faktiskt.

    Jag lämnar den här tråden nu, hoppas ni alla når era mål med vikten.

    Och att du/ni som använder "turk" som en generalisering på invandrare går och läser en bok om historia eller öppnar era ögon och ser att i ett land som sverige (gäller också finland som har en hög andel av främlingsfientliga organisationer) där rasismen har fått fotfäste i riksdagen finns det inte utrymme för sådana generaliseringar och antaganden.

    Tack för mig.
  • kärleken
    KimOchKjell skrev 2014-05-12 08:13:07 följande:
    Jag hör väldigt grova generaliseringar här, vilket med tanke på dagens läge inte känns okej. "turkpizza" gör mig riktigt förbannad faktiskt.

    Jag lämnar den här tråden nu, hoppas ni alla når era mål med vikten.

    Och att du/ni som använder "turk" som en generalisering på invandrare går och läser en bok om historia eller öppnar era ögon och ser att i ett land som sverige (gäller också finland som har en hög andel av främlingsfientliga organisationer) där rasismen har fått fotfäste i riksdagen finns det inte utrymme för sådana generaliseringar och antaganden.

    Tack för mig.
    Jag håller helt med. Med allt som pågår runt om i världen och i vårt eget land. 

    Jag lämnar också tråden. Får hitta min motivation någon annanstans.
  • lommila86

    va tråkig stämmning det blev här.
    Jag vill inte försvara ordet turkpizza, reagerade själv när jag såg det. Men nu tror jag inte att varken Pia88 eller trattkantarellen menade ngt rastistisk eller nervärderande, utan att de inte tänkte sig för.

    Tyvärr finns det en hel del ord som lever kvar som är svåra att bli av med:/ Tänker ex på Sunes sommar med "Wiiinerbreads".

    men det är bra att KimOKjell och käreleken står upp mot rasismen. det borde vi vara bättre på.

  • 20110519

    Nu har jag varit tyst länge. Men nu börjar bröllopet att närma sig. 

    Har haft en svacka nu då jag inte har brytt mig riktigt om att gå ner i vikt. Men nu börjar jag känna pressen på mig. 


    Bara 10 dagar kvar tills jag ska sy om klänningen. 

    Men nu här en period har jag inte brytt mig vad jag har ätit, ätit bra till måltider och inga kolhydrater med då har jag ätit godis och chips på kvällen. Glass också, inte bara på helgen utan även på veckan. 

    Så dadgens vikt chockade mig. 
    Sist jag vägde mig var 98,0 kg
    Idag vägde jag in mig på 97,8 kg

    Nu ska jag försöka skärpa mig sista tiden
    och fårsöka gå ner något kilo. 


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • ViktoriaStefan

    Det är så tråkigt när det inte går bra =/
    Förra veckan hade jag gått upp 0,2kg, senaste månaden har jag ena veckan gått upp några hekto och nästa vecka gått ner några hekto så nu har jag samma vikt som för en månad sen.
    Jag vet ju precis hur jag ska göra för att gå ner i vikt men har så himla svårt att avstå från godsaker, jag har minskat ner  och väljer bättre alternativ, jag har faktiskt lyckats gå ner 11,6 kg men blä vad det är jobbigt ibland.
    Jag vill såå gärna gå ner 10 kg till innan bröllopet i augusti.

Svar på tråden Viktnedgångspepp!