• frkmaria

    Viktnedgångspepp!

    Hej!

    Vill skaffa en aktiv tråd för pepp och stöttning för att gå ner i vikt!

    Gärna med olika utmaningar om folk är peppa på det! :)

    Måste få en liten morot att komma igång ordentligt då det går så jäkla sakta och vill iaf försöka 2-4kg/månad. :)

    Hoppa gärna på!  

  • Svar på tråden Viktnedgångspepp!
  • lommila86
    kärleken skrev 2014-05-08 08:17:27 följande:

    Jag var hos skräddaren i tisdags och provade för att ändra lite. Det va motivation. Den passar men helst skulle jag vilja ha lite finare armar som inte fläker ut sig på den fina klänningen ;) Någon vet säkert vad jag menar,,,

    Igår va jag på gymet! Det kändes bra! Va riktigt skönt att ta i ordentligen igen! Jag har vart på gränsen till sjuk jättelänge. Och jag vet att det enda som gör att jag blir extra motståndskraftig mot sjukdomar är om jag tränar mycket. När jag gör det är jag aldrig sjuk nästan! Så det är bara att fortsätta.

    Vad äter ni till mellanmål om ni ska träna? Som igår tex, jag kommer hem från jobbet vid 18.00 och sambon är precis påväg till sin träning. Jag åt musli och fil med banan, tränar och sedan lagar vi mat vid 20.30-tiden när vi kommer hem. Hur gör ni med mat före eller efter när ni tränar?


    Jag kommer hem vid 17-17.30 tiden och brukar då äta. Frsöker undvika att äta efter 18. Väntar hellre med gymmet än en sen middag. om jag e dödshungrig efter träningen brukar jag dricka saft och ev nån frukt.
    Jag inbillar mig att det är nyttigare så, eller så e de bara att jag hatar att somna proppmätt.

    Gällande stöttning så är det främst min man. Han "bantar" också. Jag orkar inte berätta för hela världen då dethär är banting nr 20 typ. de föregående 19 har alla misslyckats i ett tidigare eller senare skede.  Så jag är lite av det stående skämtet som altid bantar och går upp i vikt.
  • sandrahs

    Jag byter ut ett mål om dagen med shakes, har funderat på att byta ut både lunch och middag faktiskt. Det beror på vad vågen visar i helgen.

    En vanlig dag mån-fre:

    Kliver upp 05.50

    Frukost på jobbet 09.00
    En husmans med skinka och saltgurka + ett linfröbröd med ost och gurka.

    Lunch ca 12.30
    Shake eller lite yoghurt

    Middag ca 16.30
    Kött/kyckling med sallad, lite kolhydrater.

    Kväll
    Promenad/löpning med hundar och/eller ridning

    Ibland köper jag tomatsoppan som finns att köpa på affären till lunch, supergod och "bara" 300 kcal!

    Helgerna däremot är det lite "fria tyglar", dock så rör jag på mig mest på helgen också så det jämnar ut sig lite grann.

  • kärleken
    lommila86 skrev 2014-05-08 08:57:09 följande:
    Jag kommer hem vid 17-17.30 tiden och brukar då äta. Frsöker undvika att äta efter 18. Väntar hellre med gymmet än en sen middag. om jag e dödshungrig efter träningen brukar jag dricka saft och ev nån frukt.
    Jag inbillar mig att det är nyttigare så, eller så e de bara att jag hatar att somna proppmätt.

    Gällande stöttning så är det främst min man. Han "bantar" också. Jag orkar inte berätta för hela världen då dethär är banting nr 20 typ. de föregående 19 har alla misslyckats i ett tidigare eller senare skede.  Så jag är lite av det stående skämtet som altid bantar och går upp i vikt.
    Jag behöver äta efter träning annars säger min kropp ifrån. Jag riskerar också att äta mer under hela dagen om jag inte äter "mat". Men ibland kan ju maten vara ägg, keso, kesella osv. Bara det är protein så jag blir mätt. Gillar inte att ta annat som sägs återbygga musklerna efter träning som bars eller shakes. (När musklerna bryts ner under träning så behöver de ju få näring efter träning för att återhämta sig och växa). 
    Det jag kan göra är att äta middag och skjuta på träningen lite och sedan äta ordentligt kvällsmål. men jag har svårare att motivera mig att göra något vettigt då tror jag, om jag redan ätit.

    Min sambo tycker det är svårt att hjälpa mig. Han kan jobba för det och föreslår inte själv onyttigheter. Men när JAG gör det då? När jag har lust att äta onyttigt men egentligen inte borde. Då står han där och vet inte vad han ska säga. :)
  • Sally Bowles

    Hej! Det går okej med mitt viktväkteri. Är bara så hungrig hela tiden. Förstår verkligen inte alla som säger att de inte orkar äta all mat. Vad äter dem? Morötter dygnet runt? Nallar av min veckobonus för att inte bli hungeraggro under veckan och har noll poäng kvar till nåt gott till helgen :(

  • Trattkantarellen
    Pia88 skrev 2014-05-08 08:15:21 följande:

    Ställde mig på vågen, sådär annars bara... -1,1kg sen i söndags :D :D :D
    det beror troligtvis på att jag sov så gott som hela gårdagen och därför inte åt så mycket... men iaf :D :D

    I samma veva provade jag några skjortor som ja haft hängandes i skåpet i flera år.. passformen har varierat under åren och nu senast har dom varit tajta... Båda H&M och i storlekarna 40 och 42.. Båda var för stora =) 

    Nu ska ni be till alla era gudar att jag inte faller i gamla fällan och börjar mat-belöna mig för att det går bra =)


    Yey! Nu gäller det bara att fortsätta i samma anda! Belöna dig själv med ett par nya löpskor eller någonting liknande istället för mat
    kärleken skrev 2014-05-08 08:17:27 följande:

    Jag var hos skräddaren i tisdags och provade för att ändra lite. Det va motivation. Den passar men helst skulle jag vilja ha lite finare armar som inte fläker ut sig på den fina klänningen ;) Någon vet säkert vad jag menar,,,

    Igår va jag på gymet! Det kändes bra! Va riktigt skönt att ta i ordentligen igen! Jag har vart på gränsen till sjuk jättelänge. Och jag vet att det enda som gör att jag blir extra motståndskraftig mot sjukdomar är om jag tränar mycket. När jag gör det är jag aldrig sjuk nästan! Så det är bara att fortsätta.

    Vad äter ni till mellanmål om ni ska träna? Som igår tex, jag kommer hem från jobbet vid 18.00 och sambon är precis påväg till sin träning. Jag åt musli och fil med banan, tränar och sedan lagar vi mat vid 20.30-tiden när vi kommer hem. Hur gör ni med mat före eller efter när ni tränar?


    Jag förstår precis vad du menar med armarna!
    Jag sitter här med sjuk träningsvärk efter ett stenhård BodyPump-pass i tisdags, körde verkligen slut på mig, såå härligt!
    Jag försöker äta något litet innan, och sen äter jag mat efter vid 19.30-20-tiden.
    CJ5 skrev 2014-05-08 08:19:17 följande:

    Någon här som tänker ta den dumma vägen och pulverdieta en vecka eller två? Jag vill gärna ha sällskap.


    Nej, har kört pulverdiet förut, men trivs mkt bättre med LCHF. Kanske kör superstrikt/fakir i någon vecka eller 2 dock..
    Sally Bowles skrev 2014-05-08 14:28:49 följande:

    Hej! Det går okej med mitt viktväkteri. Är bara så hungrig hela tiden. Förstår verkligen inte alla som säger att de inte orkar äta all mat. Vad äter dem? Morötter dygnet runt? Nallar av min veckobonus för att inte bli hungeraggro under veckan och har noll poäng kvar till nåt gott till helgen :(


    Haha, ja det är ju nackdelen med vitkväktarna/pulverdieter, att man blir så hungrig. Har kört Extravaganza i 6v en gång, var väldigt hungrig då :p

    Jag kör nu LCHF och periodisk fasta 16:8 mån-tors.
    Så på vardagarna går jag upp vid 05.40, dricker kaffe på frukostrasten vid 09.30 och äter sen dagens första måltid till lunch vid 12, sen äter jag antingen en tidig middag vid 17-18, eller om jag ska träna äter jag mellanmål och sedan middag efter träningen. 
    På fredagar bjuder jobbet på frukost, så då äter jag lite ostrullar med smör och lite gurka och paprika.
    På helgerna gör jag oftast någon smarrig brunch.

    Har börjat skriva ner hur mkt jag tränar under veckan också, intressant att se hur mkt man faktiskt rör sig.
  • SabrinaL

    Jag har märkt att de dagarna jag är ledig så går jag ner mer i vikt. Jag rör mig inte lika mycket, men behöver heller inte så mycket energi. Jag jobbar i en butik där det mycket liv och rörelse. Och då våra arbetstider är långa (05:00-16:00) så behöver man äta mer.

    Så nu när jag har varit ledig så har jag gått ner, vilket är roligt. Men ibland är jag så otålig. Jag vill ha gått ner allt nu, helst nyss.

    Jag har "försökt" gått ner i vikt förut. Jag åt bättre i kanske en månads tid, men ville inte ge upp det goda. Den här gången är första gången som jag verkligen vill, är villig att ge upp deg jag tycker mest om, ändra min livsstil helt för att må bra.

    Hur har ni gjort innan? Är det första gången för er, eller har ni gjort flera försök innan?

  • Pia88
    Trattkantarellen skrev 2014-05-08 19:09:08 följande:
    Yey! Nu gäller det bara att fortsätta i samma anda! Belöna dig själv med ett par nya löpskor eller någonting liknande istället för mat
    kärleken skrev 2014-05-08 08:17:27 följande:

    Jag var hos skräddaren i tisdags och provade för att ändra lite. Det va motivation. Den passar men helst skulle jag vilja ha lite finare armar som inte fläker ut sig på den fina klänningen ;) Någon vet säkert vad jag menar,,,

    Igår va jag på gymet! Det kändes bra! Va riktigt skönt att ta i ordentligen igen! Jag har vart på gränsen till sjuk jättelänge. Och jag vet att det enda som gör att jag blir extra motståndskraftig mot sjukdomar är om jag tränar mycket. När jag gör det är jag aldrig sjuk nästan! Så det är bara att fortsätta.

    Vad äter ni till mellanmål om ni ska träna? Som igår tex, jag kommer hem från jobbet vid 18.00 och sambon är precis påväg till sin träning. Jag åt musli och fil med banan, tränar och sedan lagar vi mat vid 20.30-tiden när vi kommer hem. Hur gör ni med mat före eller efter när ni tränar?


    Då det skulle vara så "enkelt".. Närmsta butik är ca 15km bort... Har aldrig varit en som hoppar i bilen och åker..

    Men vi hittade klänning åt brudtärnan igår =) och sen delade vi en "turk"pizza... nåja.. radade styrox/frigolit sen på kvällen....
  • KimOchKjell
    Pia88 skrev 2014-05-09 07:43:17 följande:
    Då det skulle vara så "enkelt".. Närmsta butik är ca 15km bort... Har aldrig varit en som hoppar i bilen och åker..

    Men vi hittade klänning åt brudtärnan igår =) och sen delade vi en "turk"pizza... nåja.. radade styrox/frigolit sen på kvällen....
    Då är jag vädligt nyfiken på vad du menade med en "turk"pizza??
  • Sally Bowles

    Halloj! Igår kom jag iväg och jympade en timme och det var jättegott och kul! Mycket skojigare än gym och ensamträning tycker jag. Blir alltid mer pepp med hjälp av instruktör och andra motionärer. Att kollektivsvettas är helt enkelt min grej :)

    Unnade mig lite vin igår och det var smaskens!

  • lommila86

    Jag har prövat lite alla möjliga bant-grejsimojs..

    Egentligen är jag ju int jätte tjock ( just nu 173/72) snarare lite mullig. Men det har inte alltid varit så.. För 6 år sedan fick jag en alvarlig sjukdom som gjorde mig sängliggande i ett halvår. Sjukdomen i kombo med alla möjliga starka mediciner + choklad för att det var synd om mig lade snabbt till 15-20 kg på vågen.
    Nu är jag friskförklarad sedan 4 år men jag trivs inte i min kropp, så¨jag är van att se mig som "smal". Men jävlar vad det är svårt att bli kvitt kilona.

    Jag har lchf:at, pulverdieter, fruktdieter, svältdieter , 5:2etc. Men jag har för dålig ryggrad så jag faller lätt tillbaka och även kilona. Nån vecka brukar jag orka....

Svar på tråden Viktnedgångspepp!