• Äldre 1 Sep 18:56
    34801 visningar
    121 svar
    121
    34801

    Planerar bröllop sommaren 2014

    Hej hej.

    Nu är vi igång med planeringen inför vårt bröllop som ska gå av stapeln sommaren 2014. Någon mer som planerar att gifta sig snart? Jag behöver tips och inspiration på det mesta!!  

    Har varit och tittat på lite kyrkor kring Örebro-trakten och har fastnat för Täby kyrka. Liten och fantastiskt mysig! Har Ni några andra tips på liknande kyrkor? Lokal är jag helt insnöad på Dylta Bruks Festmagasin. Men summan för att hyra den känns lite väl saftig, dock är jag inte speciellt insatt i vad som är "normalt" att betala för att hyra en lokal. Tips där?

    Och budgeten vill man ju helst hålla nere så mycket det går, samtidigt som man vill ha allt man vill ha... Herregud vilken svår kombination det är!

    Kan vi få igång en konversation där man kan ställa frågor och dela med sig av tips och tankar vore det super kul!

    / Malin 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 15:58
    Malin91 - 20140719
    Äppelpaj - 20140628
    MajKlas2014 - 20140614
    Gnutta - 201410**?
    Lindatamminen - 20140726

  • Svar på tråden Planerar bröllop sommaren 2014
  • Äldre 1 Sep 20:47
    #1

    Hej!
    Vi ska också gifta oss nästa sommar, 14 juni blir det! Så vi (dvs jag) är i full gång med planeringen. Kyrka, festlokal och fotograf är bokad. Gästlistan är också i princip klar, blir ett litet bröllop med de närmaste, ca. 40 pers. Bor i Växjö så har tyvärr inga tips om Örebro men de lokaler vi tittat på här ligger mellan 1000-5000 kr, beror ju helt på vad man vill ha.... Vi bestämde oss för ett ställe där de har olika bröllopspaket att välja mellan så hyran ingår ju i paketet där. Skönt att allt ingår så blir det inte så mycket planerande och pusslande kring själva mottagningen.

    Ja det där med budget ställer ju alltid till det lite :P Vi hittad min ring på ett ställe som hade utförsäljning så där sparade vi några tusen iaf. Funderar på att köpa en kinaklänning för att spara in lite pengar där. De som jag provat och gillar ligger mellan 6000-10 000 kr, så vågar man beställa istället så ligger de ju på runt 2000, men har inte bestämt mig än. Har ju lite tid och fundera på ;)

  • Äldre 1 Sep 21:35
    #2

    Hej, vad roligt att du hittade hit :)

    Åh, vi har inte ens bestämt datum ännu, eller, i alla fall inte bokat något till det datumet vi har tänkt. Men ändå är jag stressad inför att som ska göras! Och det är nästan ett år kvar, hur ska detta sluta?

    Vad är det för "slags" lokaler ni har tittat på / bokat? T.ex. församlingslokal, herrgård..... osv. Vad ingår i det paketet Ni valde? Nyfiken... :)

    Vi kommer hamna på ca 70 - 75 gäster. Och då anser jag ändå att vi bara bjudit de närmaste, så som familj samt 10st nära vänner. Min släkt är relativt stor och jag står alla nära, därför blir det så svårt att "utesluta" någon där. 

     

  • Äldre 2 Sep 16:03
    #3

    Vi tittade på en hergård, en restaurang med festlokal och en "vanlig" festlokal. Den vi bokat är en festlokal i traditionell stil som ligger jättefint precis vid en sjö. I paket ingår: välkomstdrink, tre-rätters med vin/öl till, bröllopstårtan, kaffe, avec, dukningen med bordsdekorationer och blommor, serveringspersonal, ja typ allt :P Och en övernattning i hotellrum ingick med.

    Ja det är alltid svårt att utesluta någon och försöka dra ner på gästlistan. Vi har båda två liten släkt, jag har 4 kusiner och min sambo har inga så  vi bjuder fler vänner än släkt. 

  • Äldre 2 Sep 18:25
    #4

    Men det låter ju super smidigt!! Mycket man slipper tänka på då. Vad kostade ett sånt paket om man får fråga? :)

  • Äldre 2 Sep 19:57
    #5

    Jag är student och 23 år och min blivande har heltidsanställning och 27 år.
    Vi ska gifta oss augusti - 14.
    På gästlistan finns omkring 90 gäster och då är det bara de familjen (på kusinnivå) och de närmsta vännerna. Oj så vi sållat, är redan orolig för vissa reaktioner!
    Kyrkan och festlokalen är bokad!

    Vi valde att ha festen på en bygdegård då vi vill ordna det mesta själva, göra det till vår fest i en sjönära festlokal - som kan hålla på låååångt in i natten. (Många av de lokaler vi tittat på måste man vara ute kl 01.00)
    Vi ska ha en variant på trerätters, då vi kommer ha serverad förrätt och efterrätt men huvudrätten kommer vara buffé då vi vill ha lite mingel och något som faller andra i smaken. Gillar man inte det ena - ta det andra.
    Vi kommer inte ha någon cateringfirma då min lillebror är kock och har ett eget litet kockteam som gärna ställer upp. :)

    Vi har valt att bjuda på öl, vin och cider - samt alkoholfria drycker i baren, men kommer att använda oss av drinkbiljetter för att undvika "snedfyllor" som vi hört kan ske vid fri bar...

    Idag bokade vi vår bröllopsresa! Det blev lite dyrare än vad vi tänkt oss..men det gör inget. Once in a lifetime! :D En medelhavskryssning på 11 nätter med avresa från Rom, så jag längtar!!!

    Då jag är student försöker vi hålla nere kostnaderna så mycket det bara går men ändå få bröllopet och resan så nära våra drömmar som möjligt.
    Vår budget för bröllopet är runt 50 000
    och för bröllopsresan 50 000 (men kommer att uteslutligen önska oss en gåva i form av pengar till vår resa så räknar med att den posten minskar något)

    Hur ser er budget ut? Man förstår inte vad det kostar med ett bröllop förrän man själv börjat planera, eller hur?
    Hur dyrt är det med alla dessa paket och fina kuvert med välkomstdrinkar och trerättersmiddagar?

    Så förväntansfull! Drömmer

  • Äldre 2 Sep 20:19
    #6

    Paketet vi valde kostade 900 pp. Fanns ett billigare alternativ på 750 kr, men då var det 2-rätters (och eftersom jag är världens gottegris så är ju efterrätten det viktigaste) och bara ett glas vin till varje rätt. I det vi valde är det fri tillgång på dricka under middagen. Blir givetvis dyrare än om man väljer catering men vi kände att vi tyckte det var skönt att slippa stressen kring det.

    Cajo: vad smidigt med en bror som kock! Det tjänar in nog in mkt på. Vad kul att ni bokat resa, jag har också börjat kolla på det och drömma mig bort. Har funderat på en kryssning, var bokade ni någon stans? Och vad ingår i priset? Är väldigt sugen på att åka till karibien någon stans men det kostar ju en slant ;) Men vi ska också göra så att vi önskar oss pengar i present. Vi tänkte öppna ett konto där gästerna kan sätta in pengar, är bara fundersam på hur man ska formulera det, känns ju lite fult att skriva ut kontonr i inbjudan eller vad tycker ni? Får väl försöka komma på ngt fint litet rim och arbeta in det där kanske. Eller hänvisa till toastmaster vid frågor om present....

    Håller med om att det kostar mer än vad man tror. Vår budget är nog ca 80 000, men då har vi räknat högt. Min ring har vi ju som sagt redan sparat in lite på när vi hittade den på rea. Och klänningnen kommer nog inte upp den summan vi har satt, men vi får se ;)
    Vad pluggar du  till? :) 

  • Äldre 2 Sep 20:33
    #7

    Både jag och min blivande är studenter, så att spara undan för att få drömbröllopet blir verkligen en utmaning. Dock har jag sparpengar som jag sagt att jag kan tänka mig att ta en liten del av till bröllopet (max 50 000:- har jag satt där), och sen har jag gjort upp en budget som gör att vi kommer kunna spara ihop 40 000:- till bröllopet.  Sen ska jag (m2b också) försöka jobba lite mer extra än vad jag har gjort så kanske vi inte behöver ta fullt så mycket av mina sparpengar. Så vår preliminära budget är 90 000:- men jag vill få ner den om det är möjligt. Vill ju att det ska bli den bästa dagen i mitt liv, och vissa saker är då svåra att avstå ifrån känner jag, trots att man kanske sparar lite pengar :b 

    Vår preliminära budget ser ut som så (säg gärna till om ni tycker det är något som fattas så jag kan skriva in det i min planeringsbok ;b):

    Lokal: 8500:- (detta känns dyrt, men det är en sååå bra lokal som vi redan varit och tittat på, och då känns alla andra jag hittat dåliga, hm)
    Porslin: 3500:- (också dyrt, det är hyrt från lokalen då... kan till och med bli billigare att köpa från IKEA eller nått sånt och smycka allt fint iställt... vi får se)
    Klänning: 5000:- (har hittat en jätte fin för 3500:-, dock inte provat ännu)
    Dukning: 1500:-
    Blommor: 3500:- (tänker brudbukett, tärnbuketter och blommor till dukning)
    Gästbok: 500:-
    Inbjudningskort: 500:- (gör själv)
    Tärnklänningar: 2000:- 
    Smink + Hår: 3000:-
    Naglar: 300:-
    Mat: 12 000:- (har nog bestämt mig för catering, vill bara kunna slappna av på bröllopet och att nära och kära inte ska behöva ta allt för mycket ansvar)
    Alkohol: 5000:- (har noll koll på denna post, tanken är att åka till tyskland men det gör det inte lättare för mig att försöka beräkna :b)
     Band: 5000:-
    Kostym: 3000:-
    "Personal": 1500:-
    Tackkort: 400:- (gör själv)
    Hotellnatt: 1200:-
    Fotograf: gratis (kusin)
    Tårta: 4000
    Ring: Har inte satt något pris på den här posten då jag tycker ringen är viktigt. Den får bli lite dyrare om budgeten tillåter det efter allt annat...

    ....................

    Som sagt, detta är bara en preliminär budget, vad jag "tror" samt vet att saker och ting kostar... Vill gärna få ner kostnaden, men tar det säkra före det osäkra och förbereder mig på det dyrare allternativet för att sedan göra allt jag kan för att få ner priset istället för att bli överaskad åt det andra hållet.

    Hur har ni satt budget på olika poster? Nyfiken på att få lite tips på vad man kan dra ner på :b

  • Äldre 2 Sep 20:45
    #8

    Jag förstår absolut den där aspekten med att slippa stressen kring maten.
    Är lite nervös över det hela men försöker lugna mig med att de faktiskt är kockar och kan, haha :)

    Det finns så mycket att välja på! Kolla wondercruises - det är en samlingssida för bolagen och det finns jättebra info och de kan svara på alla dina frågor om du ringer.
    Jag har tidigare bara varit på en kryssning och då med Costa Concordia - det som nu ligger på botten i Italien...? ;)
    Vi valde costa igen - då de har okej priser och vi föll för rutten.
    Det är olika vad som ingår. Hos de flesta bolag ingår maten med frukost, lunchbuffé och sittning på kvällen med x-antal rätter - exklusive dryck. Vad som ingår beror lite på vilka hytter man har också.
    Vi valde att lägga extra för balkonghytt premium då man har tillgång till frukost på sängen och fri roomservice. Här t ex skiljer sig bolagen, då ex Celebrity Cruises har fri roomservice utan tillägg.
    Ring wondercruises, de är experter på kryssningar! Vi har varit och pratat med tre resebyråer men de har ju alla sorters resor så de har inte haft samma erfarenhet.

    Vi har också så svårt för hur vi ska formulera det med gåvorna. Vi kommer förmodligen försöka ge oss på en snygg formulering på inbjudan och trotsa vad vett och etikett eventuellt säger om det ;) - annars som du säger hänvisa till toastmaster.

    Jag pluggar sista året på sjuksköterskeprogrammet - så nyexad syrra när jag står brud.
    Vad gör du själv? :)

  • Äldre 2 Sep 20:49
    #9

    Cajo: Menade absolut inte att "se ner" på att ha sin bror som kock!! Herregud hade jag haft en kock till bror hade han fått gjort maten utan tvekan :b Menade mest att jag inte har någon sådan i släkten och då blir det till att dela ut det till olika personer, och kontrollfreak som jag är så skulle jag nog få för mig att allt skulle gå åt skogen :b Haha. Har tänkt på det också, och isåfall kanske hyra in "personal" som serverar så inte gamla farmor springer runt och serverar mat! Tur att det är ett år kvar, så man hinner fundera lite.... =)

  • Äldre 2 Sep 20:52
    #10

    MajKlas2014: Mitt senaste svar var till dig (:

    Malin91: För 70-75 gäster med catering får du nog öka den posten - det är mycket dyrare än vad man tror.
    (men har själv inte tittat mycket på catering)
    Vi räknar med 12 000 då min bror med kockvänner lagar.
    De andra budgetposterna verkar vid en överblick rimliga ((:

Svar på tråden Planerar bröllop sommaren 2014