• afturelding

Vi som gifter oss unga!

Hej på er!
    Jag upptäckte att det ändå finns rätt många som kan räknas som unga i bröllopssammanhang här på BT, och det vore ju trevligt att ha en samlingstråd där vi kan byta erfarenheter och tips.

Och hur ung behöver du vara då? Tja,  45 kanske inte räknas som ung i detta sammanhang, men annars får vem som helst som känner sig ung vara här, även fast jag tippar på att de flesta kommer vara i 20-årsåldern Flört

Jag själv är 20 år, och min m2b är 23. Vi gifter oss den 29/6 i år och har varit tillsammans i snart fem år.
    Men nu vill jag veta vem DU är!

OBS, kommentarer om ålder undanbedes för allas trevnad, då detta bör vara en tråd för oss som ändå tagit beslutet och en samlingsplats för oss.

• Svar på tråden Vi som gifter oss unga!
  • afturelding
    Malaina skrev 2013-04-06 13:04:08 följande:
    Vi har faktiskt vårat första OSA-datum på måndag, 2½ månad innan. Sen har de som fick sin inbjudan senare OSA om två veckor :) Vi ville veta vad vi hade att röra oss med angående mat och sådär, och därför är det ganska tidigt.

Vi anpassar bordsplaceringen efter individen. Vi har äldre släktingar som helst vill sitta bredvid folk de känner (och min sambons blinda mormor, som får sitta med folk hon känner av ren praxis). Men vi har också lite yngre släktingar och vänner som är lite mer flexibla, men vi känner att vi nog inte ska sätta någon HELT ensam ändå. Vår placering är i stort sett klar, faller någon bort så är det bara att flytta upp de som sitter längre ner på tungorna.
  • kärlekensbrudpar

Sista april har vi satt :)

• daniiel

Enligt mig var inte jag och maken så unga när vi gifte oss, men enligt dom flesta vi känner var vi tydligen det. Jag hade fyllt 24år samma år som bröllopet och maken skulle fylla 26år ett par månader efter.

Vi hade ett ganska traditionellt bröllop med kyrklig vigsel, ca 60 gäster och 3-rätters middag efteråt.

När vi gifte oss hade vi varit ett par i ca 6år, bott tillsammans ca 5,5år och har en dotter som vid bröllopet var 4,5år och hade varit förlovade i ca 4år. Vi tyckte alltså att det var hög tid att gifta oss ;)

Vi var först ut bland våra vänner, vi gifte oss för 2år sedan i augusti i år, och ännu är det ingen fler som hakat på. Först bland våra släkter oss om man räknar dom i våran ålder.

• Pagnie
    Victoria skrev 2013-04-06 12:51:10 följande:
    Jag kommer vara 22 (fyller 23 två månader efter bröllopet) och min blivande 27. Då har vi varit tillsammans i 3 år och förlovade i 2. Vi gifter oss den 6/7 i Uppsala. 
    Vi har inte stött på några som är negativa till vårt bröllop utan de tycker mest att det är rätt naturligt för oss då vi båda har fast jobb, villa, volvo och hund

Bröllopet i sig är planerat att vara lagom stort och pampigt, 73 bjudna gäster (men bara 15 som osat än så vem vet ) med fest på slottet, för ska man göra det är det väl lika bra att göra det som man vill, man ska ju förhoppningsvis bara göra det en gång.  

Kul ändå med fler unga brudar och jag tycker det är riktigt synd om de som får en massa negativt för det väljer att göra ett val som de själva trivs med. Stå på er och jag hoppas alla får en super fin bröllopsdag!!  
    åh håller verkligen med dig. man ska bara göra det en gång och då ska man göra det som man vill ha det. vi kör all in på allt bara för att det är så vi vill ha det :D
  • Pagnie
    Malaina skrev 2013-04-06 12:56:26 följande:
    Jo verkligen ett I-landproblem;) Man måste ju börja uppifrån iaf:D Kanske måste skära åt gästerna så de inte börjar nerifrån;) 

Jag har en utbildad, sen har jag amatörfotograger bland gästerna så jag hoppas det blir bra med bilderna!  
    ja det blir nog så i alla fall. men det löser sig säkert.

ja men det låter ju jättebra :D många vackra bilder kommer det bli. vad har du för klänning och så då? ;)
  • Pagnie

vi har satt osa 31 maj och gifter oss 13 juli. så 1,5 månader innan blir det då.

än är det inte så många som osat ca 10 stycken av vår 154 ungefär.

men igår ringde svärmor och sa att hon har kommit på 3 till familjer alltså ca nästan 15 personer till. ibland blir man liiiiiite trött faktiskt.
    men det är bara att gilla läget. så nu är vi uppe i nästan 170 gäster då totalt.
    Vi har ett annat par i vår krets som är gifta annars är vi först ut vi också. och inte på smått vis heller. var tänkt med ca 80 gäster från början och 100 000 i budget.
    Men det gick ju inte alls som vi hade tänkt tyvärr. Men vi får det fortfarande som vi vill ha det i alla fall. Men det är verkligen skillnad när man ska köpa något som heter något med brud eller bröllop för. en uppsättning är billig men en bruduppsättning kostar skjortan.
    Ja och en bukett är billig men en brudbukett är svindyr.

vi var och bestämde blommor och dekorationer med killen som fixar det i förra veckan. kommer nog  bli jättebra tror jag.

Min brudbukett kommer nu att inehålla rosa pioner, vita rosor och doftranka. Och kanske eventuellt lite liljekonvalj.

Den blev droppformad ändå även fast jag inte hade tänkt det. Från början ville jag ha det sen ändrade jag mig och nu ändrade jag mig igen.
    Men vi ska till honom igen 29:e maj och då ska han ha tagit med exempel så vi får se allt.

Vi bestämde även att tärnorna skulle ha buketter med bara rosa pioner. och männen skulle ha vita rosor i knapphålet samt att närmaste familjen skulle få vita rosor fast lite enklare.

Vi valde rosetterna till stolarna som blir marinblå. sen valde vi vaserna till borden och vaserna till kyrkan. vaserna från kyrkan kommer dom efter vigseln att flytta till lokalen.
    Och på båda ställena blir det martiniglas med iskubsliknande gelé i och ledlampor samt blommorna på då och ett blockljus mitt i. på bordena blir dom 50 cm och i kyrkan 80 cm.

Sen bestämde vi att bakom brudbordet så kommer det bli ett vattenfall och blommor runt det. samt kandelabrar på sidorna. Så nu är jag såååå nöjd. Kommer bli hur bra som helst.

vad har ni för blommor och så, har ni besämt det? har ni något färgtema?

• confuzed86

Malaina: fy va dåligt att ni inte kan få lite reducerat pris! Vi har osa 8 maj och gifter oss 17 aug. Vi har färgtema rosa,vitt och silver Blommor har jag funderat på rosor, hortensia, brudslöja och kanske hmm kommer ej på vad dem heter nu! De ser nästan ut som bollar när de ej slagit ut hehe

• Pagnie
    confuzed86 skrev 2013-04-06 13:45:36 följande:
    Malaina: fy va dåligt att ni inte kan få lite reducerat pris! Vi har osa 8 maj och gifter oss 17 aug. Vi har färgtema rosa,vitt och silver Blommor har jag funderat på rosor, hortensia, brudslöja och kanske hmm kommer ej på vad dem heter nu! De ser nästan ut som bollar när de ej slagit ut hehe
    låter jättefint. :D jag kommer också ha pioner som sagt och dom är ju sååååå fina. har alltid älskat dom. brudslöja är ju klassiskt. men doftranka är jättefint bara som tips. visste inte ens att dom existerade förän typ några dagar sedan. haha
  • Malaina

confuzed86: Ja men vi får ta det som det är, dock var jag in på ett konditori här och dom sa att dom tar 30 kr biten för bröllopstårta - dock var jag osäker på om det var oboreonde på hur den skulle se ut eller vad som skulle vara i. 

Ja blommorna tycker jag är ganska svårt, jag vill ha mörklila blommor, sen har jag inte bestämt om tärnorna ska ha blommor, men har nu pratat om att de ska ha något mindre iallafall! 

Svar på tråden Vi som gifter oss unga!